Spelpappan leker med Arduino, del 1

16 september, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson  

Som jag förmodligen nämnt fick jag ett infall och blev sugen på att skaffa en Arduino-bräda för att leka lite med programmerbar elektronik.

Först och främst ville jag ha en för att både leka med och lära mig lite av, men mer och mer började jag så småningom inse att Arduino också kan användas för att göra dioramor så mycket mer dynamiska.

Arduino är ett kort för att styra enkel elektronik via din dator. Allt drivs med öppen källkod och har du minsta erfarenhet av högnivåprogrammering tidigare (typ BASIC) kan du skapa små underverk med din Arduino-bräda och de många tillägg och oändliga möjligheter de för med sig.

Jag skaffade nyligen ett nybörjarkit som innehåller diverse saker att testa, bland annat servon, motorer och temperatursensorer – men det är i första hand led-lampor och ljud jag är sugen på att leka med, främst kanske till mitt cantina-diorama men eventuellt även till andra grejer.

Så hur går det till? Jo, själva brädan lägger du med fördel i en medföljande plastbricka där du också placerar din bread board – en slags kopplingsbräda som inte kräver lödning. Via olika kontaktdon kommunicerar Arduino med de elektriska komponenterna som kopplas till brödbrädan och Arduino styrs i sin tur av det du programmerar den att göra, via din dator och en usb-sladd.

Här har jag applicerat några enkla komponenter av de många som följer med startkitet. Grundläggande kunskaper om hur ström flyter genom elektriska saker är bra, men inte direkt nödvändigt – en pedagogisk manual tar dig genom olika steg med exempel på användning av de olika komponenterna och programkoden.

På bilden ovan har jag kopplat en röd led-lampa till en serie instruktioner. Lampan symboliserar all belysning i dioramat och denna setup fungerar alltså som en slags enkel testyta medan jag utvecklar hur systemet ska fungera.

Mojängen i mitten är en fotosensor och mäter ljus; jag kan alltså styra andra saker beroende på värdena denna sensor läser av. Min tanke är att låta belysningen i dioramat öka ju mörkare omgivningen blir, det kan bli en intressant effekt. Den blå knoppen till vänster är en analog potentiometer, alltså en vanlig dimmer, som jag vill ska ta över kontrollen när den används.

I grundläget är det alltså rummets ljus som styr belysning, men när jag skruvar på dimmern ska denna ta över kontrollen. För jag ner dimmern till noll tar åter fotosensorn över kontrollen.

Lampor och andra elektroniska komponenter behöver rätt spänning för att fungera, så ett gäng resistorer och andra grejer följer med. Via usb-kontakten kommer 5v till Arduino-brädan, som denna sen kan fördela hur du vill genom varlfria kopplingar. Sladdar används i huvudsak för att fördela ström eller för att fördela instruktioner till och från komponenter och sensorer. Så att grejerna får rätt info från rätt grej.

En vanlig Arduino-bräda hanterar inte ljud, så jag skaffade även en Arduino MP3 Player Shield. En shield appliceras ovanpå Arduino-brädan och låter pinnarna strömma igenom så att du fortfarande når de väsentliga funktionerna. Det röda du ser är alltså mp3-skölden och den gröna Arduino-brädan syns undertill. Sköldar kräver ofta viss lödning eftersom de headers, eller kontaktförlängare, som går igenom kortet måste lödas på.

Tanken är alltså att även ljud ska styras av fotosensorn och dimmern, åtminstone i denna enkla tidiga prototyp. Jag kommer säkert att bygga till fler saker som blinkar eller på annat sätt innebär fräcka extrafunktioner, men jag vill få grundmekaniken att fungera först – och mina programmeringsfärdigheter är minst sagt rostiga, så lite lek för att få önskat resultat gör mig bara gott.

I går kväll filmade jag lite och försöker visa hur det fungerar. Rummet är halvmörkt, så led-lampan lyser redan i grundläget. När jag för handen över fotosensorn och skymmer den ökar ljuset i styrka (vilket syns lite dåligt på filmen) och ljudet ökar också i styrka efter hur mycket eller lite jag skymmer ljuset.

Några idéer kring vad jag ytterligare kan göra med ett diorama av denna typ? Det finns sköldar för nästan allt; bland annat skaffade jag även en wifi-sköld för trådlös uppkopppling – som jag ännu inte vet vad jag ska ha till. Ett framtida projekt, kanske?

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Dioramabygge
Etiketter: , , ,

Kommentarer

4 kommentarer till “Spelpappan leker med Arduino, del 1”
  1. Markus Thulin skriver:

    Nu börjar det ju likna något!

    Några microprocessorer, wi-fi-kort, led-lampor och a4-sidor kod senare så har det kanske blivit folk av dig med :-)

    Vad är det för språk du programmerar i?

  2. Spelpappan skriver:

    Ingen aning. Go-with-the-flow-BASIC?

    Jag har wifi-kort. Och talsynteskort, och mp3-kort, och midi-kort, och mux-kort, och motorkort och fotosensor. Och temperatursensor, ir-sensor, led-displayer och rgb-lampor :)

    Jag tänkte med tiden bygga en robot som blinkar, pratar och tjoar beroende på vad man gör på webben. Eller något annat nyttigt.

  3. Markus Thulin skriver:

    Finns inga onyttigheter när det gäller programmering och elektronik!

    Var har du handlat prylar?

  4. Spelpappan skriver:

    Språket ska vara Wiring, kan det stämma – eller är det något annat? Finns mer om det på http://wiring.org.co/.

    Jag handlar mina Arduino-prylar på http://www.lawicel-shop.se. Funkar bra, tycker jag. Det finns en del utländska sajter som verkar billiga, men jag tror frakten tar sjukt långt tid.

Kommentera