I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.




 

Skön retromusik: Project X (A500, 1992)

9 januari, 2015 av: Jimmy Wilhelmsson  

Greve Graphics, Arne Fernlund, Twisted Minds och andra svenska tidiga spelutvecklare i all ära – men det är först runt 1992 som svensk spelutveckling på allvar kan mäta sig med internationell konkurrens.

Detta år släpptes dels Pinball Dreams av Digital Illusions och dels Project-X av Team17. Båda är titlar som på sitt vis definierade vad Amiga-plattformen var kapabel till, något svenska C64-titlar aldrig riktigt kunde.

Team17 är namnet på den spelstudio som bland annat svenske Andreas Tadic arbetade på som utvecklare.  I ett gammalt nummer av Datormagazin beskriver han sig själv som den ende svensk som legat ”överst på Gallups speltoppslista” och det kan säkert ha stämt vid det tillfället.

Titeln som tog studion till dessa höjder var Project-X, en shoot ‘em-up som gjorde sitt bästa för att få den där arkadkänslan vid hemdatorn – och även lyckades till viss del. Project-X hämtar tydlig inspiration från Konami-titlar som Gradius, Salamander och Parodius men själva spelupplevelsen blir inte sämre för det.

Intromusiken är signerad Allister Brimble som även jobbade med studions riktiga braksuccé, Alien Breed – men även exempelvis Apache, Assassin och Body Blows. Han fortsatte sedan att arbeta med PC- och konsoltitlar som Descent I och II samt min personliga musikfavorit Driver.

Brimble började sitt musicerande redan på C64 men hans verk hamnade inte i kommersiella spel i någon större utsträckning förrän framåt 1990-talet; istället var det just på Amiga-plattformen han gjorde sig hörd – och har till dags dato medverkar på olika sätt i över hundra olika Amiga-titlar.

En längre intervju med Allister Brimble från 2001 hittar du på Remix64.com.

Varsågod – Project-X till A500 från 1992

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur, ofta med en nostalgisk vinkel. Läs mer om mina böcker här.


I juni 2017 släpptes GENERATION 500, min maffiga kaffebordsbok om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500! Du skaffar den här.

Finns även på Akademibokhandeln, Bokus, Adlibris, CDON och SF-bokhandeln.





Kommentarer

8 kommentarer till “Skön retromusik: Project X (A500, 1992)”
  1. Mindrax skriver:

    Gillar med låten, bättre än resten av spelet med :)

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Vilket ju rätt ofta är fallet med en del spel med skön musik :) Att musik till viss del kunde ”rädda” ett spel på den tiden känns märkligt i dag men var fullt normalt i en tid då musikskapande på datorer var en tuff historia – och utbudet skralt.

  3. Mindrax skriver:

    Håller med dig till fullo.
    Ett exempel är TRAP, ett rätt blekt spel men med en fantastisk inledning och musiken är outstanding.

  4. Anders Carlsson skriver:

    Fast TRAP-demot syns inte i själva spelet, det krävs att man kommer etta på highscorelistan och skriver in ett särskilt namn för att demot ska startas, alltså ett påskägg som det snabbt blev känt hur man hittade.

  5. Mindrax skriver:

    Inte på min ”version” Anders.
    Där börjar spelet med detta intro sen kommer spelet.

    Cracked by …
    :)

  6. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Yep, som jag skrev i kommentarerna bland Trap-retromusiken så fanns det crackade versioner av Trap som spelade denna sekvens som en slags intro. Jag trodde också länge att spelet inleddes så.

    http://spelpappan.se/2013/10/skon-retromusik-trap-c64-1986/

  7. Anders Carlsson skriver:

    Undrar om det finns hackade versioner av Microsoft Excel som startar flygsimulatorn direkt också? ;-)

  8. Mindrax skriver:

    Där har du något att leta efter Anders.
    Skam den som ger sig :)

Kommentera