I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.




 

Skön retromusik: Agony (A500, 1992)

20 juli, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Psygnosis var ett välkänt spelföretag under 1980- och 90-talet som såg resans slut så sent som i augusti 2012, då resterna som då gick under namnet SCE Studio Liverpool stängde ner.

I dag är spelstudion mytomspunnen och berömd för kanske framförallt titlar som Shadow of the Beast och Shadow of the Beast II, men i dag skulle jag särskilt vilja lyfta på hatten för musiken i parallaxorgien Agony.

Agony var egentligen en ganska medioker skjutare i form av en uggla som över sex nivåer möter diverse fantasifulla monster i bästa Psygnosis-stil. Att protagonisten blev en uggla kändes hyfsat nytt och fräscht, men kan ju framförallt ha berott på att företagets logotyp just bestod av en sådan, vishetens fågel.

Introtexterna beskriver en halvdan berättelse i vilken trollkarlen Acanthropsis dör i jakten på ”the Cosmic Power” och det är nu upp till två lärjungar, Alestes och Mentor att ställa saker till rätta. Mentor använder dock kraften till ondska och du spelar Alestes som, förvandlad till en uggla, måste ta sig igenom Mentors fasor för att finna kraften. Eller något sådant.

Psygnosis använde sig till Agony av något så ovanligt som 8 musiker, 2 grafiker och endast 1 programmerare – enligt tacktexterna. Mannen bakom de otroligt vackra mellansekvensbilderna som visades under laddningstid mellan nivåer är Frank Sauer, som jag bara för en månad sedan nämnde i samband med spelet Unreal.

Musikerna är alltså hela åtta stycken, men mest beröm brukar Tim Wright få (som också gjorde musik till Shadow of the Beast II) för den suggestiva introsekvensen med piano och stråkar. Wright har själv sagt att pianosamplingarna var tänkta att bytas ut till bättre sådana, men en av dem var stämd i fel oktav och därmed har detta originalljud fått vara kvar i den slutgiltiga versionen.

Agony-musiken gjordes i ett modulformat i ett trackerprogram och kunde därmed enkelt hämtas ut med exempelvis en Action Replay eller annan reset-cartridge. Kikar vi i samplingslistan hittar vi ett litet meddelande i vilket Tim Wright tillägnar sitt stycke en viss Mrs. Hammie. Jag vet inte vem denna kvinna var, och jag vet heller inte om Tim Wright någonsin avslöjat det i någon intervju.

by Tim Wright
Piano2
Piano3
Piano4
Strings1
this piece is
dedicated to
mrs hammie.
may she find comfort
in the next world…
initial (c) t.wright
written 16/09/91

Varsågod – Agony till A500 från 1992

Plagiat av metalbandet Dimmu Borgir

Det norska metalbandet Dimmu Borgir hade på skivan Stormblåst från 1996 med ett spår som heter ”Sorgens Kammer”. Detta stycke är så likt Tim Wrights Agony-tema att de blev anklagade för plagiat ett kort tag efter skivans släpp.

Enligt uppgift skulle det ha varit bandets keyboardist som skrivit sången som sin egen, och när Tim Wright kontaktade dem förstod de ingenting. Tio år senare spelades hela skivan in på nytt och Sorgens Kammer var då utbytt mot ett annat spår. Keyboardisten är heller inte längre en medlem av bandet.

Här nedan kan du höra Sorgens Kammer från Stormblåst som den lät vid 1996 års release.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.


I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.





Kommentera