I september 2014 släppte jag GENERATION 64, en maffig bok om de unga som växte upp med hemdatorn Commodore 64! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.




 

Gamla maskiner får nytt liv, del 3

28 september, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag har i två tidigare delar tagit upp min strävan efter att återuppliva Commodores gamla maskiner Amiga 500 och Commodore 64; du hittar del 1 här och del 2 här.

Medan jag kopplade ihop min Amiga 500 med min PC utan problem, var det värre med min C64. Nu har jag dock hittat ett bra sätt att få även dessa att prata med varann. Eller nästan iallafall.

Det finns lite olika sätt att föra data till och från en Commodore 64, men inget sätt att direktkoppla maskinen till en modern PC. Åtminstone inte som jag känner till.

Istället måste du oftast äga en variant av en diskdrive till din C64, företrädesvis en 1541 eller en 1541-II. Med hjälp av denna finns flera olika sätt och mjukvaror att låta din PC prata direkt med dator och diskdrive genom exempelvis en XE1541-kabel.

Nackdelarna med detta sätt är ganska många, men framförallt är det största hindret att de flesta mjukvaror enbart körs, eller körs stabilast, under DOS – och det är inget jag direkt vill krångla med. DOS känns liksom retro i sig självt, jag vill jobba direkt i Windows. Helst Windows 7.

En annan nackdel är att din PC behöver en parallellport, vilket i stort sett inga maskiner av i dag har – därför behöver du krångla med kablage som omvandlar parallell till usb.

Så…vad jag gjorde var att istället leta upp ett särskilt externt kort, i mitt fall ett MMC64-kort, och stoppa det i expansionsporten till min C64. Dessa kort utvecklades av en kille vid namn Oliver Achten år 2005 men görs inte längre. Ett kort tag slogs kortet ihop med en annan tillverkare och blev produkten MMC Replay, men inte heller detta kort går längre att köpa nytt.

Det enda sättet att lägga vantarna på ett är alltså att leta på sajter som eBay eller Tradera, det gjorde jag och hittade ett för cirka femhundralappen. Men då slipper du skaffa kablage och ett SD-kort ingår oftast.

MMC64 tar upp samma port som din eventuella Final Cartridge III eller andra freezers och därför kan du tyvärr inte använda dem samtidigt. Kortet har en vidareport, men systemet funkar inte om du stoppar Final Cartridge i denna. Om det funkar med andra freezers vet jag inte.

På köpet fick jag dessutom en resetknapp vars enda uppgift är att varmstarta systemet. Vad den ska vara bra för? Jo, den spar på maskinens livstid eftersom du inte bryter strömmen i kretsarna varje gång den ska på och av; det finns nämligen inget annat sätt att starta om en C64 mer än att slå av och på den. Detta var innan Ctrl+Alt+Delete.

Denna resetknapp (se ovan) sitter i användarporten, så den funkar fint tillsammans med MMC64.

Så vad gör en MMC64 då? Jo, den är ett läs- och skrivgränssnitt mellan din C64 och ett SD-kort med FAT32. Det betyder att du lägger dina filer från din PC till SD-kortet och de är sedan läs- och körbara direkt i din C64 genom ett särskilt litet eget OS som startas vid boot-up.

Det finns vissa begränsningar; bland annat vill systemet helst jobba med .prg-filer, vilket är rena exekverbara program i en enda fil. MMC64 emulerar alltså ingen diskdrive och därför kan du inte starta .d64-filer som innehåller mer än en fil, vilket de flesta större C64-mjukvaror på diskett faktiskt gör.

Är detta då ett problem? Nej, och det ska jag återkomma till. Men först mer om grunderna.

De vanliga emulatorformaten .d64 och .t64 är egentligen endast behållare för filer, ungefär som en .zip-fil fast okomprimerad. Inuti en .t64-fil ligger oftast en .prg-fil men det kan även ligga annat där, till exempel bilder. MMC64 kör alltså inte .t64-filer i sitt grundutförande, men tack vare det faktum att källkoden är helt öppen finns det en hel del plugins som entusiaster har byggt – däribland en .t64-plugin.

Med hjälp av MMC64 och dess många plugins går det alltså utmärkt att köra även .t64-filer likaväl som .prg-filer direkt från kortet. För den med mycket emulatorfiler är det alltså bara att fylla kortet med mjukvara direkt från din PC.

De .d64-filer som innehåller mer än en fil, hur gör jag med dem då?

Jo, för att köra dessa behöver du fortfarande föra över dem till en diskdrive, MMC64 kommer aldrig att emulera en sådan. Med hjälp av en annan plugin kan du skriva till din 1541 direkt från SD-kortet (kortet har en inbyggd rutin, men den är låååångsam) och med hjälp av en annan plugin går det även att göra det motsatta, det vill säga skapa en .d64-fil från en disk i driven.

För att ytterligare få full kontroll över dina gamla filer kan du dessutom installera ett program på din PC som heter DirMaster.

Med detta simpla lilla verktyg drar du dina .t64-filer in i fönstret, extraherar .prg-filen och stoppar in den i en .d64-image. När du inte får plats med mer sparar du alltihop och du har skapat en diskimage färdig att läggas över på MMC64 och sedan skrivas till disk i din 1541.

Resultatet blev att jag nu sparat ner allt kul jag hade när jag var yngre till eftervärlden, hellre än att det ligger på kassettband och skrotar. Dessutom är Pirates! fortfarande ett av världens bästa spel och skänker fortfarande timmar av underhållning.

Leta upp ett MMC64-kort. Nu.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.


I september 2014 släppte jag GENERATION 64, en maffig bok om de unga som växte upp med hemdatorn Commodore 64! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.





Kommentarer

En kommmentar till “Gamla maskiner får nytt liv, del 3”

Kommentera