Att förbereda en Chock-kampanj i dag


Få svenskar spelade rollspelet Chock. Eller åtminstone verkar det så när jag frågar runt lite bland gamla 80-talsrollspelare.

Kikar jag i de första tio numrena av Äventyrsspels egen rollspelstidning, Sinkadus, känns det som att en hel del faktiskt testade på det klassiska skräckspelet – men att det dog ut med tiden. Nyfiken på resultatet har jag nu lite smått börjat bygga en Chock-kampanj i det viktorianska London.

Chock är ett svenskt rollspel utgivet av förlaget Äventyrsspel som också gav ut mer kända Drakar & Demoner – och stod de facto för nästan all rollspelsutgivning i Sverige under 80- och 90-talet. Inte riktigt, men en betydande del iallafall.

chock_omslagFörlaga till svenska Chock är engelska rollspelet Chill – reglerna är så gott som identiska (åtminstone första utgåvan) och även själva produktionen är väldigt lik originalet.

Chock var ett svårtillgängligt rollspel för mig som tolvåring. För det första var vi i mitt gäng mer intresserade av att banka orcher i skallen än att forska kring hemligheter runt gamla familjeätter eller mystiska herrgårdar i jakt på vampyrer eller gengångare. Rollspelsgenren är skräck – och det kändes väldigt svårt att rollspela eller ens ha kul med.

Annat är det nu. Chock har som koncept alltid attraherat mig, inte för att det handlar om skräck utan för att jag alltid tyckt att det öppnar en värld där världen både är förlåtande och krävande på samma gång. Det handlar dessutom inte särskilt mycket om stridande till höger och vänster utan om rollspelande i en någorlunda trolig miljö (förutom gengångarna då) med personer som känns ytterst vardagliga.

Men …ändå i den tid och i den setting man vill – i dag känns Chock lite mer som att iscensätta sin egen tv-serie mer än något annat. Kanske är det därför jag återigen slagit upp portarna, läst igenom reglerna några gånger och faktiskt gett mig på att skapa en liten kampanj i Chock, gjord för det viktorianska England – som tar sin början i mars 1889, ett fantastiskt år för en mängd olika anledningar.

madden_story

Tillsammans med tre helt nya vänner (som inte tillhörde det gamla gänget) har vi petat ihop några rollpersoner vars omgivning och början jag just nu arbetar med ibland om nätterna. Varför jag gör detta är inte helt klart, det är fortfarande tveksamt om någon av oss kommer att ha tid att faktiskt köra igång kampanjen – men själva arbetet med att bygga upp 1889 års London för Chock är både roligt och givande.

madden_skillsSom nybliven 42-åring känns det inte likadant att bygga en kampanj som det gjorde när jag var 13. Detta är nästan som att göra research inför en bok eller uppsats. Det har hänt att jag stannat upp och undrat vad jag egentligen gör – men eftersom jag då känt efter och insett att jag faktiskt tycker det är kul, så bara fortsätter jag.

Min tanke är att vara grundlig och att istället för att bara dela ut varsitt rollformulär med siffror så skapar jag en liten bok för var och en av spelarna som dels beskriver karaktären men också den värld de agerar i. Tillsammans med ett interaktivt rollformulär i Excel i vilket färdigheter och annat påverkas så fort aktuell egenskap förändras.

Det är inte det att jag har massor av tid över – det är mer att det är så jävla roligt!

 


10 svar till “Att förbereda en Chock-kampanj i dag”

  1. Spännande, och väldigt ambitiöst! Det skulle vara väldigt intressant att få följa hur detta utvecklar sig, och kanske också se lite fotografier på de officiella Chock-produkter som Spelpappan.se använder – och kanske också eventuella Chill-produkter som rentav integreras i kampanjen! (i sådant fall skulle det vara extra intressant med kommentarer och tankar angående hur väl Chill går att använda med Chock, hur mycket ”svengelska” en sådan lösning kräver och på vilket sätt de förmodade konstanta hoppen mellan svenska och engelska påverkar/förstör/förbättrar spelmötena – det tror jag dessutom aldrig att någon sajt skrivit en enda rad om)

    Lycka till med er kampanj så länge, Spelpappan.se.

  2. Jodå, jag kommer att fortsätta att skriva lite om denna kampanj vartefter den utvecklas. Jag har tillgång till allt Äventyrsspel släppte kring Chock men använder egentligen bara grundreglerna samt en del artiklar och inspiration från tidningen Sinkadus.

    Om jag använder Chill-produkter kommer jag troligtvis att översätta de delar som behövs – eller också förstår jag inte exakt hur du menar med mötet mellan engelska och svenska? Om det till exempel ska delas ut ett brev eller en karta så översätter jag helt enkelt den – och rena beskrivningar i äventyren läser jag aldrig innantill rakt ur texten, jag berättar alltid med egna ord om allting så just där är det inga problem heller :)

  3. Älskade Chock som ung men tyvärr var det få som spelade det i min bekantskapskrets.
    Jag pratar än idag om Chock och om jag kanske skulle ta och införskaffa ett ex till min samling.
    Mitt intresse för Chock vaknade till liv igen när TV-serien Penny Dreadful startade.
    Härligt initiativ Jimmy :)

  4. Jag gillade också Chock skarpt. Har alltid gillat skräck och det mystiska. Detta har väl slagit över i att jag nu är väldigt intresserad av allt inom parapsykologi. Hur som helst. Jag tyckte reglerna var väldigt bra och lättlästa. Tyvärr var det också så hos mig att min bekantskapskrets inte riktigt delade min förtjusning. Mutant ansågs t ex mycket häftigare.

    Jag har min kompletta kartong med Chock kvar i förrådet inkl. 2-3 köpte äventyr (kan det vara värt något idag ?). Högländernas skräck t ex. Ack om man ändå fick spela detta som spelare någon gång. Jag har inte tid att vara spelledare längre.

  5. Vi spelade Chock en del, men skapade ytterst få egna äventyr. Det kräver mycket mer energi att skapa en deckargåta i den verkliga världen, än att dra igång ett äventyr i en fantasyvärld och jag tror det var därför som det inte blev så mycket utöver de äventyr som Äventyrsspel publicerad.

  6. Sant. Å andra sidan klarar man sig ganska länge på en intrig som bygger på en enda onding, typ ett monster eller liknande. Att jaga en varulv i London kräver inte horder av orcher och lindormar, utan mer en väl uppbyggd miljö. Det är den jag koncentrerar mig på här, det viktorianska London under 1889.

    Sen har jag ju förvisso inte arbetat med kampanjen sen detta skrevs …boken om Äventyrsspel kom emellan och tog all tid.

  7. Roligt att läsa om ditt Chock projekt. Jag spelade en del Chock i min ungdom, spelet hade potential men problemet var speltillverkarna. Som inte tycktes ha bestämt sig för vilken sorts skräck/mysterium som skulle sätta sin prägel/känsla på spelet. Vilket jag tror är a och o då det gäller rollspel, och i synnerhet då, skräckrollspel.
    Call of Cthulhu har ju Lovecraft som en oerhört stabil grund att stå på. Den grund som jag anser att Chock/Chill bör stå på för att hålla i det långa loppet är folklore. Och att ha unika varelser som står i centrum för äventyren, snarare mördarbilar och andra märkliga utfyllnadsvarelser. Jag är själv inne på det här med den victorianska eran. Jag är rätt trött på Call of Cthulhu vid det här laget (spelat det i 31 års tid nu). Jag tänkte söka av nätet efter intressant folklore som går att göra extra spännande i världen som den såg ut på 1890-talet. Roligt att läsa om någon mer som har tänkt kring samma tema.

  8. Du har nog rätt; det gäller att sätta atmosfären själv – reglerna täcker liksom över alltför mycket; som en slags Scooby Doo-rollspel. Folklore låter utmärkt; det gör att spelare som kan monsterböckerna utan och innan inte riktigt vet vad de kan förvänta sig – och tror att lämna gröt räcker för att avskräcka tomtar :D

  9. Jag är inne på att köra ”Tre hundars natt” 1890-tals äventyret som är med i ”skräckens tre ansikten”, med vissa småändringar.
    För att sedan glida över till Sinkadus nr 4 äventyret ”Den svarta tigern”. Som jag minns som ett mycket bra äventyr.
    Helt riktigt, Alldeles för lätt att Chill/Chock kan ge en Scooby Doo aktig känsla om man inte ser upp.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *