I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.




 

Så blir Amiga-medleyt på Joystick 6.0

15 april, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson  

I dag blev det klart vilka låtar Amiga-medleyt på Joystick 6.0 kommer att bestå av. Inte nog med att allmänheten fick rösta fram vilken sorts medley vi ville ha – vi fick också motivera enskilda låtar.

Det slumpade sig som så att två av de åtta låtar från spel jag själv nominerade finns med – och inte mindre än samtliga låtar utom en har tidigare varit med här på Spelpappan som Skön retromusik.

För egen del är jag särskilt sugen på att få höra Populous och The Faery Tale Adventure. Jag har fått lyssna på en tidig version av hur orkestern tolkar spelmusiken och även om det inte är annat än midi-uppspelat låter det helt awesome.

Populous har fått en touch av onda orcher på marsch med mycket och tungt blås medelst pukor och även The Faery Tale Adventure verkar få ett arrangemang med någon slags blåskvintett som för tankarna till medeltiden och Defender of the Crown.

Orvar Säfström verkar lättad och glad att Amiga-medleyt faktiskt blev av; det är inte helt okomplicerat att få Amiga-musik att låta bra med en symfoniorkester.

När det gäller äldre spelmusik handlar det om att lyssna på originalmusiken och sen tolka det och skriva symfoniorkesternoter utifrån det. Det handlar inte om att försöka få orkestern att låta som ett gammalt ljudchip utan att tänka hur musiken hade låtit om kompositören faktiskt hade haft tillgång till en orkester när det begav sig.

Det jobbet görs av våra orkestrerare och när det gäller just Amiga-medleyt är det Andreas Hedlund som ligger bakom. Han har gjort många av våra grejer, som vårt stora Super Mario-medley, vårt nya MegaMan-medley och Sonic the Hedgehog. Varje gång blir jag helt knockad över hur bra slutresultatet låter.

MSO_Joystick_6

Jag älskar att lägga mig i deras arbetet förstås, komma med musikaliska uppslag och så. Men i ärlighetens namn är jag en fullständig novis förutom att jag har ett mycket bra öra. Jag kan komma på bra idéer och kanske nynna en cool trumpetslinga till något, men de här killarna är otroligt kompetenta proffs.

Följande musik kommer alltså att spelas av Malmö Symfoniorkester i det Amiga-medley som kommer att köra på Joystick 6.0 den 9 och 10 maj.

Faery Tale (MicroIllusions, 1987)

It Came From the Desert (Cinemaware, 1989)

The Secret of Monkey Island (LucasArts, 1990)

Wings (Cinemaware, 1990)

Flashback (Delphine Software, 1992)

Populous (Bullfrog, 1989)

Turrican (Rainbow Arts, 1990)

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.


I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.





Kommentarer

4 kommentarer till “Så blir Amiga-medleyt på Joystick 6.0”
  1. Anders Carlsson skriver:

    Undrar om Amiga är svårare än C64? Någonstans ligger väl grejen i att Amigan hade fyrkanaligt samplingsbaserat DMA-ljud, så man kunde få in orkestrala klanger i samplingarna, och då finns det mer att ta hänsyn till jämfört med det mer begränsade SID-ljudet där orkesterarrangören har mer konstnärlig frihet att framställa musiken.

    Dagens spelmusik torde vara så sofistikerad att stora delar av arrangemangen kan baseras på transkribering och justering för akustiska effekter, dvs musiken som hörs i spelet är mastrad på ett sätt som inte går att genomföra med levande orkester utan arrangören måste lösa det på annat sätt.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ja, jag skulle tippa att det är så. C64-musik var ofta melodiösare och det är förmodligen lättare att plocka ut slingorna som ofta är starka nog att ensamt bära det som är bra med låten.

    Amiga-musiken släppte in samplingar, precis som du säger, och även om det såklart bäddade för att lägga in orkestrala ljud så känns som att det mest var gitarriff och trummor man ville proppa in.

    Även i ditt andra resonemang har du nog rätt. Orvar Säfström uttryckte det själv så här när vi snackade lite om det nyss:

    ”I vårt fall kräver [den moderna spelmusiken] extra avancerat jobb eftersom det oftast är inspelat i studio och sen hårt processat och mixat. Så det gäller att få det att låta live som det gör i original, och det är INTE samma sak som att lista ut hur studionoterna såg ut.”

  3. Orvar Säfström skriver:

    Ny spelmusik är som sagt en egen grej. Men när det gäller Amiga vs C64 är Amiga-musiken väldigt beroende av soundet medan C64 har mycket mer tydliga melodier och teman. Därav svårigheten. När vi gör orkestermusik är det ju till största del en tolkning av musiken, inte ljudet.

  4. Anders Carlsson skriver:

    Jo, jag lyssnade på merparten av Orvars föreläsning på RG och har som amatörmusiker och dito arrangör insett var saken ligger.

    Tyvärr har jag inte möjlighet att komma till Joystick, men hoppas kunna avnjuta åtminstone delar av verken vid annat tillfälle.

    Om det gick att ordna med rättigheter osv, skulle det vara kul om åtminstone delar av arrangemangen gick att förlägga och sälja, helst även transkriberade versioner för symfonisk blåsorkester av hög amatörnivå, typ 4-5 på en sexgradig skala. Det finns några Video Games Live utgivna för blåsorkester (jag ropade in två kompletta, oanvända arr på eBay för en spottstyver härom året) men det finns garanterat plats för fler.

Kommentera