Minns vi dagens spelmusik om 25 år?

20 maj, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson  

Inför helgen skrev jag en liten grej på Eurogamer.se om dagens spelmusik och vart den är på väg.

Jag tog fasta på en tes som säger att spelmusiken blir allt fattigare på melodier och närmar sig filmbranschens generiska musik, och när jag ställde ledande frågor till finske spelmusikern Ari Pulkkinen och svenska film- och spelkännaren Orvar Säfström höll de med, fast var och en på sitt håll.

Resultatet blev alltså en artikel om dagens spelmusik. Om varför den automatiskt glidit närmare filmmusiken, trots att det är de gamla klassikerna från 80- och 90-talen vi minns bäst och fortfarande kan nynna till.

Kommer vi att kunna det med dagens spelmusik om 25 år?

”[S]om professionell musiker vill jag påstå att bristen på hållbara melodier i spel är ett resultat av begränsad budget, snäva tidplaner eller helt enkelt dålig kommunikation, vilket gör att kompositören missar de djupare känslorna och stämningen som behövs för själva musikprocessen. Det landar i sin tur ofta i ett säkrare och mindre vågat, men ofta mycket mer generiskt, resultat.”

Så säger Ari Pulkkinen, finsk spelmusiker som ligger bakom ljud och musik till Trine, Trine 2, Super Stardust HD och Delta – samt Angry Birds. Samtidigt frågar han sig förstiktigt om det rentav kanske beror på att det finns för många musiker som kanske inte håller måttet.

”Kanske är det så enkelt att riktigt skickliga musiker faktiskt är en bristvara nuförtiden. Med dagens breda tillgänglighet av både högkvalitativa och överkomliga virtuella instrument och ljudbibliotek är det betydligt enklare för ’vem som helst’ att skapa musik som låter okej.

Orvar Säfström har följt både film- och spelbranschen under många år och har sin egen teori kring varför spel och film låter alltmer lika varann.

”Felet är att alldeles för många spelutvecklare drömmer om att deras spel ska bli en interaktiv Bourne Identity – de åtgärder filmproducenter tvingats till efterliknar därför spelvärlden frivilligt, om jag får generalisera. Och med dåligt resultat; ta till exempel vilket Modern Warfare eller Battlefield som helst och du förstår vad jag menar.”

Jag frågar även killarna vad branschen kan göra för att förändra denna tendens, och i korta ordalag menar exempelvis Säfström följande:

”Musik har kraften att höja ett spels kvalitet. Musik har dock inte kraften att rädda ett dåligt spel, och jag misstänker att inte alla spelutvecklare verkligen förstår vad spelmusik kan och inte kan göra”

Läs hela artikeln på Eurogamer.se.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentera