Spelpappan bidrar till det svenska spelarkivet – textäventyr

4 december, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Säkert har du läst om Henrik Erngren Othén och hans jakt på ett svenskt spelarkiv för både färdiga och ofärdiga spel. Jag beslutade mig för att hjälpa Henrik och hans kollegor att botanisera bland svenska retrospel från förr.

Men ingen är fulländad och eftersom jag förmodligen bara känner till blott en tiondel av alla de svenska spel som gjordes på 80- och 90-talet så behöver vi hjälp. Jag kontaktade Fredrik Ramsberg, expert på textäventyr.

fredrik_ramsbergFredrik Ramsberg tillhör den speciella skara människor som aldrig varit särskilt intresserad av datorspel i allmänhet; istället nästan bara uteslutande textäventyr.

Yes, textäventyr – sådana datorspel som oftast inte innehåller någon grafik alls utan enbart består av en kortare textmassa som väntar på att du ska skriva in vad du vill göra.
Pick up axe. Hit goblin. Och så vidare.

Ramsberg driver i dag sajten Textäventyr på svenska och är en av funktionärerna i den numera slumrande föreningen Svenska Äventyrsklubben, SÄK. Intresset för textäventyr ligger fortfarande och pyr i hans bröst, även om scouter, geocaching och brädspel på senare tid tagit över som fritidsintressen.

Textäventyrsgenren är en mycket speciell sådan, enligt Fredrik Ramsberg, som på gott och ont levt lite av sitt eget liv vid sidan av resten av datorspelsbranschen.

tidningen_Aventyr_spelpappanFör många av de som skrivit ett textäventyr har det varit ingången till att börja skriva spel, och det har väckt intresset både för programmering och för att berätta en historia. Jag tror att detta har berikat spelbranschen i stort med ett tillflöde av nya, inspirerade utvecklare, manusförfattare et cetera.

Det fanns en aktiv textäventyrsscen i Sverige på 80-talet. Många av de som skrev och spelade textäventyr samlades i Svenska Äventyrsklubben, och kommunicerade genom medlemstidningen Äventyr.

Där blev det än mer tydligt att gränsen mellan spelare och utvecklare är otydlig. Tidningen handlade främst om att spela textäventyr, men till en betydande del även om att utveckla dem. Och jag tror att det avspeglade medlemmarnas intresse ganska väl.

Vilka drivkrafter låg bakom viljan att skriva ett eget textäventyr? Det tar ju ändå väldigt mycket tid.

Man kan i grunden urskilja två olika drivkrafter för att skriva ett äventyrsspel: Teknik eller story. Många av de som börjat skriva ett textäventyr har utgått från ett teknikperspektiv. De har spelat ett textäventyr och tänkt ”Ett sånt här spel kan jag programmera!”. Och så har de gjort det.

Flykten_C64_spelpappanEfter ett tag har de upptäckt att de behöver en story också. Kanske lånar de då den lätt överanvända premissen ”Du är på ett ställe där det ligger en massa skatter utspridda. Samla ihop dem.” Eller ännu värre; de upptäcker inte att de behöver en story utan tror att spelet *består* av platserna och föremålen, textinmatning och textutmatning.

Det här är som att börja skriva en bok för att man kan skriva bokstäver och ord. Har man ingen historia att berätta, kommer det inte bli ett bra spel. Det kan fortfarande vara en intressant programmeringsövning för den som gör det, men mindre intressant för utomstående. Man kan hitta många av dessa spel på nätet.

zork-1-infocomPå 70- och början av 1980-talet fanns det inga textäventyrsverktyg att prata om; de stora företagen som Infocom och Magnetic Scrolls hade såklart egna verktyg de arbetade med, men de behöll de för sig själva. Med Internet dök det upp fler alternativ för författare – och verktyg som Inform, TADS och Hugo gjorde att genren levde vidare. I dag har de finslipats till den grad att de tveklöst är bättre än de verktyg storföretagen satt på under 80-talet, enligt Ramsberg.

Trots att verktygen är bra nog att låta författaren slippa programmeringskunskaper menar dock Fredrik Ramsberg att det ändå är vist att lära sig lite programmering. Verktygen ger en utmärkt grund för att skriva spel men du kan aldrig helt komma ifrån behovet att programmera, om det ska bli ett intressant och bra spel, menar han.

Vad karakteriserar ett bra textäventyr?

En bra historia, bra texter, bra problem att lösa, bra speltolk, och sist men inte minst – massor av testning. Storyn är jätteviktig, och är den tillräckligt bra kan problemen vara av underordnad betydelse. Problemen behövs för interaktiviteten, det som skiljer spelet från en bok, men det behöver inte nödvändigtvis vara kluriga gåtor att knäcka – det kan till exempel handla om vägval av moralisk karaktär eller liknande.

Interaktiviteten gör att du kommer in i historien på ett annat sätt; du deltar. Tekniken bakom ska egentligen inte märkas – är den riktigt bra så får den dig som spelare att glömma att du interagerar med ett spel och låter dig sjunka in i upplevelsen istället. Det är även därför som både speltolk och testning är så viktigt. Varje gång du stöter på felaktiga eller konstiga beteenden som spelare, kastas du mentalt ut ur historien och upp till nivån där du är medveten som att du bara spelar ett spel, med sina tekniska begränsningar. Det sänker spelupplevelsen.

Jag kikar i några listor som Fredrik Ramsberg skickar över och inser att det skrivits många textäventyr på svenska. Den samkörda listan jag knåpar ihop under en sen novemberkväll blir lång och knölig – och någonting säger mig att den är långt ifrån komplett.

Stugan_omslag_spelpappanÄndå är det tydligt att en del spel inte ens finns kvar till eftervärlden. Henrik och de andra arkivariernas arbete är alltså i elfte timmen; svensk spelhistoria håller redan på att vittra bort bakifrån.

Ett sådant exempel är det som ofta räknas som Sveriges äldsta spel, Stuga av bröderna Kimmo och Viggo Eriksson samt vännen Olle Johansson. Det skrevs på stordator mellan 1977 och -78 då författarna var 10, 12 och 14 år. Brödernas pappa arbetade som programmerare på Stockholms datamaskinscentral för forskning och högre utbildning, QZ, och släppte in pojkarna på stordatorn Oden. Stuga släpptes både i gratis- och kommersiell version men att källkoden inte försvann för gott är faktiskt delvis Fredrik Ramsbergs och kollegan Johan Berntssons förtjänst. Ramsberg förklarar närmare på sin sajt:

Stugan torde ha varit ett av de mest spridda spelen för PC i Sverige under 80-talet. Eftersom det är en viktig bit av Sveriges datorhistoria, och för att det är ett spel med många roliga och överraskande scener, ville jag översätta spelet till en plattform som gör det lätt att spela för vem som helst, idag och i framtiden.

Stuga_webb_spelpappanJag kontaktade författarna, men de meddelade att källkoden tyvärr var borta för gott, både för stordatorversionen Stuga och den kommersiella PC-versionen Stugan.

En tid senare fick jag ändå syn på källkoden till Stuga på Kimmos hemsida. Det visade sig att de plötsligt fått ett tips om en kille som tagit över en del av stordatorprylarna som Stuga skrevs på, och efter kontakt med honom fick de fram vad som troligen var den sista versionen av källkoden! Jag fick författarnas välsignelse att översätta Stuga till programmeringsspråket Inform, för att sedan släppa spelet som freeware.

Fredrik Ramsberg och de andra i SÄK har ägnat många och långa timmar åt att rädda svenska textäventyr åt eftervärlden. Ofta lyckas de, men ibland tvingas de erkänna att källkoden förmodligen är borta för alltid.

Såvida inte någon därute råkar ha den utan att förstå dess värde. Just därför vill vi få folk att skicka in allt de har för att täppa till hålen och göra listan över svenska textäventyr så komplett som möjligt.

Vilka är de bästa svenska textäventyren och varför?

Jag måste nog säga att det är Pangnyheten och Drakmagi. Två olika spel från 2000-talet, med samma författare, Johan Berntsson. Båda uppfyller min kravlista för bra textäventyr. De har vettiga berättelser – även om Pangnyhetens story är mer originell – bra texter, bra problem, bra speltolk och har testats ordentligt. Drakmagi finns i en version med några stämningsskapande bilder, men även i en version utan grafik.

pangnyheten_spelpappanDet ska sägas att Johan är en vän till mig, men det är inte därför jag nämner just hans spel. De verktyg som kom på 90-talet gav förutsättningar för att skriva bättre spel än något av de spel som dittills hade släppts på svenska. Dels för att de kunde nå en teknisk nivå som skulle ha krävt tusentals timmar av utveckling, dels för att de gjorde att spelutvecklaren kunde koncentrera sin kreativitet på story, problem, karaktärer et cetera.

När jag väl är klar med min lista över svenska textäventyr, sammansatt av alla lösa listor jag fått av Ramsberg, är vi överens om att den med största sannolikhet inte alls är komplett. Jag begrundar den och frågar som slutfråga varför textäventyrsförfattare är så fascinerade av just texten – och ofta inte gillar de äventyrsspel som även presenterar bilder till berättelsen?

I dag är grafiken mycket bättre än på 80-talet, men den kan fortfarande inte tävla med de levande scener du kan föreställa dig i huvudet. På något sätt reduceras och begränsas det du kan föreställa dig när du plötsligt får en bild på hur det egentligen ser ut. Bilden blir som ett facit som säger vad du ska föreställa dig.

Med det sagt vill jag nu presentera listan över svenska textäventyr. Har du ytterligare information eller synpunkter kring den är det bara att kommentera nedan eller meddela Henrik Erngren Othén direkt på henrik.othen@gamevaults.net.

 

Svenska textäventyrsspel – hela listan

 

Spel Författare År Dator
99Y Martin & Staffan Vilcans ? ZXS Länk Länk Länk
Aayela Magnus Olsson ? TADS
Adventure Peter Karlsson 1990 C64 Länk Länk
Adventure-Mine Fredric Kronestedt 1984 VIC-20 & C64 Länk Länk
Agent 999 Kajsa Söderström 1984 Spectravideo (C64) Länk
Akiremafolkets skatt Erik & Lennart Johansson ? ? Länk
Alcatraz och Grottor Nils Eng ? QBASIC Länk
Alv ? ? ?
Anchion ? ? ?
Anchion 2 ABC-klubben 1984 ? Länk Länk
Ankebergsäventyret Stefan Andersson ? ZXS Länk
Atlantis ABC-klubben 1983 ? Länk Länk
Auditor Sten Holmberg 1983 C64
Atomia Akorny Magnus Olsson ? DOS
Berg Mats Wiklund & Fredrik Kilander 1991 DOS
Bilbo [se Härskarringen] Nils Eng 1989 QBASIC Länk
Blå Tåget Clas Kristiansson ? ?
Brook Richard Silfverberg ? ZXS
Bröllopet Sten Holmberg 1985 C64
Cacharens dilemma Johan Ottosson 2009 Z-Machine Länk
Cave Anders Hällzon ? ? Länk
Dasses Gatukök Jörgen Carlsson ? Mac Länk
De Vises Sten Clas Kristiansson ? ZXS Länk Länk Länk
Delaila Software of Sweden 1985 ZXS Länk Länk
Den hemliga skatten Peter Karlsson 1989 C64 Länk
Den mystiska boken Clas Kristiansson 1983 VIC-20 Länk
Den Röda Rubinen Fredrik Nyström ? Atari ST
Den stulna kungaspiran ? 1984 ZXS & C64 Länk
Det vitala kortet Sten Holmberg 1984 C64
Demonen Nikolaj & Sebastian Marquez 1989 Amiga Länk
Det förhäxade slottet Johan Ågren & Patrik Ågren & Johan Berg ? SM5
Det Gyllene Äpplet Jakob Schlyter & Jerker Thorsell ? Atari ST
Diamant Odd Jönsson & Stefan Olsson ? ?
DiscoRöj Marcus Lindmark ? ?
Draken och Trollet Johan Berntsson 1987 C64 Länk
Drakmagi Johan Berntsson 2003 Z-Machine & Glulx Länk
Drakulas Slott ? ? C64
Drakögats makt Mikael Persson 1988 C64
Drömmarnas Land Christian Appelgren ? QBASIC Länk
DuveSUD Marcus Eriksson & Henrik Eriksson ? DOS Länk
Dwell Maxim Grigoriev 1998 DOS Länk
En gamling på äventyr Nikolaj & Sebastian Marquez 1989 Amiga Länk
En världsomsegling under havet Johan Malmer ? ?
Enhanced Hans Persson & Dominik Zemmler ? Mac & DOS & TADS
Ensamma Vargen 1: Flykt undan mörkret Dever & Lennerfors & Horm ? DOS Länk
Explorer III Robert Lindh 1984 Spectravideo
Fantasien ? ? ?
Flykten Fredrik Ramsberg & Johan Berntsson 1987 C64 Länk Länk
Flykten från Alcatraz [se Alcatraz och Grottor] Nils Eng ? QBASIC Länk
Flykten i Knäckebröhult Clas Kristiansson & Daniel Demaret ? ZXS Länk Länk Länk
Förbannelse 1: Vilse! Jacob Munkhammar 1998 Mac Länk
Förbannelse 2: Slottet Jacob Munkhammar 1998 Mac Länk
Gize Bo Leuf ? ZXS
Goldwood Lars-Henrik Lindahl ? ZXS
GNOBICC Martin Schoultz & Leif Grönqvist ? ?
Greve von Fikonstråle Arne Karlsson & Fredrik Wastholm 1985 Spectravideo
Gustaf Johan Berntsson 1987 C64 Länk
Herrgården Clas Kristiansson ? ZXS Länk Länk Länk
Hitta ut Roger Östlund ? ?
Hobbit – The True Story Fredrik Ramsberg & Johan Berntson ? ZXS
Hotel Noir Eva Vikström 2004 Z-Machine Länk
Huset Daniel Widegren ? QBASIC
Huset Jenny Stenberg 1989 C64
Härskarringen [tidigare Bilbo] Nils Eng ? QBASIC Länk
Ikon ABC-klubben ? ABC 80 Länk
Inka-statyettens Förbannelse ABC-klubben 1985 ABC 80 Länk
Instruction Adventure Sten Holmberg & Peter Karlsson 1989 C64 Länk
Jacob Munkhammars Spectrumäventyrpaket Jacob Munkhammar & Crowther & Woods 1984-85 ZXS Länk
Jakten på Dr. Jones Andreas Reutersvärd ? C64 Länk
Jakten på Jonas Johannes Gunnard ? QBASIC
Kidnapparna Peter Karlsson 1991 C64 Länk
Kock ABC-klubben 1986 ABC 80 Länk
Le Fay's Förbannelse Jacob MunkHammar 1984 ZXS Länk Länk
London Nils Eng 1989 QBASIC
Mad Man Ove Friman 1983 VIC-20 & C64 Länk
Magikerns uppdrag Nikolaj & Sebastian Marquez 1990 Amiga Länk
Maskopi I Andreas Abelsson ? ?
Maskopi II Andreas Abelsson ? ?
Maskopi III Andreas Abelsson ? ?
Metacaching Anonymous ? ? Länk
Mini-flykten Fredrik Ramsberg & Johan Berntsson 1987? C64
Mio min Mio Michael Nass ? ZXS
Mission Pauli Linus Åkesson ? DOS
Muren Anders Wallenborg ? ZXS Länk Länk
Musse & Plumpen Fredrik Ramsberg 1987 C64
Monstret från träsket Håkan Andersson 1988 ABC 80 & DOS
Mördarjakten Jhon Thelin & Gunnar Krantz & Olle Svensk & Åskar Björneborg ? ?
Navarone Hans-Erik Floryd ? VIC-20
Ondskans spegel Roberth Bergström ? ?
Pangnyheten Johan Berntsson 2004 Z-Machine Länk
Plundrarna Christian Appelgren ? QBASIC Länk
På Vandring Johan Björk ? ?
På väg till intervjun Nick Hampshire & Björn Magnusson 1984 VIC-20 Länk
Rabatt-äventyr Fredrik Ramsberg 1987? C64
Rats Johan Ågren & Patrik Ågren & Johan Berg ? SM5
Sagan om Ringen Peter Tjernström 1984 ZXS Länk
Setting sons Sten Holmberg 1986 C64
Shine so hard Sten Holmberg C64 ?
Skoläventyret Johan Bernkert ? ?
Slottet Jacob MunkHammar ? Mac Länk
Slottet i Zydor Joakim Karlsson 1985 C64 Länk Länk
Slottsskatten Mats Persson 1999 DOS Länk
Smurferna Fredrik Ramsberg & Johan Berntson 1987 C64
Solen Otto Grandin ? QBASIC
Solen 2 Otto Grandin ? QBASIC
Space Anders Hällzon ? ? Länk
Spökhuset ? ? C64 Länk
Star Wars Pontus Nylander 1985 ZXS
Statyettens förbannelse Mikael Persson 1988 C64
Stekta ägg i mängder Andreas Abelsson ? Amiga Länk
Stockholm Adventure ? ? SVI-318 Länk
Storforsen Eva Vikström 2004 Z-Machine Länk
Stuga Olle E. Johansson & Kimmo Eriksson & Viggo Eriksson 1978 Tops-10 Länk Länk
Stugan Olle E. Johansson & Kimmo Eriksson & Viggo Eriksson 1986 DOS Länk Länk
Sunburst Contamination Fredrik Ramsberg & Johan Berntsson 1988 C64 Länk
Survive ? ? ?
Svartsjö Stefan ? ?
Svärdet Joakim Karlsson ? C64 Länk
Swordman Tomas Lindqvist & Ulf Erikson ? ?
Tahiti ? ? ?
Tharangors Hämnd – Del 1: Grottans hemlighet Jörgen Carlsson ? Mac Länk
Tharangors Hämnd – Del 2: Den svarta borgen Jörgen Carlsson ? Mac Länk
The Dungeons of Dunjin Magnus Olsson ? DOS & Mac
The Escape Stefan Andersson ? ZXS
The Fourth Sarcophagus Mats Nilsson & Magnus Nordin 1983 VIC-20 & C64 Länk
The Hidden Treasure of Inca ? 1983 C64 Länk
The Mutant Spiders Mats Nilsson & Magnus Nordin 1983 VIC-20 & C64 Länk
The Ship Mats Nilsson & Magnus Nordin 1983 VIC-20 & C64 Länk
The Temple Stefan Modin ? VIC-20
The Terror of Mecha Godzilla – The True Story Fredrik Ramsberg ? ZXS
Tillbaka till nutiden Marcus Andersson & Marcus Samsonowitz ? ?
Time ABC-klubben 1984 ABC 80 Länk
Trollkarlens slott ? 1984 ZXS Länk Länk
Trollkarlens Quest Påhl Mehlin ? C64 Länk Länk
Träskskatten Ted Eriksson 1987 ZXS Länk Länk Länk
Tuthankamon Håkan Andersson 1988 DOS & ABC80
Törnrosa Robert Burén & Niklas Wirén & Martin Nilsson & Magnus Grönlund ? ?
Uncle Zebulon's Will Magnus Olsson ? Mac & DOS & TADS
Uppsjö ? ? ABC 80 Länk
Vacation Gone Awry Fredrik Ramsberg & Johan Berntsson & Staffan Friberg 1988 C64 Länk
Vanyar I Johan Berntsson 1986 C64 Länk Länk
Vilse! Jacob MunkHammar ? Mac Länk
Virus Å. Hedman ? VIC-20
Werner's Quest Jan Åberg (Lars Persson) 1985 C64 (ZXS) Länk
Zor-Naks gyllene skatt ? ? ?
Äventyr Jacob Munkhammar 1985 ZXS Länk
Äventyr 1 Fredrik Haglund ? VIC-20
Äventyr 2 Fredrik Haglund ? VIC-20
Äventyr 2.5 Crowther & Woods & Munkhammar 1998 Mac Länk Länk Länk
utan titel? Jan Nilsson & P-O Svensson ? ?

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.




Kommentarer

72 kommentarer till “Spelpappan bidrar till det svenska spelarkivet – textäventyr”
  1. Henrik Erngren Othén skriver:

    Lysande Jimmy,

    Kom att tänka på ett spel som jag lirade för många år sedan och som fortfarande är up and running!
    http://www.warriors2.com/

    Vilken spelgenre hör den till? Äventyr/rollspel?

    /Henrik

  2. Anders Carlsson skriver:

    Listan omfattar alltså textäventyr på svenska, till skillnad från textäventyr av svenskar? Det kan iofs finnas någon svensktalande från Finland som gjort äventyrsspel på svenska också, som skulle finnas i den första delmängden men inte i den andra.

    Jag minns att t.ex. Allt om Hemdatorer fick en rad listningar till textäventyr på engelska, så de till slut fick be sina läsare att göra spel på svenska istället – norska var också ok, bara de slapp engelska i en svensk tidning.

    Även om det nog aldrig blev något färdigt spel, måste Per Thulins kåseri i DatorHobby 1/1984 om Det Helsvenska Äventyrsspelet få ett hedersomnämnande som tidstypiskt, eller vad sägs om följande synopsis?

    ”Man trampar en ål på svansen i Smygehuk. Ålen blir störtförbannad och jagar en, och det gäller att klara sig upp till den småländska gränsen innan ålen fångar en.”

  3. Sten holmberg skriver:

    Hej igen Jimmy!

    Jag kan komplettera årtal för mina egna spel.
    Auditor (Engelskspråkigt i C64-BASIC): 1983
    Det vitala kortet (i C64-BASIC): 1984
    Bröllopet (i C64-BASIC): 1985
    Setting sons (Engelskspråkigt test-adventure i C64:ans maskinkod): 1986
    Shine so hard (Engelskspråkigt i C64:ans maskinkod):

    Jag tycker det vore en bra idé att även ha en förteckning över svenskproducerade spel på engelska. Nu tänker jag kanske mig detta som historiskt intressant, vad som skapades under de första 5-10 åren. Det gjordes en hel del bra även på med engelsk kommunikation.

    Jag mailar även samma information till Henrik Othén strax.

    Med vänlig hälsning

    Sten Holmberg

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hej Sten! Jag hann inte ens kontakta dig angående detta, men vad bra att du hann först :) Hoppas att allt är bra!

    Ja, som svar på båda era frågor så gäller listan här ovan mycket riktigt endast textäventyr på svenska – en sådan begränsning har varken jag eller Henrik och grabbarna bakom spelarkivet, så det är klart att vi bör fylla ut listan även med engelskspråkiga textäventyr som gjorts av svenskar. Däremot går eventuella svenskspråkiga äventyr från Finland nog bort…eller…? :) Det låter onekligen coolt.

    @Anders: Jag sitter just nu och läser det nummer av DatorHobby du pratar om; har en hel drös liggande som jag inte plöjt igenom än. Det är helt fantastiska saker; jag önskar verkligen att jag hade mer tid att ta mig igenom allt fantastiskt som skrivits genom åren och inte finns att söka digitalt i dag.

  5. Kanon Jimmy

    Kom att tänka på ett spel som dock inte hör hemma här men som jag spelade under en period. http://www.warriors2.com

    Sten
    Jättekul att du vill bidra med material till spelarkivet. Hör av dig på min mail så diskuterar vi detta vidare!

    Anders & Jimmy
    Vill också grotta ner mig i gamla tidskrifter som DatorHobby…

  6. Henrik Erngren Othén skriver:

    Ursäkta min dubbla post där. :)

    Jimmy, absolut är det ett RPG.
    Ett ORPG utan MM :)

    :)

  7. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Henrik: Ja du, bra fråga – jag brukar tycka att de flesta spel som innefattar någon form av utvecklingsbara färdigheter gärna är rpg hellre än äventyr. Men visst; om spelet endast innehåller bilder blir det ju närbesläktat.

    I allmänhet är kanske kategoriseringen av mindre vikt än att de faktiskt kommer med? Kan jag tycka i alla fall :)

  8. Anders Carlsson skriver:

    Några engelskspråkiga, kommersiella spel som jag inte såg i listan ovan är bl.a. Mad Man till VIC-20, The Mutant Spiders, The Ship, The Fourth Sarcophagus alla till C64. En kompis till mig är bekant med åtminstone den ene av upphovsmännen till trilogin Spiders/Ship/Sarcophagus, jag skulle ev. kunna förmedla kontakter om de inte redan finns. Jag kanske kan komma på fler titlar om de inte redan finns dokumenterade i något äventyrsarkiv? Justja, jag råkar sitta på några outgivna prequels till samma trilogi, opolerade versioner för VIC-20 som även de är skrivna på engelska.

  9. Anders Carlsson skriver:

    Justja, Allt om Hemdatorer och jag har för mig även Min Hemdator(tidning) hade långa artikelserier om äventyrsspel: hur man skriver dem, hur man spelar dem. Ovan nämnde Clas Kristiansson var den som skrev artiklarna i AoH, minns särskilt när han i en spalt bad om ursäkt för att texten i föregående nummer varit så osammanhängande och förmodligen hade sättarens lille son spelat Fia med bokstäverna samt svalt några som såg extra goda ut. :-)

  10. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Bra, jag ser till att ovan nämnda titlar kommer med i listan i artikeln.

    Sten Holmberg skrev även i Datormagazin en programmeringsserie i sex delar om hur man skriver äventyrsspel. Jag saknar delar i den men tänkte gå till universitetsbiblioteket i Lund någon dag och fixa fram den. Jag vet att de har en komplett samling.

  11. Anders Carlsson skriver:

    Jag hittade även namnen bakom Västeråsgänget Zyntax Zoftware (TMS, TS, TFS): Mats Nilsson (MN) och Magnus Nordin (MgN). Deras sannolikt outgivna föregångare till The Mutant Spiders hette Spider Mountain på VIC-20. En tredje person i Zyntax Zoftware var Stefan Modin som jag hittade ett annat, möjligen ofullbordat textäventyr av, The Temple för VIC-20. Zyntax hade via företaget RPU AB kontakter med Handic/Datatronic, vilket är en förklaring till varför åtminstone C64-spelen kom att ges ut kommersiellt på flera marknader.

  12. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ah, just det – Handics och Datatronics gamla grejer har vi ju helt glömt bort. De känner jag ju faktiskt till; har du koll på vem som gjorde The Ship, Fourth Sarcophagus och Mutant Spiders, alltså?

    Titlarna är inlagda nu, skulle du kunna fylla på den saknade informationen? Alternativt förmedla kontakten så kan jag själv ta kontakt och kanske få mer inspiration att skriva andra grejer?

  13. Anders Carlsson skriver:

    Ja, det kanske inte framgick att upphovsmännen bakom de tre äventyrsspelen med 99% säkerhet är Mats och Magnus namngivna ovan. Jag ska se om jag kan få tag på mer kontaktuppgifter än så, återkommer i så fall privat.

  14. Anders Carlsson skriver:

    Peter Tjärnströms ”Sagan om Ringen” är listat på World of Spectrum, och även taggat ZX på IFdb, så det verkar sannolikt.

    Åke Hedmans ”Virus” finns listat till VIC-20 i VIC=Rapport nr 2/1985. VIC=Handlar’n skrev i sin katalog redan 1984 om ett äventyrsspel till VIC som hette Virus, det är för mig oklart om det är samma spel eller två olika, kan hända att det inte sålde bättre än att de fick lov att publicera listningen efter ett år…

  15. Fredrik Ramsberg skriver:

    En person som heter Lars Persson har visst, utöver Jan Åberg, fått credit i Spectrum-inkarnationen av Werner’s Quest.

    Werner’s Quest skrevs i systemet Quill, i fyra delar. De fanns som en diskett för C64, och officiellt årtal för släpp var 1985.

    I någon form fanns Werner’s Quest även för Spectrum. Jag vet inte om det var alla delar eller bara en, eller vilket år det kom. Enligt IFDB var det 1986. Jag *tror* att Lars Persson portade hela eller delar av spelet från C64 till Spectrum. Det skulle förklara varför han inte fått cred i C64-versionen, och varför årtalet är senare än för C64-versionen.

    /Fredrik

  16. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ok, tack för all info. När det gäller portningar är jag osäker hur man egentligen ska göra; jag valde i Werner’s Quest-fallet att sätta porten i parentes, men egentligen vill jag nog helst skippa portningar och bara köra original för att det ska bli hanterligt – åtminstone i denna enkla lista. I ett spelarkiv kan man ju brodera ut mer i berättelsen och så vidare.

  17. Anders Carlsson skriver:

    Intressant länk i sammanhanget angående Werner’s Quest:
    http://www.worldofspectrum.org/showwrap.cgi?permit=individuals/PerssonLars.pmt

  18. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Jag får inte länken att fungera, blir bara redirectad till förstasidan.

  19. Anders Carlsson skriver:

    Jo tack, jag märkte det precis efter att jag postat. Tydligen får man inte djuplänka vissa sidor på WoS. Jag tror att denna länk ska fungera bättre:

    http://www.worldofspectrum.org/infoseekpub.cgi?regexp=lars+persson

  20. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hm, så bara första delen av Werner’s Quest portades till Spectrum?

  21. Fredrik Ramsberg skriver:

    Jag kom ihåg det som att bara den första delen portades, men ville inte ta gift på det. Men tillsammans med brevet från Lars finns det knappast något tvivel.

    Jag har för övrigt portat alla delarna till Z-kod, med hjälp av verktyget UnQuill. Här finns de: http://ifarchive.jmac.org/if-archive/games/zcode/WernersQuest.zip . Hoppsan, det var visst 11 år sedan. Jag hade mailkontakt med Jan Åberg den gången, och fick hans välsignelse att distribuera detta paket som Freeware. Readme-filen i paketet säger samma sak om Spectrumporten som vi just kommit fram till. Jans mailadress finns också där i. Kanske funkar den fortfarande, om du nu skulle vilja ha ett intressant intervjuoffer inom textäventyrsgenren…

    /Fredrik

  22. Anders Carlsson skriver:

    För att spä på med mer löst snack, kollade jag bland gamla inscannade broschyrer från Grana Software, 1982-84. Där nämndes The Mutant Spiders bland spel till expanderad VIC-20, innan dess att C64 faktiskt hade släppts i Sverige. Som jag skrev innan har jag hittat någon slags prequel, men om broschyren stämmer så såldes även den kompletta versionen till VIC även om det också är det enda spåret jag har.

    Jag hittade också ett namn till spelet Mad Man (VIC-20). Enligt katalog från Tial Trading heter upphovsmannen Ove Friman. Tial beskrev spelet så här:

    Du heter Ike Nash och jobbar på New Yorkpolisen. Du väntar på din chans, det stora fallet, lyftet… Den 3 december 1983 rymmer en patient från ett mentalsjukhus. Han vårdas där eftersom han begått ett antal grova våldsbrott. Snart inträffar ett antal mystiska händelser. Rån, mordhot och – MORD! Klockan är 05.37 den 10 december. Du har just stigit upp, på väg till jobbet. Då ringer telefonen… Så börjar Ove Frimans Mad Man, vårt första svensktillverkade adventure. Bli Ike Nash och följ hans jakt i New York – många har redan gjort det!

    Jag fyller på med VIC-Handlarn’s beskrivning av samma spel:

    Ensam i lägenheten. Mörk kväll. Telefonen ringer. En röst rosslar hest: ”En mördare går lös i parken. Son of Sam är ute igen. Stan är lamslagen av skräck. Ingen går ut. Ingrip nu, hehehe – för annars är du näst på tur… klick!”. Ingenting för svaga nerver – men vill du motionera de grå ett tag – är detta ett utmärkt sätt, och spännande också. Programmet laddas i 10 omgångar, så om Du inte har 16K expansion kan du ändå ha roligt med denna svensktillverkade thriller.

    Tyvärr känner jag inte till om detta mästerverk finns arkiverat någonstans, jag har sökt på de vanliga ställena för VIC-program men inte hittat det. Det vore ju synd, det låter som en riktig pärla även om spelet förmodligen (?) har dialog på engelska.

  23. Anders Carlsson skriver:

    Åhå, Mad Man finns även till C64, portat av Ove Friman själv. Dessutom lär spelet The Hidden Treasure of Inca (Damec Software) vara skrivet av svenskar, vet ännu inte vilka.

  24. Fredrik Ramsberg skriver:

    Mad Man för C64 har jag lagt upp på http://8bit.microheaven.com för länge sedan.

  25. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Fredrik: Tack för namnet, ska lägga till i listan över tänkbara intervjuer i framtiden.

    @Anders: Intressant, jag tar och kollar upp även dessa namn framöver. Och Mad Man till C64 har ju till och med länkar på nätet och finns att ladda ner. Tack.

  26. Anders Carlsson skriver:

    Enligt artikel i Allt om Hemdatorer nr 5-6/1984 så satsade Bergsala (japp, dagens generalagent för Nintendo) stort på pedagogiska äventyrsspel till de datorer Microbee 32/128 som de just då importerade, några år innan de släppte NES i Sverige. Bland titlarna som nämns finns ”Landet Lex” med ordförståelse för en 10-åring (men fortfarande utformat som ett textäventyr) och det nästan omöjliga ”Sfinxens öga”. Alla Microbee-spelen ska ha funnits både på svenska och engelska, kan vara värt att kolla utbudet i Australien och identifiera vilka spel som Bergsala möjligen översatte.

    I nr 9/1984 listas spelet Agent 999 av Kajsa Söderström, men för Spectravideo (SVI-318/328) snarare än C64 som står ovan. Vilken version som var först framgår inte, men eftersom C64 var åtskilligt vanligare än Spectravideo hade det varit udda om hon konverterat sitt spel till en mindre populär dator och sedan skickat det till tidningen?

    I nr 1/1985 av samma tidning listas textäventyret Star Wars av Pontus Nylander till ZX Spectrum. Det var också det sista engelskspråkiga textäventyr som tidningen ville publicera.

  27. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Men skrevs Bergsalas spel av svenskar? Om spel enbart är översatta kvalar de inte riktigt in.

    Övriga tips: Bra, tack.

  28. Anders Carlsson skriver:

    Helt sant angående översatta spel, men då ska heller inte Dungeon och Graffs av Andrew Colin (båda ingår i ”Introduktion till BASIC Del 2” till VIC-20), Mardrömsplaneten av Mike Grace eller för den delen På väg till intervjun av Nick Hampshire stå med i listan. Det kanske finns fler sådana exempel, vet inte hur mycket Munkhammar det är i spelen av Munkhammar, Crowther & Woods. :)

    Ok, då har vi åtminstone fyra kategorier:

    Spel gjorda av svenskar, på svenska
    Spel gjorda av icke-svenskar, på svenska (typ svensktalande i Finland)
    Spel gjorda av svenskar, på främmande språk (oftast engelska)
    Spel gjorda av icke-svenskar, översatta till svenska (mindre relevanta i sammanhanget)

  29. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ok, tack för info. Jag får se hur jag gör med några av titlarna du nämner, men det troliga är väl att jag tar bort dem, ja.

  30. Mats Lundell skriver:

    Hej! Fick en länk till denna sida via lite omvägar. Det är jag som är (del)författare till de tidiga spelen Mutant Spiders, The Fourth Sarcophagus och The Ship som distribuerades av Handic/Datatronic. Finns en del roliga historier där. Hette då Nilsson i efternamn och skrev dessa med Magnus Nordin. Vi var ett gäng som tog fram en del kul programvara då på gymnasiet, 16-17 år gamla… ;)

  31. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hej Mats, tack för att du hör av dig. Jag kontaktar dig inom kort.

  32. Iggy Drougge skriver:

    Hittade ett till Spectravideo: Explorer III av Robert Lindh.

  33. Iggy Drougge skriver:

    Hittade en annons för ännu ett till Spectravideo: Greve von Fikonstråle. Ta dig ut ur slottet innan midnatt, då greven förvandlas till en varulv. Adventurespel på svenska för SV328. Skaparna heter Arne Karlsson och Fredrik Wastholm.

  34. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Kanon, tack! Låt mig göra lite efterforskningar till dessa så kanske vi kan få ordning på år och eventuellt även hitta någon länk till ytterligare information. Bra jobbat!

  35. Iggy Drougge skriver:

    Explorer III finns dumpad och detta står i början av programmet:

    COPYRIGHT ***ROBERT LINDH***
    HACKER OCH DATORHOBBYIST
    BAGERSG. 2
    211 25 MALMÖ
    040-97 95 79
    PROGRAMNAMN:EXPLORER III
    GJORT PÅ SV-328 M. KRINGUTRUSTNING
    DATUM 840607-840810

    Greve von Fikonstråle skulle jag gissa är från 1985-86.

  36. Nils skriver:

    Riktigt bra artikel!

    Som gammal ägare till ett antal vältummade exemplar av Äventyr (numera nedpackade i någon glömd låda) undrar jag om tidningarna finns att få tag på i inscannad form någonstans?

  37. Fredrik Ramsberg skriver:

    Jag ledde ett initiativ för att scanna in tidningen för ett antal år sedan. Planen var att även översätta varje nummer till en HTML-version med riktig text och separata bilder. Detta blev dock verklighet för endast ett nummer. Ett problem vi identifierade var att man inte utan vidare bör publicera uppgifter som adresser, telefonnummer, bankkonton etc för folk som inte givit sitt medgivande, varför vi censurerade de inscannade sidorna. Här är det (klena) resultatet: http://microheaven.com/Textaventyr/Aventyr/

    Man hittar för övrigt detta även genom att googla ”tidningen äventyr inscannad”…

  38. Nils skriver:

    Tack, där fanns det ett nummer ja! Synd att ni inte kom längre en så men kul att kolla in det här i alla fall. Älskade den där tidningen.

  39. Fredrik Ramsberg skriver:

    Om någon skulle skicka mig ett eller flera inscannade nummer, skulle jag lägga till dem. Att göra en HTML-version av ett nummer visade sig vara ett ganska mastigt arbete (och jag upptäckte just att det där första numret inte ens är komplett som HTML-version), men man skulle ju i alla fall kunna lägga upp fler nummer som inscannade bilder.

  40. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Jag förstår problematiken med integriteten – men jag instämmer; det hade varit grymt att få ut tidningarna på webben. Jag tillhör dessutom dem som hellre läser dem i pdf av originalet än i html.

    Men visst, det viktiga är ju innehållet.

  41. Nils skriver:

    Ser nog faktiskt hellre scans också. En stor del av charmen är fanzinkänslan och den lite vingliga layouten :)

  42. Fredrik Ramsberg skriver:

    Jo, planen var ju att ha dem i båda formaten, då båda har sina fördelar. Sitter man på en stor skärm med hög upplösning så funkar det utmärkt att läsa från de inscannade bilderna. HTML-versionen har fördelarna att hela texten blir sökbar, både i sökmotorer och på sidan, samt att enheter med liten skärm eller låg upplösning (t ex mobiltelefoner) lättare kan anpassa visningen. Vi gjorde dessutom ett tredje format med ren text (även den länkad från sidan ovan), för att ge bästa möjliga stöd för synskadade.

    I guiden, som jag nu ser har försvunnit, stod en rekommendation för vilka typer av uppgifter som skulle strykas över med svarta rektanglar efter inscanning. Inte så komplicerat egentligen.

  43. Anders Carlsson skriver:

    Bankkonton? Jag har inte läst just den tidningen, handlade det om radannonser där man kunde sätta in pengar direkt till ett angivet konto och få äventyrsspel skickade? Adresser och telefonnummer kan jag hålla med om, även om ganska många av dessa får antas vara inaktuella idag samt att merparten av svenskarna ändå är sökbara via Ratsit, Hitta (om de har ett registrerat telefonnummer) osv så i den mån uppgifterna fortfarande gäller är det enda man gör att hänga ut folk som äventyrsspelare. Iofs behöver säkert ovan nämnda tjänster utgivningstillstånd för att lägga ut sina uppgifter, vilket kanske är där problemet sitter. Bortsett från möjligheten att på dåtiden kunna kontakta upphovsmannen om förbättringar eller kassettkopior av spelen så man slapp knappa in listningarna, har jag aldrig riktigt förstått varför tidningarna alls publicerade kompletta adressuppgifter till privatpersoner som bidrog till innehållet, men det är ju en annan femma.

    Hur ser det förresten ut med upphovsrätten? Jag skulle misstänka att det är ett större klandervärde i att (ibland) olovligen ha lagt ut gamla tidningar än i att de innehåller ofta föråldrade personuppgifter.

  44. Fredrik Ramsberg skriver:

    Det finns sajter som gör allt möjligt. En del behöver och söker tillstånd. Vi ville bara ta bort sådant som de inblandade eventuellt skulle störa sig på. Adresser och telefonnummer går nog fortfarande i många fall till de inblandades föräldrar.

    Upphovsrätt: Som jag minns det hade vi kontakt med Sten Holmberg om det här, en av de som satt i den styrande cirkeln för SÄK, och skrev en försvarlig del av materialet. Han hade kanske inte laglig rätt att dela ut tillstånd för publicering, men han hade i vart fall inga invändningar. Det är kanske svårt att samla in tillstånd från alla som har skrivit något i tidningarna. Det är ju dessutom rätt oförargligt material. Om någon ändå skulle maila och be mig att stryka dennes alster, så skulle jag förstås omedelbart göra det.

  45. Jimmy Mårdell skriver:

    Det gjordes många textäventyr på svenska till Spectravideo som släpptes på medlemskassetter för Joystickklubben under åren 1985-86. Alla dessa finns bevarade och jag kan ta fram lista & källkod på dessa om intresse finns. De flesta var ganska enkla men några var rätt bra om jag minns rätt.

  46. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ja, det får du jättegärna göra – målsättningen är att listan till slut ska bli så komplett det bara går

    Tack.

  47. Anders Carlsson skriver:

    Ett lite osäkert långskott är äventyrsspelet Sparkplug till Sord M5. Trots det engelskklingande namnet lär det ha varit skrivet på svenska och såldes bl.a. via Sords generalagent SMC men jag har ingen uppgift om upphovsman och än mindre något dumpat.

    På Svenska Äventyrsklubbens sida finns även M5-spelen Det förhäxade slottet och Rats listade som saknade. Du har redan med dessa ovan, men frågetecken om dator, lär alltså vara Sord M5 på bägge. Gamemaster, alltså Johan & Patrik Ågren gav ut fler spel, bl.a. ett som hette Grid Rush men jag har ingen anledning att tro att det skulle vara ett textäventyr då de även gjorde spel av alla möjliga typer från Manic Miner till Yatzy.

  48. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Har du hittat Sparkplug via något reklamblad då, eller?

    Och bra, då skriver vi Sord M5 på de båda spelen du nämner.

  49. Anders Carlsson skriver:

    Ja, Sparkplug omnämns i medlemstidningen Sordisen, nr 5/1985, förmodligen i tidigare nummer också men det är det enda jag har tillhands.

  50. Ronny Nordqvist skriver:

    Delaila!

    Det var inte igår som jag skrev det spelet;-)
    Snart 30 år sedan och det finns fortfarande lite intresse för det.

    Kommer ihåg att vi lyssnade väldigt mycket på skivan:
    Dire Straits – Brothers in arms

    Jag och Kim satt och spelade denna skiva om och om igen och inspirationen flödade :-)

  51. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Vad kul! Berätta gärna mer – skrev ni fler spel?

  52. Kommer ihåg ett spel till KOMPIS som hette Skatt. Det var på svenska, och infernaliskt svårt.
    Bland det roligaste man kunde göra i spelet var att döda och äta upp en rövare, som enligt
    spelets huvudperson ”smakade hemskt”.
    Någon annan som kommer ihåg detta spel?

  53. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hm, inget jag känner till alls – men kanske övriga i publiken kan hjälpa oss på traven? Jag lägger gärna till det i listan om vi bara får reda på lite mer om titeln i fråga?

  54. Fredrik Ramsberg skriver:

    Är det någon här som möjligen kan ha spelet Jakten på Dr Jones? Jag tror det var för Commodore 128, annars för Commodore 64. Jag pratade med författaren Andreas Reutersvärd för några år sedan. Han hade inget emot att det släpptes för nedladdning, men hade själv ingen kopia kvar.

  55. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hm, ja det var en efterlysning det…ska lyssna av mina kanaler och se om någon kan råka ha denna pärla nånstans.

  56. Patrik 'Fix' Lantz skriver:

    Vilken tur att Jakten på Dr Jones nu finns på CSDB…

    http://csdb.dk/release/?id=134135

    Har haft disketten i min diskettlåda sen 1986.
    Vi har lagt in ÅÄÖ som standard, så man kan spela på vilken C64 som helst.

    Tyvärr har jag bara C64 versionen, hade varit kul om C128 versionen dök upp.
    Så man hade kunnat spela den också.

    Ett riktigt bra spel.

  57. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Patrik: Shit, vad bra! Stort tack!

  58. Mindrax skriver:

    Patrik Lantz är en hjälte :)

  59. Patrik 'Fix' Lantz skriver:

    Denna release var planerad sedan långt tillbaka…
    Så det är mest en slump att det blev nu.

    Ha det så kul med spelet… Har för mig att det är ganska klurigt stundtals…

  60. Både Rats och Förhäxade Slottet spelade jag på min m5. Fråga: är det någon som sitter på exemplar av tidningen Sordisen? Minns att jag hade den, det vore kul att se dem igen, inscannade kanske?

  61. Ove Larsson skriver:

    Jag undrar om nån kan hjälpa mig att försöka få tag i Mördarjakten, som är det jag tror mig leta efter.

    Laddade ner det från en BBS på 90-talet. Det var mer ett which-way-adventure choice spel (en spelkategori som säkert har ett namn jag inte känner till) än textäventyr. där man i rollen som Hans Holmér får ett samtal mitt i natten: Stadsminister Olof Palme har blivit mördad och nu ska man hitta mördaren.

    Lyckades aldrig lösa det utan fick alltid sparken som polischef, men vill minnas jag hittade en walkthrough många år senare som visade att det faktiskt fanns ett tänkt slut på spelet.

    Två skratt jag minns var att aldrig svara i telefonen i början av spelet och somna om istället. Det andra att envis som en åsna driva PKK-spåret till sin spets och hyra Globen för att få plats med alla kurder som ska förhöras.

    Jag är inte säker på att det är så spelet hette men kan någon peka mig rätt vore jag tacksam. :-)

  62. Anders Carlsson skriver:

    Jajamensan, det är undertecknad som scannat in det numret av Sordisen. Jag har ett avlägset minne av att i nutid sett ytterligare ett nummer, men ingen av mina andra Sord-intresserade vänner minns det.

    I Japan fanns tydligen ett speciellt äventyrscartridge till Sord M5 som kombinerades med själva äventyret på kassettband, men jag tror inte att det var möjligt att göra egna äventyr med det och i vilket fall lär det här hemma i Sverige varit enklare att knappa i valfri BASIC-dialekt än att trilskas med ett japanskt program. Sedan är väl tangentbordet inte av den art som uppmuntrar till att spela textäventyr, men i gengäld finns det ju massor av sådana spel till ZX Spectrum osv vilket talar emot den utsagan.

  63. Ronny Nordqvist skriver:

    Jag såg att Fix lagt upp länken till Doktor Jones!

    Jag hittade en kassett med 4 svenska äventyrsspel som vi också lagt upp på samma ställe
    Spökhuset , Faraos Skatter, Marsäventyret, Atomubåten.

    http://csdb.dk/release/?id=134105
    Där finns även en inskannad bild på omslaget till spelen.

  64. Magnus Lövkvist skriver:

    The Hidden Treasure of Inca skapades av Magnus Lövkvist och Erik Hofvendahl. Skriven i C64 BASIC, såldes via Tial Trading. DAMEC var helt enkelt första bokstäverna i samtliga våra förnamn. En kul tid. Blev en del stålar för en 15-åring 1983.

  65. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Magnus: Awesome info. Tack!

  66. Andreas Reuterswärd skriver:

    @Patrik: Wow! Du är guld värd som la upp Jakten på Dr Jones. Skoj att mitt gamla spel faktiskt fanns där ute! Spelade just genom det och lyckades lösa det. Verkligen inte ett helt lätt spel hehe, tror nästan man måste ha programmerat det själv för att klara av att lösa det :D

  67. Andreas Reuterswärd skriver:

    C64-versionen av Dr Jones såldes i en del ex, men C128-versionen såldes bara i 1 ex om jag minns rätt, och jag har inte kvar den själv, så chansen att den skulle dyka upp är totalt mikroskopisk. Den var dock bara en lätt upphottad utgåva av C64-versionen.

  68. Christian skriver:

    Damn, Anders Carlsson, jag missade helt att jag fått svar här. Och nu verkar pdf’en vara borta. Finns den kvar?

    undrar,
    C

  69. Anders Carlsson skriver:

    Hej Christian,

    Numret råkar även finnas här: http://www.stonan.com/carlsson/sordisen-5-85.pdf

    Jag kan tillägga att Det Förhäxade Slottet och Rats nyligen har arkiverats och digitaliserats, så de finns förhoppningsvis räddade för eftervärlden. Sannolikt kommer det ut fler gamla nummer av Sordisen också vad det lider.

  70. Christian skriver:

    Tackar! Det vore grymt roligt att få se fler gamla nummer – just det här minns jag inte att jag hade.

Kommentera