Spelpappan bygger Archon-brädspel, del 3

23 oktober, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Kanske tycker du att det här på Spelpappan handlar lite mycket om Archon och min strävan efter att bygga ett riktigt brädspel av denna digitala variant av schack? Nå, det är ju just i dessa dagar jag verkligen snöat in på detta projekt och hoppas vara klar med alla 36 pjäserna om bara några veckor.

Jag har även råkat blanda in självaste skaparen av Archon, Jon Freeman, i det hela – och frågat om möjligheten att skapa fysiska regler till Archon.

Snart är hela blå laget i Archon färdigutskrivet och klart, vilket betyder att jag har 18 pjäser redo för drabbning. Det som återstår då är att även skapa de gula pjäserna, den ljusa sidan, för att sedan fundera på hur själva brädet ska konstrueras.

Archon_131024_1

Den senaste veckan har jag funderat en hel del på själva regelverket – hur överför man det digitala Archon till en brädspelsvariant? Ganska snart fick jag idén att gå tillbaka till källan; att fråga skaparen av Archon från 1983, Jon Freeman.

Jon Freeman grundade både Epyx och Free Fall Associates, två speldistributionsfirmor, tillsammans med sin fru, Anne Westfall. Westfall hanterade en hel del av själva programmeringen medan Freeman i mångt och mycket i första hand sysslade med själva speldesignen, vilket är det jag primärt är ute efter just i detta ärende.

Min fråga är enkel att sammanfatta:
Har det genom åren gjorts några försök från er sida att konvertera Archon till ett brädspel?

Thoughts, yes; attempts, no.

One goal with Archon was to do a “board game” that couldn’t actually be done as a real board game – only on a computer. Having done that, I (naturally) gave considerable thought to how it might be converted to a pure board game. As I recall, I did come up with a plausible framework, but it’s been so many years that I’ve largely forgotten whatever I had in mind.

Så…Archon är skapat för att inte gå att spela som fysiskt brädspel. Det är intressant – och gör mig ännu mer motiverad.

Archon_131024_3

En del skribenter vill göra gällande att det första man bör göra är att förminska spelytan till 8 x 8 rutor snarare än 9 x 9, som i originalet – detta görs enklast genom att kasta ut pjäser som Shapshifter och Phoenix. Jag tycker dock att originalets 81 rutor är att föredra, och nuförtiden kan man dessutom tillverka egna bräden och måste inte låna från schackspelet som ligger hemma och skräpar.

Det finns många utmaningar att ta tag i, men det mest spelkritiska är att simulera själva actionmomentet där två pjäser står mot varandra i envig. Det finns två sätt att lösa detta: 1) spelarna jämför sin skicklighet i en slags analog tävling som går ut på skicklighet (jämför med exempelvis bordshockey) eller 2) spelarna förlitar sig på tärningar och låter strategin vara viktigare än action (jämför med exempelvis backgammon).

Jag har nu valt det senare, och presenterar ett första, tentativt försök att avgöra Archon-strider hyfsat snabbt och smidigt.

Varje pjäs har två grundläggande värden; Health och Attack. När två pjäser möts slår varje spelare varsin tiosidig tärning (T10) och subtraherar resultatet från pjäsens attackvärde; detta är den skada din pjäs förfogar motståndaren. Exempelvis; du spelar med Unicorn och slår 2 – vilket i tabellen nedanför innebär att ett attackvärde på 7, minus den tvåa du slog – blir 5.

Detta är den skada du tillfogar motståndarens hälsa – och vice versa. Skadeutdelningen sker i normalfallet samtidigt. Om din Unicorn möter en Dragon blir alltså resultatet att du tillfogar motståndarens Dragon 5 poäng i skada, från en total på 16. Motståndarens Dragon slår kanske 6 på T10 och minus ett attackvärde på 10 blir skadan 4 poäng i skada.

Din Unicorn har Health 8 – minus 4 har du ytterligare 4 kvar. Motståndarens Dragon får en skada på 5 poäng – vilket resulterar i 16 – 5 = 11 poäng. Båda figurerna lever – och striden går in i omgång 2. Så håller ni på tills minst en av pjäserna nått 0 eller ett negativt Health. Striden är då över och eventuella överlevande placeras åter på brädet som vinnare.

Archon_131024_2

Icon Health Attack Special
Knight 4 5 Wait 2 First Strike
Goblin 4 5 Wait 2 First Strike
Archer 4 5 -
Manticore 7 4 Slow
Valkyrie 7 7 Slow
Banshee 7 8 Wait 1 First Strike
Golem 14 10 Slow
Troll 13 10 Slow
Unicorn 8 7 First Strike
Basilisk 5 9 First Strike
Phoenix 11 10 Wait 1 First Strike
Shapeshifter * * *
Djinni 14 6 -
Dragon 16 10 -
Wizard 9 10 -
Sorceress 9 8 First Strike

En extra touch är att det finns specialregler för vissa pjäser, vilka försöker återspegla riktiga Archon.

Wait X betyder att pjäsen ifråga inte får attackera under så många rundor som X anger. En Knight får exempelvis inte attackera under de två första rundorna, och löper alltså stor risk att bli utslagen innan han ens fått attackera själv.

First Strike betyder att pjäsens attackslag gäller innan det attackslag som slås för en motståndare vars pjäs har specialegenskapen Slow. Om en Unicorn möter ett Troll slår alltså Unicorn först; om trollet fortfarande lever får det slå sedan. Skulle trollets Health vara noll eller negativt innan det själv får slå sker alltså ingen attack alls.

archon_01För att komplicera det hela ytterligare – och få mer strategi i Archon – är ett antal rutor på brädet av skiftande karaktär (markerade i blått i bilden till höger).

De byter färg mellan vit och svart under sex spelomgångar, och vandrar sedan tillbaka igen; runda för runda. Följande tabell visar vilka modifieringar i Health som gäller beroende på vilken ruta de stridande befinner sig på.

L0 är helt vitt och D0 är helt svart.

L-0 L-1 L-2 D-2 D-1 D-0
Light +7 +6 +4 +3 +1 +0
Dark +0 +1 +3 +4 +6 +7

Så…denna spelmekanik måste testas. Nästa utmaning blir att komma på hur spelet ska minnas vilka health-värden varje pjäs har, eftersom det har spelavgörande betydelse. Har du några idéer? Tveka inte att höra av dig med dem, antingen här i kommentarerna eller på annat vis.

Ha en fortsatt trevlig onsdagskväll.

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet. Kontakta mig gärna vid frågor.

Artiklar publicerade i andra medier hittar du här.


Nu kan du beställa Generation 500, den maffiga kaffebordsboken om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500.

Klicka här för att säkerställa ditt ex. Levereras i början av juni 2017


Kategori: Brädspel
Etiketter: , , ,

Kommentarer

2 kommentarer till “Spelpappan bygger Archon-brädspel, del 3”
  1. Krax skriver:

    Bra början. En sak som spontant slår mig är att det är tråkigt att så en tärning för att se hur mycket ens attack minskar. Det känns inte positivt. Man vill ju då för att uppnå något, inte för att minska sin skada så mycket som möjligt. Attacken bodde också relatera mot motståndet på något sätt.

    Jag återkommer när jag är vid dator.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ja, det går ju att uttrycka annorlunda: det gäller att slå under sitt attackvärde, annars blir det miss. Ju lägre du slår under ditt attackvärde desto mer skada orsakar du motståndaren. Typ så.

    Jo, det är klart att det vore intressant att relatera motståndet; first strike är ju ett sådant försök. Min tanke med dessa första regler är att starta mycket enkelt för att se var de största problemen finns. Sen är det bara att addera mer lull-lull efter hand, men om man börjar alltför avancerat är det svårt att gå tillbaka.

    Detta kräver ju omfattande speltest och kanske lite jämförelse med Archon – vem brukar oftast slå vem och så vidare.

Kommentera