Spelpappan bygger C64-arkadmaskin, del 3


Nu har det gått flera år sedan jag inledde mina försök att bygga egna arkadmaskiner med äkta datorhårdvara i sig, i mitt fall en Commodore 64 och en Amiga 500.

Sedan dess har det flutit vatten under broarna men en kille vid namn Peter gav mig ny luft under vingarna när han skickade in bilder på sitt arkadbyggaräventyr med just en C64. Spana gärna in hans bygge här.

Sommaren 2012 försökte jag mig på att bygga arkadmaskin till en gammal C64 och A500. Byggena står fortfarande kvar oavslutade men en vacker dag kommer jag att avsluta dem. I första delen av artikelserien gick jag igenom mina planer för att lösa några av de tidiga utmaningarna och i andra delen hade jag börjat såga ut delarna till kabinettet – som jag givetvis tog mig för att bygga från scratch.

C64_arcade_1Bygget fick aldrig någon tredje del men i en annan artikel går jag igenom hur jag tänkt koppla min SD2IEC till de olika knapparna i arkadkabinettet för att styra diskettfilerna på ett smidigt vis. Det är där någonstans jag fortfarande befinner mig – en skärm ska till, kabinettet ska färdigställas och tangentbordet ska komma på plats så att det går att kasta bomber i Commando :)

Men…det finns en värld utanför spelpappehuset – och i denna sysslar såklart en mängd människor med liknande saker eller bättre. Signaturen Peter hörde av sig till mig och berättar att han snart byggt klart sitt C64-arkadkabinett. Det består av en original-C64, en SD-kortläsare (troligtvis en SD2IEC) samt en Final Cartridge av något slag.

[slideshow_deploy id=’15120′]

Denna eminenta maskin med vissa likheter med ett kylskåp har ungefär de detaljer jag själv tänker mig – en rejäl tjock-tv som skärm och ett lättåtkomligt tangentbord. Peter säger att det återstår en smidig resetknapp till kortläsaren så att användaren lätt kan byta mellan spelen utan att behöva krångla.

Det som möjligtvis kan vara lite marigt är att rota i bildskärmar av det slag som visas på bilderna; gamla bildrör kan innehålla högspänning ett bra tag efter det att du dragit ur kontakten så viss försiktighet bör du vidta innan du går loss på tekniken om du inte har full koll.

Så nej – jag har inte kommit längre med mitt eget bygge. Men byggen som Peters ger mig energikick att hoppa på projektet igen.

Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!

 


6 svar till “Spelpappan bygger C64-arkadmaskin, del 3”

  1. Kul idé, men några skönhetspris lär knappast den där besten vinna (hade jag vågat mig på något liknande hade jag valt en design som Commodore faktiskt skulle kunna ha gjort).

  2. Nej, men är man ingen möbelsnickare så är man inte :) En del går att fixa med lite schysst dekorplast, loggor och lampor.

  3. Om det inte är nödvändigt att kunna spara highscores osv, skulle jag nog välja en EasyFlash eller rentav EF3 till ett arkadbygge. I vilket fall skulle jag fixa något enklare cartridge som autostartar ett menyprogram från SD2IEC, så man slipper landa i BASIC när man slår på maskinen, känns inte så arkadmässigt.

  4. @Dosse: Vem fan bryr sig om utseendet helt ärligt, det är väl mer intressant att maskinen funkar ypperligt, med bra välbalanserade kontroller och ger en magisk spelupplevelse.

    Själv sysslade jag och några vänner med MAME-konsoler som var antingen hemmabyggda eller köpta färdiga från USA.
    Det jag gjorde var att jag uppdaterade deras maskiner med med lagringsutrymme och sen laddade jag upp ALLA spel som fanns tillgängliga.
    Det var en riktigt uppskattad maskin på förfester och så vidare där vi tävlade mot varandra med lite grogg innanför västen :)
    Happy times!

  5. @anders Ja, det är också en idé – så startar man bara om hela burken med resetknappen. Man går dock miste om den fina, blå skärmen då :)

    @mindrax Håller egentligen med om utseendet – men går det få den lite snajdig så är det ju inte fel. Det viktiga för mig personligen är att det är äkta hårdvara inuti.

  6. Naturligtvis går det att byta ROM på kretskortet också, typ som C64GS har egen uppsättning med ROM så kan arkadmaskinen ha det. Man får testa sig fram vilka delar av KERNEL och BASIC som spelen man ska ladda in försöker att anropa, och vilka delar man kan ersätta. Fördelen med att göra det är att man inte behöver mjukvarumässigt koppla bort cartridget efteråt för att få del av allt underliggande RAM-minne. Något sådant testar man förstås först i emulator innan man tillverkar specialgjorda kretsar. Det skulle inte förvåna mig om något sådant redan finns, kanske t.o.m. en variant med JiffyDOS-funktioner och autostart, man skulle kunna kolla med Jim Brain som har försäljningsrättigheter till både JiffyDOS och sin egen uIEC/SD om en variant som autostartar en diskett/minneskortsläsare finns eller går att ta fram med enkla medel.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *