Att skapa en spelbok, del 1

14 juni, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson  

Det har varit en ganska intensiv diskussion om spelböcker bland kommentarerna på ett drygt årsgammalt inlägg, åtminstone med spelpappiga mått mätt.

Det är kul – inte bara för att det är tecken på att spelboken är saknad i vissa läger – utan också för att jag personligen fått lite blodad tand och faktiskt återupptagit tankarna på att försöka skriva en spelbok.

Men hur går jag tillväga då? Jag har tillräckligt med respekt för uppgiften att inse att jag inte bara kan sätta mig ner och skriva. En spelbok bör innehålla en god balans av paragrafer som innebär olika val som skänker intresse och spänning till berättelsen samt element som uppehåller läsaren längre än vad det tar att läsa texten.

Det ska också eventuellt finnas ett visst antal slut, ett visst antal hinder, ett visst antal paragrafer per problem och en massa andra saker som gjort att jag känner att jag behöver någon slags mall för att lära mig lite om hantverket.

Efter inledande sökningar hittade jag inget av det jag sökte, och jag orkade heller aldrig riktigt kontakta några tillverkare heller – eftersom jag inte riktigt visste om det existerade mallar eller inte.

Men…efter att folk hållit igång diskussionen här på Spelpappan fick jag ny energi i veckan och gjorde en djupare research. Denna gång hittade jag dels en mycket värdefull blogg som skriver mycket specifikt och insatt om spelbokstillverkning och dessutom hela flödesscheman från kända spelböcker.

Det går alltså att skapa egna mallar, men det går precis lika bra att följa de mycket bra reglerna Stuart Lloyd föreslår i sin bloggserie om spelböcker. Som för övrigt skrevs precis efter det att min bloggpost publicerades i fjol; så kan saker slumpa sig ibland.

Så…without further ado presenterar jag helt enkelt Lloyds serie om hur du går tillväga.

Förutom denna prydliga och detaljerade genomgång över hur en spelbok blir till skriver Lloyd även om allt annat mellan himmel och jord om spelböcker; det är en blogg jag rekommenderar den intresserade att följa.

En annan riktigt bra källa till kunskap om spelbokens uppbyggnad är nedladdningssidan av SVG-flödesscheman på fightingfantasy.org. Här hittar du exempelvis schema över paragraferna i samtliga Fighting Fantasy-böcker, vilket ger dig en riktigt bra överblick över hur det kan se ut.

Givetvis behöver du böckerna i fråga för att kunna kartlägga vad varje paragraf gör, men du slipper iallafall det mödosamma arbetet att klottra ner dem.

Vill du hellre ha hela kartor av kartbaserade spelböcker från Fighting Fantasy-serien kan du hitta via en pdf-fil på samma hemsida.

Jag uppmanar ingen att ladda ner upphovsrättsligt material egentligen, men böckerna kan vara ganska svåra att gå tag på – så som reservalternativ finns faktiskt samtliga svenska spelböcker utgivna av dåvarande Äventyrsspel i denna torrent.

Så…vad gör jag då med detta? Jo, jag planerar att sätta mig ner någon kväll när EM-fotbollen är slut och gå igenom några spelböcker för att lära mig strukturera ordentligt. Därefter är tanken att jag ska ge mig på ett spelboksprojekt av något slag – exakt hur det kommer att te sig vet jag inte. Jag vet såklart heller inte om jag kommer att ha tid, med tanke på allt annat jag håller på med.

Jag håller därmed här för nu – och återkommer när jag grottat ner mig lite i hur häxmästarens labyrint i Röda berget är uppbyggd :)

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.




Kommentarer

6 kommentarer till “Att skapa en spelbok, del 1”
  1. Johan Örtman skriver:

    Oj, det var värst. Ett projekt man blir lite lätt ödmjuk inför.. ;) Ska bli intressant att läsa igenom denna blogg, tack för tipset.

  2. holymarkus skriver:

    Lycka till, jag hade ju inte i min vildaste fantasi trott att det var så invecklat att skriva en spelbok, men jag hade fel, som vanligt. Tycker fortfarande det är in i helvete märkligt att spelböckerna försvann. Tröttnar folk aldrig på sina ytliga ap-liv?
    Själv fortsätter jag på min egen rymdman Gupta, och min son SKA tycka det är mysigt att kunna välja vad han ska göra.

  3. Henka skriver:

    Det här känns som en relevant länk i sammanhanget. Nästan alla Ensamma Vargen-böcker online, korrade (skönt att slippa skickas till en felaktig sidhänvisning) och helt lagligt, med Joe Devers välsignelse! http://www.projectaon.org/en/Main/Home

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hej Henka, och tack. Project AON känner jag väl till – men det gör kanske inte alla, så det tål verkligen att upprepas. Ha det fint!

  5. Henka skriver:

    Jag tänkte väl det, men kände att det var bra med ett alternativ till torrenten du länkade till.

    Tack för inspiration förresten! Har funderat på en idé som jag skulle vilja göra spelböcker av. Känner att du gav mig en knuff här. Kanske blir det av att jag får tummen ur!

  6. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Det gläder mig att höra, det är precis så det ska vara! Posta gärna dina framsteg nånstans och låt oss veta.

Kommentera