Att skapa en spelbok, del 4

12 oktober, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson  

Det har gått över ett år sedan jag senast skrev om att skapa en spelbok. Anledningen till dröjsmålet är givetvis att jag under året som gått arbetat på en annan bok, Generation 64.

Erfarenheterna från denna gav mig dock incitament att fortsätta artikelserien kring att skapa en spelbok, nämligen den om att marknadsföra sitt verk. Se till att börja snacka om din bok innan och medan du skriver.

question_mark_spelpappanJag visste inget om bokbranschen när jag började arbeta på Generation 64 och man kan med fog hävda att jag inte vet särskilt mycket om den nu heller. Det jag däremot tidigt fick klart för mig – oavsett om du är listad på ett etablerat förlag eller inte – är att du behöver berätta för dina tilltänkta läsare om din bok både innan och medan du skriver på den. Det gäller såväl spelböcker som annat.

Att skapa en spelbok-artiklarna är skrivna utifrån samma ”jag har ingen aning”-perspektiv, mest för att locka fram en diskussion kring spelböcker och hur de blir till – och kanske till och med om genren kan återupplivas för en bredare publik? Du hittar del ett, två och tre genom respektive länk.

Så…vad menar jag då? Varför är det inte bara så enkelt att du kan sätta dig ner och skriva på dina drömmars spelbok och sedan sälja den till alla spelboksfantaster därute? Jo…

gamebook_drawing_4

Du är okänd

Om du inte skrivit något förut är du okänd för din tilltänkta publik. Du behöver berätta för alla spelboksintresserade själar att du finns och vad du tänker göra. Det ger dig dels en chans att förklara varför du tror att just du kommer att göra bra ifrån dig men också en möjlighet att förklara idén bakom din bok och hitta andra som skrivit om liknande saker.

Förvänta dig inte att folk förstår din fantastiska idé rakt av; du kan lära dig massor av reaktionerna du får – hellre än att få folks reaktioner när du är nästan klar.

Första gången jag nämnde att jag arbetade på Generation 64 var i följande inlägg om att jag letade efter tjejer med Commodore 64. Därefter rullade det på i takt med att jag arbetade alltmer intensivt med boken. Jag hade gjort exakt samma sak med en spelbok.

 

like_love_facebookDu behöver stödet

Det är ibland både tråkigt och jobbigt att arbeta på en bok. Om folk längtar, frågar, hejar och följer dig på resan kommer allt att bli mycket enklare. Du kan dessutom fråga folk rakt ut vad de tycker om vissa saker, till exempel dina huvudrollsinnehavare eller spelsystem eller vad som helst. Själv frågade jag folk om de kunde hjälpa till med ordlistan jag ville ha så korrekt som möjligt.

 

Du hittar lättare ett villigt förlag (om du vill ha ett)

Alla vill inte ha ett förlag men det finns mycket ett förlag kan vara bra till, inte minst att få ordning på allt sådant du själv kanske tycker är jobbigt; tryck, foton, design, försäljning, distribution, logistik, butikskontakter och så vidare.

Allt sådant kan du såklart sköta själv  – då kammar du också själv hem hela vinsten men du tar också själv hela risken. Förlaget tar normalt på sig den ekonomiska risken med din bok; just därför är det normalt att de tar 75-80 procent av intäkterna.

Oavsett om du vill ha ett förlag eller inte är det relativt svårt att få till avtal med förlag som ny och helt okänd författare. Att prata om boken innan kan underlätta den processen då det blir tydligare även för förlagsmänniskorna vad du vill göra. I normalläget vill de helst att du är klar med din bok innan du kontakter dem – men det skadar ju inte om de hör talas om dig innan du ens försökt. Jag blev faktiskt kontaktad av förlaget Bokfabriken under skrivandets gång, vilka vi också valde.

 

bokus_firstpage_10okt2014

Under en period låg Generation 64 på förstasidan på Bokus.com vilket såklart var helt fantastiskt.

 

Du behöver ett intresseunderlag

Alla kan säga att de är intresserade – men intresset stärks något om du också tidigt kan få kontaktuppgifter av intresserade läsare, till exempel via ett formulär som samlar in epostadresser. Se till att det är tydligt att den som lämnar sin epostadress inte förbinder sig till något alls utan bara får information om hur ditt arbete fortskrider. När du väl börjar få till något konkret kan du kontakta dessa intressenter för att berätta hur det har gått – dock inte för ofta; det är ju inget nyhetsbrev de skrivit upp sig på.

gamebook_drawing_1

Du kan vilja sälja förhandsbeställningar

Crowdfunding eller gräsrotsfinansiering går ju ut på att få många olika finansiärer att stötta ditt projekt. En metod som är vanlig är att den som petar in pengar i ditt bokprojekt också får förstatjing på produkten, gärna med lite extra goodies och helst även innan alla ”vanliga” köpare kan lägga vantarna på det.

Har du skaffat tillräckligt intresse kring din bok behöver du inte ens vända dig till en crowdfundingsajt utan kan köra hela kampanjen själv, till exempel via e-handelssystem som Tictail.

Det kan kännas läskigt att öppna upp för förhandsbeställningar eftersom det egentligen handlar om tidig försäljning – och att sälja är ofta läskigt för den som är ny i gamet. Förhandsbeställningar är dock ett alldeles utmärkt sätt att kolla om din bokidé håller i den form du tänkt dig. Om ingen alls eller bara några få vill förhandsbeställa har du tid att fila på idén – och kan till och med fråga dina intressenter om vad som får dem att reagera som de gör.

 

Du får lättare media att hitta dig

Gen64_CS_20141002-418x300Är media viktigt i dagens sociala mediesamhälle? Jag tycker det; sociala medier är utmärkta kanaler för att sprida både kärlek och information – men medier är fortfarande bra informationsbärare; folk sprider gärna artiklar och låter andra gilla och kommentera.

Det finns därför, tycker jag, en viktig skillnad mellan pappersmedia och digitala media. Pappersartiklar är snygga och trevliga att hänga på väggen – de ger däremot ganska lite tillbaka i klick eller ren försäljning. Digitala artiklar är inte särskilt vackra att visa upp eller spara som minne – men du får betydligt mer besök på din sajt och det märks även på din försäljning om du tänkt rätt med din bok och hittat andra som gillar det du försöker dig på att göra.

Allra roligast är tv-klipp eller -reportage. Överhuvudtaget alla sorters filmklipp som kan delas hjälper. Jämför gärna med hur folket bakom speltidningen Fenix arbetat med den mediala biten runt nyutgivningen av Ensamma Vargen.

Detta var en lite annorlunda del i artikelserien om att skriva spelbok men jag känner att marknadsföringsbiten växt sig ganska viktig om någon därute känner sig manad att verkligen skriva en spelbok som kan tänkas släppas kommersiellt. Böcker behöver inte vara jätteprojekt i dag; det går utmärkt att trycka on demand – men just det faktum att en ensam författare kan släppa böcker på egen hand gör det ännu viktigare att du verkligen når ut till intressenter redan i tidigt stadium.

Detta är det sista jag kommer att skriva om Generation 64 på ett tag. Det har varit fantastiskt att kunna skriva om och på boken samtidigt som jag haft kontakt med en massa trevliga människor här på bloggen. Boken är släppt och även om det återstår massor av arbete med den kommer jag ändå att lägga mer tid åt research och artikelskrivande här på Spelpappan – inte minst kring allt material som inte fick plats i Generation 64.

Har du själv ett bokprojekt på gång? Vare sig om det är en spelbok eller inte är jag intresserad av allt som har med retro, spel eller annat kul vi tar upp här på Spelpappan att göra.

Ha en fortsatt härlig söndagskväll! Nästa gång hade jag tänkt börja på själva spelboksäventyret.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

En kommmentar till “Att skapa en spelbok, del 4”
  1. Mindrax skriver:

    Bra tips och tankar Jimmy :)
    Undrar hur många personer det sitter ute i stugorna som är sugna på att skriva något alster.

Kommentera