Checked by Mentioned People

Hur gjordes omslaget till Pirates! (1987)?, del 2

29 juni, 2015 av: Jimmy Wilhelmsson  

Jag har i många år undrat om det finns en originalmålning bakom det ikoniska omslaget till C64-spelet Sid Meier’s Pirates!. Bilden på två stridande skepp med en tropisk djungel som förgrund och en lila ram som omsluter dem har etsat sig fast som en bild av sjörövarromantiken i Karibien.

Föga anade jag att jag som vuxen skulle komma nära sanningen och eventuellt även hitta målningen – och kanske till och med få se den.

Frågan om vem som skapade det europeiska omslaget till Pirates! lyftes i en tidigare del av denna artikelserie. Spåren ledde mig till spelets grafikmakare, Michael Haire, som jag intervjuade i fjol.

Vi kom då fram till att det amerikanska och europeiska omslaget inte hade samma illustratör, vilket bara gjorde mysteriet djupare. I denna andra del redogör jag för vårt samtal om Pirates! samt avslöjar en avgörande detalj som fick mig att bokstavligen trilla baklänges av förvåning.

Pirates_front_1För att göra en lång historia kort: Sid Meier’s Pirates! är en älskad speltitel som introducerade sandlådespel till den stora massan genom att erbjuda en icke-linjär spelupplevelse som inte gick att kopiera från omgång till omgång.

De skepp du mötte på havet, de krigsförklaringar som förändrade det politiska läget och de val du gjorde i trängda lägen – alla påverkade de ditt äventyr som blev till stora dela unikt varje gång.

Pirates! var mer en sjörövarsimulator än ett spel – och det var ovanligt med sådana titlar år 1987. Därför lever spelet kvar som en respekterad titel och därför ligger det fortfarande i topp när C64-spelarna väljer favoritspel till plattformen.

I USA gjordes omslaget med ett gäng stridande pirater av en Rebecca Butcher som än i dag är okänd för mig – jag har försökt hitta henne men inte lyckats. Vem hon var och hur hon blev inblandad i Pirates! är ännu ett mysterium.

I Europa användes dock ett omslag som stack ut genom att det inte avtecknade människor som slogs, utan två tidstypiska segelfartyg som strider utanför någon slags tropisk ö. Illustratören är inte Rebecca Butcher, enligt spelets grafikmakare Michael Haire – istället skulle MicroProse UK på egen hand ha tagit fram omslaget och jag är därmed intresserad av att ta reda på mer om hur det gick till. Och kanske, kanske lokalisera en originalmålning eller åtminstone en illustratör bakom det hela.

Följande är korta utdrag ur en timmes intervju med Michael Haire från november i fjol:

So …how did the game cover evolve? What were your thoughts regarding a cover that would properly sell the game?

I remember we were not overly happy with the first cover, the single pirate – the one that Rebecca did. We wanted something more photo realistic, and so she did the second cover with the pirate fighting his way on the deck of a ship.

Pirates_front_2Pirates_front_3

pirates_front_4That one was pretty popular, but then we had a change of management and they decided that what people would want to see were photographs of guys in costumes, and so they replaced the illustrated guy with the dude that looks like he’s from a porno mag.

But …what about the cover with the two battling ships?

Ahm, yeah – but that’s the cover from the game in England. They pretty much operated on their own – so that cover is not done by Rebecca Butcher, I can tell you that.

How did you get involved with Pirates! in the first place?

sid meier_microprose

Sid Meier, 1987

I got in contact with Bill Stealey, one of the founders of MicroProse, through a contact of mine and I was the first artist MicroProse ever hired. Stealey wanted to build a team of professional game makers so they flew me out there to talk to Sid [Meier] and the others to get going.

At that point, Sid Meier was sort of a one-man-band; he did his own graphics, he did pretty much everything. He was not too sure he wanted anybody else messing with his stuff at the time, and even though he wasn’t as good as me, he still knew what he wanted and did some pretty clever things for these early stages.

But for a long time, I was the only artist there – but we hired some more people as the idea of teams started to take off. MicroProse and Electronic Arts were among the first companies to assemble teams that involved developers, graphic artist, sound artists, and the like. Teams like that were not a common thing back then.

So you felt the pressure from Sid Meier?

Ahm, yeah a little bit. Because he’s a brilliant guy and really funny; and just really, really talented. I think he really turned the company around, because the initial interest was military simulators, and although we had some major hits with Gunship and the like, his real interest as a kid was with pirates. So he pursued that interest and wanted to make a game where he could be a part of that pirate life.

How long was development time for Pirates!?

I think it was around nine months. Sid did all the programming, Arnold Hendrick was assisting with game design, and a guy named Alan Roireau being our Head of Quality Assurance – he was our playtester for it. So it was not a big team; our celebratory dinner was a table for four at the Rusty Scupper – which was the closest thing we could find that had some kind of pirate theme. It was located in Cockeysville at the time, some 20 minutes north of Baltimore.

From where did you get inspiration for the images and animations?

pirates_4Well, a part I really enjoyed was the research part where we looked at different books about pirates, like Treasure Island and those books – and historic and costume books to see what characters would wear. Sid always thought that the C64 original version was the best, because it had the most ”Disney look” of them all; not too dull and realistic but with 16 bright colors that did not aspire to be ultra realistic, but just fun. We did win some awards for the graphics in Pirates!, so I guess other people concurred with that view.

Where you also involved in the game design?

pirates_2No, most of the early stuff was all Sid’s ideas. Partly because he was Sid Meier – but he obviously needed help from Hendricks with research and such, but Pirates! as such came out of his head, pretty much. He sort of knew what he wanted and we had about nine months to complete the game, so I don’t think we deviated a whole lot from his original ideas.

The ships, the sea and the clouds that are showing the way the wind blows, and the dynamic map of contemporary Carribean – all that was Sid’s work. We did not have a lot of time to experiment with stuff, but had to move things along pretty fast.

And moving towards the cover art – who did create the Pirates! logo?

pirates_1I created the logo for the intro screen within the game, and I’m pretty sure that the creative services created a logo for the cover out of that. In those days, we were used to creating things as they came along – so that just happened, I guess.

Our PR/marketing department consisted of two people, so everything was a combination of efforts, so to speak.

But the Pirates! logo in the European version of the cover is quite different – was that also created by the ”creative services” of MicroProse UK?

Yeah, I guess. I haven’t talked to the UK guys in ages. Most of them split off and formed their own companies, I can’t remember who would even know about that stuff today …It was a weird relationship; we would do all the design and then they’d still do whatever they wanted with it, once it crossed the Atlantic.

Michael Haire kunde därmed inte ge mig de svar jag ville ha om det europeiska omslaget men han försåg mig å andra sidan med bra inscannade versioner av de amerikanska omslagen. Min tanke var att leta reda på lite folk som tidigare arbetat med MicroProse UK för att försöka hitta de ansvariga på marknadsavdelningen som kan tänkas veta mer – men det var lättare sagt än gjort.

Via lite idogt googlande hittade jag några namn och mejlade dem. Snabbast svar fick jag från Drew Northcott som angett på sitt CV att han tillhörde MicroProse grafiska avdelning från 1991 till 1996:

I was art manager at Microprose [UK] but that was for in-game artwork. The covers were handled by the ”creative services” department of the marketing team. It was run by a woman, but I can’t remember her name.  I’ve asked a couple of hte marketing guys I’m still in touch with to see if they can remember.

Vid det här laget kände jag att jag började nå vägs ände. Amerikanska MicroProse verkade inte känna till särskilt mycket om brittiska MicroProses förehavanden. Och att hitta personer från MicroProse UK som arbetat med omslagen verkade vara svårt; dels för att arbetet förmodligen lagts ut på en extern byrå och dels för att folk helt enkelt inte minns detaljerna tillräckligt bra.

Det var vid det tillfället jag bestämde mig för att ta en paus i sökandet; detta var i februari 2015. Framåt våren tog jag upp tråden igen men började i en annan ände. Istället för att desperat leta efter människor att fråga ut så ville jag kika mer på omslaget i fråga. Jag scannade in omslaget och började söka igenom illustrationen en gång till efter kännetecken.

golden_hind_adDet var då det plötsligt slog mig …

Segelskeppet på omslaget – en galeon för att vara exakt – har en galjonsfigur i fören. Ju mer jag stirrade på den desto mer kunde jag känna att jag sett den förut. Så plötsligt slog det mig – det är ett hjortdjur. Ett gyllene hjortdjur.

EN GYLLENE HIND.

maxresdefaultDu som känner till Sonys spelserie, Uncharted, och har spelat dess tredje del, Uncharted: Drake’s Deception känner säkert igen det faktum att Sir Francis Drake – Storbritanniens förste världsomseglare och tillika drottningens favoritpirat – blev notorisk genom sina världsomseglingar med det skepp som till en början hette Pelikanen, men senare bytte namn till Den Gyllene Hinden.

Om detta berättar jag ju faktiskt själv i min historiska analys av spelet i fråga.

Galjonsfiguren själv hittas ju av Drake och hans vänner när de undersöker det hemliga laboratorium som antas ha tillhört drottning Elizabeth I och hennes astrolog, John Dee. En videosnutt på hur detta går till ser du nedan.

Kunde kreatörerna av omslaget till spelet Pirates! ha hämtat inspiration från huvudpersonen i ett annat spel från långt senare, nämligen Sir Francis Drake från Uncharted? Och var det verkligen meningen att galjonsfiguren på detta skepp såg närmast snarlik ut den galjonsfigur som användes i Uncharted för att illustrera skeppet Gyllene hinden?

Det enda sättet att ta reda på detta var att undersöka hur Sir Francis Drakes galeon, Gyllene hinden, verkligen såg ut. Detta visade sig vara den enklaste delen i hela berättelsen. Saken är nämligen den att verklighetens Gyllene hinden bevarades för eftervärlden i London-stadsdelen Deptford i närmare hundra år efter Sir Francis Drakes eskapader innan den helt enkelt ruttnade bort. Detta fartyg bildade därmed ett av världens första exempel på bevarade marinmuseiskepp och kan antas ha tecknats av flertalet gånger, varför vi i dag med stor säkerhet faktiskt vet hur Gyllene hinden såg ut.

Faktum är – att en replika på Gyllene hinden ligger i naturlig storlek vid Pickfords Wharf i London. Likheten med skeppet på europeiska omslaget av Pirates! är inte bara slående – den är total. Skeppet är Gyllene hinden. Detta måste mängder av historiskt intresserade britter sett förut – varför har ingen sagt eller skrivit något om det?

golden_hind_pirates_london

occre-kits-12003-the-golden-hind-sir-francis-drake-ship-643-mm-lengthOch för att undanröja tvivel kollade jag upp fler tillfällen då Gyllene hinden förekommer. Det går till exempel att köpa byggsatser av Gyllene hinden på webbsajter som Guinea Hobbies.

Spanska bolaget Occre Kits är kända i byggsatsvärlden för sina vackra trämodeller av autentiska fartyg och erbjuder en byggsats av Gyllene hinden som lika väl skulle kunna säljas rakt av som byggsats av ett skepp från datorspelet Pirates!

För den som vill fördjupa sig ytterligare i utseendet och inredningen ombord på Gyllene hinden, så finns det gott om filmer på nätet – de flesta med taffligt sjörövarskådespel. Denna lugnare stillbildsvariant är dock min favorit.

Så …vad gör Gyllene hinden på omslaget till Sid Meier’s Pirates!? Och varför? Och av vem? Frågorna blev fler allteftersom jag hittade fler ledtrådar och månaderna gick medan jag grubblade och letade.

Tanken jag utgick från var att någon på MicroProse UKs creative services bestämt sig för att omslaget skulle prydas av stridande skepp, hellre än av fäktande pirater. Eftersom ingen i dag verkar veta vem som gjort omslaget kan vi kanske anta att beslutet inte föranletts av någon betydande diskussion, utan är förmodligen resultatet av att en extern byrå tagit på sig uppgiften och helt enkelt löst den.

Att Gyllene hinden snubblat in i omslaget kan också vara mer en slump än något annat. Beställaren ville antagligen ha tidstypiska skepp; galeonen är ett sådant – om än till och med lite föråldrat. Det fanns inget Internet på den tiden så den som ville ha inspiration fick förmodligen ta sig till bibliotek, marinmuseum eller någon annan institution med gamla brittiska skepp.

En möjlig slutsats kan därför vara att skeppet på omslaget är en avritad illustration av Gyllene hinden – och att galjonsfiguren råkat komma med i brådrasket. Varför teckna Gyllene hinden med vilje och sen inte göra en grej av det? Jag behövde alltså söka på målningar och illustrationer av Gyllene hinden, både på nätet och i böcker.

Eftersom min tid, precis som alla andras, är fylld av en massa andra åtaganden kunde jag inte ägna särskilt många timmar i veckan åt en fruktlös jakt på en bild som kanske ändå inte existerar – men metodiskt betade jag och konstintresserade vänner av nätet och hittade alldeles nyligen rätt.

Där – på det fantastiska världsomspännande nätet – hittade jag slutligen en bild som faktiskt kunde stämma in. Jag hade hittat en bild på Gyllene hinden som exakt ser ut som omslaget till europeiska Pirates! Till och med sjömannen framför focken finns med.

golden_hind_bruce_friesch

pirates_golden_hind_replica

Skeppen är nästan identiska. Den engelska flaggan är utbytt mot en Jolly Roger och seglet i fören är mer utspänt på omslaget än i den övre illustrationen. Omslaget har även adderat vågskvalp i fören för att ge sken av mer action. Vinklarna på skeppet är dock exakt likadana, varför jag tycker att det går att konstatera att omslagsbilden antingen kopierat den övre illustrationen – eller också har de båda kopierat en annan bild, kanske rentav en originalbild på Gyllene hinden?

Målaren av övre bilden heter Bruce Friesch och jag kontaktade givetvis honom omgående efter mitt fynd. Min första fråga var om han även var illustratör till spelomslaget och min andra fråga var om han vet vem som köpte hans originalmålning. Han svarade efter en knapp dag.

I did not create the art or image on the game cover. A long time ago I created a painting from a Golden Hind replica ship image as a base reference which looks like the art on the game cover used the same image. The painting has been sold a long time ago and I do not know the buyers name.

Bingo. Bruce Friesch använde sig av en bild på en replika av Gyllene hinden. Kanske använde sig MicroProse UK av exakt samma bild? Och kanske var bilden rentav ett foto eller illustration av replikan av Gyllene hinden som ligger i London i dag? Isåfall vore ju cirkeln sluten och det får sin förklaring varför replikan och skeppet på omslaget är så lika – det är samma båt.

Nästa tanke var att kolla upp om det fanns fler som tecknat av samma bild. Eftersom jag nu låtit Googles bildsökning bli varm i kläderna och fått den att smalna av sökandet bland de tusentals bilderna på Gyllene hinden så tar det inte många sekunder innan jag några sidor ner i sökresultatet hittar mitt mål.

A reproduction of Sir Francis Drake's ship, the Golden Hind.

Bruce Friesch målning och omslaget till Sid Meier’s Pirates! är båda kopierade från ett foto på replikan av Gyllene hinden i Engelska kanalen. Det seglar alltså på riktigt och människorna som går att skönja är ”riktiga” sjömän såtillvida att de faktiskt är där i fotot – och inte något varken Friesch eller MicroProse ritat dit.

Fotografiet togs av Gordon Gahan, en känd amerikansk fotograf som gick bort redan 1984. Han är mest känd för sina foton i National Geographic under 70- och 80-talet, vilka tog honom på mängder av resor jorden runt. I oktober 1984 kraschade hans helikopter under en fotosession på Jungfruöarna och han och hans assistent gick ur tiden.

Bilden på Gyllene hinden var en del av ett jobb han gjorde för en artikelserie i National Geographics februarinummer år 1975, över sidorna 216-253. Numret går att hitta på eBay och ett sådant är just nu på väg hem till mig.

Så …bilden som ligger till grund för europeiska omslaget till Pirates! är alltså hittad. Det handlade inte om någon gammal målning som hänger och samlar damm på något franskt slott, utan om ett fotografi ur National Geographics och dessutom taget av en världskänd fotograf.

golden_hind_piratesMen det svarar egentligen inte på min ursprungsfråga; vem som skapade själva omslaget?

Någon har tagit beslutet att använda sig av Gyllene hinden. Någon har gjort jobbet att teckna av båten samt teckna alla övriga detaljer också – detaljer som faktiskt är så skickligt ditlagda att jag inte förstod att det inte handlar om en enhetlig bild från början. Någon har även valt att helt göra om loggan till den europeiska utgåvan.

Om detta får jag kanske tillfälle att återkomma i en tredje del av denna artikel. Eller så kanske jag får hjälp från oväntat håll nu när artikeln är skriven så här långt. Kanske du rentav känner någon som vet?

Ha en fortsatt härlig måndagkväll!

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet. Kontakta mig gärna vid frågor.

Artiklar publicerade i andra medier hittar du här.


Nu kan du förhandsboka Generation 500, den maffiga kaffebordsboken om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500.

Klicka här för att förboka ditt ex. Stänger den 1 maj kl. 24:00!



Kommentarer

13 kommentarer till “Hur gjordes omslaget till Pirates! (1987)?, del 2”
  1. Fredrik Boye skriver:

    Fantastisk läsning och strålande research. Tack! :-)

  2. Andy Lindfeldt skriver:

    Mycket mycket bra läsning!
    Snyggt jobbat! :-)

  3. Staffan Nilsson skriver:

    Tack för denna underbara artikelserie! Bra jobbat!

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Tack! Och den är ju inte ens slut :) Men just nu är det stopp igen tills nästa gång saker faller på plats.

  5. Jesper skriver:

    Tack Jimmy!

    Riktigt intressant läsning det här.
    Ha det gott!

    /Jeppe

  6. Billy skriver:

    Fantastiskt bra och spännande att läsa dina artiklar. Grymt bra jobbat och roligt att det finns så begåvade människor som fokusera så mycket tid och passion på denna hyfsat smala genre.

  7. Ola Hansson skriver:

    Kul att Sid Meier gillade sitt C64-orgiginal bäst. Finnish retro game comparison blog publicerade i fredags en av sina ytterst grundliga granskningar av just Pirates. Där hamnade Amigans version överst och C64 fick nöja sig med en blygsam sjätteplats (av totalt 8 versioner).

    http://frgcb.blogspot.se/2015/06/pirates-microprose-1987.html

    Och din granskning av bakgrunden till spelets omslag är ju lika grundlig – och med mer oväntat resultat. Fenomenalt bra jobbat!

  8. Mindrax skriver:

    Intressant att de använt Gordon Gahans fotografi. Sådant man knappast tänker på om man inte gör en grundlig research som du gjort.
    Mycket rolig läsning Jimpa!

  9. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    @Ola Hansson: Nån borde tala om för dem att Rebecca Butcher inte gjorde omslaget :p

    För mig är sådana jänförelser svåra då spelen inte släpptes samtidigt på alla plattformar. Jag tror mycket beror på vilken version du isåfall spelar först; om du stöter på Amiga-versionen och först därefter C64-versionen är det kanske inte så konstigt att du tycker att det är ett mer fulländat spel – men den initiala wow-faktorn C64-originalet bar med sig kan inte återskapas i senare versioner, varför jag tycker att den är överlägsen. Att NES-versionen ens är med på listan är pinsamt, den är helt utan känsla. Nå, så tycker iallafall jag.

    @Mindrax: Tack! Och ja, det är roligt att de använde Gahans bilder. Det ska bli väldigt kul att få se/läsa originalreportaget.

  10. Ola Hansson skriver:

    Ser förresten att jag skrev fel – C64-versionen blev delad femma med PC-versionen. Själv har hursomhelst blivit sugen på att återbekanta mig med Pirates i sommar och då blir det förstås till C64 :)

  11. Mattias Ottosson skriver:

    Fantastisk läsning! Det är ju det här internet är till för!

  12. Mats Nylund skriver:

    Spännande läsning, även om jag hittade den lite väl sent :). Hoppas så klart på en fortsättning. Har du försökt htita skeppet i bakgrunden? Det lär ju vara hämtat från en fotografisk förlaga det också…

    Skulle onekligen vara riktigt mäktigt att ha originalillustrationen hängande i vardagsrummet :).

  13. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Well, mycket här på Spelpappan tål att läsas en bra stund efter det att det skrevs :) Ja, jag jobbar vidare i den här storyn – och om allt går som det ska hoppas jag kunna ge en fortsättning, på ett eller annat sätt, under året.

    Och ja – i den mån en originalillustration existerar vore det sjukt coolt.

Kommentera