Spelpappans årskrönika från 2013


2013 är över och vem kunde ana att det skulle vara ett fantastiskt år, mer intensivt här på Spelpappan än alla de tidigare tillsammans?

Under året som gått har jag inspirerats av och träffat så många nya olika människor att det hela faktiskt blir svårt att matcha under kommande 2014. Låt mig försöka sammanställa allt som hänt i en snabb genomgång.

Föga anade jag den 1 januari, då jag skrev min lilla krönika om min rollspelshistoria, vad som låg framför mig på vägen. 2013 blev det år då jag träffade fler intressanta människor än någonsin och fick fler idéer än någonsin – och dessutom genomförde flera av dem.

Det har också varit ett år med mer interaktion med läsare och medskribenter än någonsin.
Det vill jag tacka er alla för; det är roligare att diskutera än att prata ensam.

kvallsposten_dataspel_1Den första stora intervjun jag tog mig för genomfördes redan under februari månad i Lund. Då träffade jag Greve Graphics-grundaren Lars Hård, en man som är svår att få att stanna på samma plats längre tid än några timmar.

Eftersom intervjun byggde på att vi träffades flera gånger tog det väldigt lång tid innan den kunde sammanställas, och det var dessutom ett tidskrävande arbete att hitta alla tidningsartiklar jag behövde som referenser.

Först i november publicerades texten om Greve Graphics – Sveriges första spelutvecklingsföretag – och det är med stor glädje jag kunde berätta om att deras osläppta spel Goremium eventuellt har en framtid, trots allt.

tomas_hybner_dmz_spelpappan_800pxI april kunde jag uppfylla en gammal dröm (nåja), nämligen att hitta och intervjua Tomas Hübner från klassiska tidskriften Datormagazin som så ofta förekommer här i Spelpappans artiklar. Texten blev snabbt en av sajtens mest lästa artiklar någonsin och flera av tidningens gamla medarbetare och läsare hittade hit för att minnas glada tider.

I dag har jag fortfarande kontakt med Tomas Hübner och han kommer faktiskt att förekomma i ytterligare minst ett projekt jag planerar just nu. Mer om det längre fram.

Archon_title_display_largeUnder våren började jag även skriva om 3D-skrivare eftersom jag planerade att skaffa en. Tidigt kom jag på att jag ville lära mig 3D-modellering genom att bygga en fysisk version av FreeFall Associates gamla klassiker, Archon, från 1983.

Sagt och gjort; i september skaffade jag en Replicator 2X och satte omedelbart igång med skapandet. Det är först i skrivande stund jag sammanställer det kompletta spelet med regler och allt, men redan i november började retrointresserade 3D-publikationer skriva om projektet efter att jag presenterat det på engelska.

I vevan fick jag tillstånd av Jon Freeman, en av Archons skapare, att publicera mina originalfiler på Thingiverse och dessutom använda mig av varumärket Archon i icke-kommersiellt syfte. För mig personligen var detta en riktigt stor milstolpe under året.

I maj månad kunde jag även avslöja att jag arbetar på en bok om generationen som växte upp med C64 på 80-talet – en generation digitala hjältar i ett annars datorlöst samhälle. Bokens namn är C64 Made Me Who I Am och jag har under hösten arbetat hårt med intervjuer och research och hoppas kunna presentera mer om projektet i detalj i början av 2014.

Flera av intervjuerna jag genomfört bjuder på helt fantastiska historier och att jag inte berättar särskilt mycket om hur boken fortskrider beror helt enkelt på att jag vill ha så mycket som möjligt klart innan jag går ut med saker. Skriv gärna upp dig på veta mer-listan på c64mademewhoiam.com.

Dungeon_Master_Cover_David_Darrow_original_SpelpappanEn annan viktig sak under 2013 var mitt nyfödda intresse för spelomslag från förr. Det började med min jakt på retroomslag i posterformat och slutade med att jag själv letade med ljus och lykta efter gamla tiders konstnärer och designers.

Jakten på illustratören till omslaget av Defender of the Crown blev en lång deckarhistoria som ännu inte är helt avslutad; men jag har åtminstone involverat nutida Cinemaware och fortsätter jakten tillsammans med dem.

Därefter tog jag mig an ett riktigt favoritomslag, nämligen Dungeon Master från FTL Games; det slutade med att jag fick kontakt med David R. Darrow och kunde berätta hela historien om hur omslaget blev till – med unika bilder och allt. Som en liten bonus erbjöd sig till och med Darrow att teckna av mig med kolkrita, vilket han också gjorde – och skickade till mig.

Slutligen kom jag i kontakt med Dave McMacken som tecknade omslaget till Archon. Han bjöd på en helt annat historia än herrarna ovan – och hade helt enkelt glömt bort det mesta kring alltihop.

Amiga_Forum_Henrik_ErngrenI juni lärde jag känna Henrik Erngren Othén, mannen som tillsammans med några andra arkivarier vill bygga ett svenskt spelarkiv. Jag kände att jag har en del att bidra med vad gäller Commodores plattformar och riktigt gamla spel och satte därför igång en liten kampanj för att få folk att frivilligt skicka in sina berättelser om hur de byggt svenska spel.

Det har blivit en artikel i Swedish User Group of Amiga’s medlemstidning Amiga Forum samt en egen sammanställning av samtliga svenska textäventyr, vilka båda har lett till nya lärdomar om den stora svenska spelbranschen. Jag kommer att följa upp dessa texter med fler sådana – och även sammanställa mina insamlade data till något slags begriplig databas jag sedan lämnar över till Henrik och hans medhjälpare.

EnsammaVargen_spelpappan1Förutom dessa milstolpar hann jag med att starta en sajt för mina dioramor på starwarsdiorama.com; en sajt jag förvisso inte haft särskilt mycket tid att arbeta med.

Mitt nyväckta intresse för spelböcker förde under tidigare år in mig på en diskussion kring desamma och Ensamma Vargen. Föga anade jag att en nyöversättning av böckerna var på väg, men i vilket fall kontaktade jag både initiativtagarna Tove och Anders Gillbring samt översättaren Joakim Andersson. Det lär bli mer av den varan under 2014.

Och sist men inte minst tyckte jag att det var roligt att få svaret på den eviga frågan alla ställt sig: varifrån kommer egentligen ljudet av den knarrande dörren i The Elder Scrolls II: Daggerfall och som använts så många gånger i filmer och spel? :) Frågan ställde jag här. Svaret hittar du här.

 

Med detta vill jag önska er allihop ett riktigt gott nytt år. Och tack för allt.

Ha ett fortsatt trevligt 2013! Vi ses igen 2014.

 


7 svar till “Spelpappans årskrönika från 2013”

  1. Håll upp goda arbetet, som en automatöversättare kanske skulle ha uttryckt det!
    Gott nytt osv!

  2. Tack, Anders! Detsamma.

    Ingen önskar sig en ordentlig automatöversättare mer än jag! Årets julklapp 2014? :p

  3. Tack för alla intressanta inlägg på Spelpappan under 2013. Den blir mer och mer en unik blog i sitt slag. Fortsätt göra retroblickar in i gamla datortidningar. Det är underbart att få guldkorn serverade från gamla Dmz etc.

  4. Hej Jimmy.

    Har just läst allt vad du skrivit och gjort 2013 och är full av
    beundran över din stora kreativitet!
    kram Ulla

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *