Vad kan vi förvänta oss av Wii 2?

29 april, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson  

I går skrev jag en liten text på Eurogamer.se om Nintendos nästa spelkonsol, allmänt kallad Project Café – men av mig benämnd som Wii 2. Det slutgiltiga namnet blir såklart något helt annat; Wii kallades ju Revolution under hela utvecklingstiden.

Så vad kan vi förvänta oss av Wii 2? Jag tar mig friheten att spekulera hejvilt och sammanfattar det hela här för den late:

Nintendo har precis avslöjat att en ny spelkonsol är på väg, en som förmodligen ska ersätta deras flaggskepp Wii. Under spelmässan E3 i Los Angeles i juni kommer de att berätta mer – men inget hindrar oss såklart från att spekulera kring specarna redan nu.

Jag tror att Nintendo kommer att satsa på främst två saker; kraft och onlinespel. Inget av dessa saker har Nintendo någon direkt erfarenhet av eftersom de inte fokuserat på det tidigare. Det kan innebära en del tidiga utmaningar.

Kraftfulla apparater kräver bastant kylning och ordentliga beståndsdelar. När (eller snarare kanske om) Nintendo får problem som YLOD eller RROD (hårdvaruproblem för Sony respektive Microsoft) på halsen; har de support- och logistikkedjan att backa upp det hela?

Och när det gäller onlinespelandet har det hittills sträckt sig till fumligt användande av kompiskoder, vilka två personer först måste utbyta (någon annanstans, inte genom själva Wii- eller DS-plattformen) innan de kan spela ihop. Men i och med 3DS och StreetPass-tekniken känns det som att Nintendo börjat ta nya grepp kring onlinekravet från spelarna och bolagen.

Kikar vi åter på det närmast släppta, Nintendo 3DS, hittar vi StreetPass-strategin med en bärbar spelkonsol som påslagen i viloläge hittar andra spelkonsoler och utbyter valfri information. Det är även själva operativsystemet som hanterar anslutningen och inte längre de enskilda spelen i fråga. Detta tyder på en viss kursändring vad gäller fokus på onlinespelande – men hur överförs detta i Wii 2-termer? Och hur framgångsrikt blir egentligen StreetPass? Jag har efter flera veckor med 3DS påslagen i centrala Malmö fortfarande inte stött på en enda likasinnad.

En stor del av innovationen lär fortfarande ligga i handkontrollen. Enligt rykten ska den ha en skärm på 6,2 tum som eventuellt ska vara av pekmodell och kanske till och med helt knapplös. Det senare är kanske mindre troligt, men oavsett vilket öppnar det för nya och intressanta spelmöjligheter att ha en skärm för alla och varsin för spelarna.

För det första lyfter det hela tv-spelskonceptet till att närma sig bräd- och kortspel. I dag är det svårt att spela verk som baseras på att dina motståndare inte ska se vad du pysslar med, till exempel när du spelar kortspel som poker, UNO eller Magic: The Gathering.

Men i dag vet vi alltså inget. Läs gärna hela artikeln på Eurogamer.se för fler spekulationer kring Wii 2 eller Project Café.







Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Spel & Data
Etiketter: , ,

Kommentera