Dags att digitalisera Drakar och Demoner-typsnittet, del 1

4 april, 2017 av: Jimmy Wilhelmsson  

Det var ett tag sen jag drog igång en artikelserie. Kännetecknande för desamma är att jag inte alltid orkar dra dem ända in i land men det är väl kanske charmen med dylika serier?

Efter att jag fått hjälp med att identifiera typsnittet i Drakar och Demoner-loggan köpte jag hem två ark Letraset-gnuggbokstäver av typsnittet Mellissa Inline. Nu tänkte jag försöka digitalisera härligheten.

Artikelserier är roliga att både läsa och skriva, tycker jag. Det uppstår ofta ett samspel mellan författare och läsare då rätt många kunniga personer dras till den här typen av skrivande och kan påverka, utbilda och inspirera skribenten medan denne skriver. I de flesta andra fall är en text redan paketerad och klar när den öppnas upp för kommentarer och tyckande.

Det finns många artikelserier jag aldrig lyckats dra i land. Den om att göra spelböcker är ett exempel – och att bygga diorama över cantinan i Mos Eisley ett annat. Sedan finns det å andra sidan artikelserier som kan fortsätta över lång tid och som det bara är att köra vidare på när andan faller på, till exempel retrospel for dummies, vilken jag har valt att inte numrera – likt Finn & Fiffi-albumen – för att ordningen helt enkelt spelar mindre roll.

Men … med det sagt tänkte jag dra igång ett litet projekt som går ut på att digitalisera det typsnitt som ligger till grund för logotypen i klassiska rollspelet Drakar och Demoner, vilket jag skrev om i början av mars. Jag nämnde då att jag beställt hem två originalark Letraset-gnuggbokstäver som jag numera låtit rama in och som pryder mitt kontor. De är helt enkelt för bra för att bara hamna i nån skrivbordslåda.

Innan de glasades in såg jag dock till att scanna båda arken i 1200 dpi. Jag antog att det är bäst att scanna i enbart svartvitt för att slippa gråtonerna – tanken är ju att typsnittet ska läsas in och i slutänden omvandlas till digitalt typsnitt att använda i vanliga mjukvaror för ordbehandling och design.

Jag är långt ifrån någon expert på typsnitt men tänkte lära mig en del på vägen. De här arken är 40 år gamla och Letraset-bokstäver är egentligen färskvara, de riskerar att torka snabbt och helt falla sönder – varför jag tror att jag faktiskt kommit över ganska fina ark. De är dessutom kompletta, alltså helt oanvända.

De flesta av bokstäverna återfinns flera gånger eftersom hela idén med gnuggbokstäver är att du faktiskt bara kan använda en bokstav en gång, därefter är den ju uppklistrad mot det original du sedan fotograferar av med en reprokamera. För min del innebär det fördelen att även om en bokstav är i dåligt skick kan delar av varje tecken lappas ihop från delar av andra bokstäver, om man bara orkar pilla med dem.

Ungefär så här ser varje tecken ut i sina minsta beståndsdelar, vilket borde vara tillräckligt för att kunna vektorisera dem. Ska det göras ordentligt är det dock ett tämligen segdraget arbete som väntar, men skam den som ger sig. Just nu är jag bara på planeringsstadiet.

Så vad är då slutresultatet tänkt att bli? Ja, jag vet ärligt talat inte; det finns två aspekter här – en är praktiskt och en är juridisk.

Den praktiska aspekten är frågan kring hur bra det blir till slut. Kan ett typsnitt räddas från sina gnuggark och användas som alla andra typsnitt eller kommer det att se fransigt och kackigt ut? Å andra sidan: spelar det någon roll om det ser fransigt ut? Vi pratar ändå om ett fint gammalt typsnitt som aldrig (mig veterligen) digitaliserats förut.

Den juridiska aspekten handlar om huruvida upphovsrätt eller annat mojs sätter stopp för projekt av den här typen. Jag antar att det borde vara fritt fram tills dess typsnittet sprids eller på annat sätt distribueras till andra. Men återigen: den tiden den sorgen. Just nu tycker jag bara att det är roligt att arbeta med.

Här ovan fixade jag till en grovyxad Spelpappan-logotyp med klipp-och-klistra-metoden. Och resultatet är rätt ok, åtminstone tills man börjar ge sig på att vektorisera härligheten. Det är inte rätt avstånd mellan alla bokstäver men känslan infinner sig i alla fall som den ska. Fortsättning lär följa.

Ha en fortsatt härlig tisdag!

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet. Kontakta mig gärna vid frågor.

Artiklar publicerade i andra medier hittar du här.


Nu kan du beställa Generation 500, den maffiga kaffebordsboken om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500.

Klicka här för att säkerställa ditt ex. Levereras i början av juni 2017


Kategori: Brädspel
Etiketter: , ,

Kommentarer

4 kommentarer till “Dags att digitalisera Drakar och Demoner-typsnittet, del 1”
  1. Adam Östergren skriver:

    Hej!

    Gjorde en font för det ”Ank-rika” språk som skrivs av Ankorna i DoD…. Hittade ”Font Forge” som ett bra gratis alternativ för att generera TTF, finns en hel del nice tutorials med. Lycka till.

    – Adam

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Tack, det kanske jag rentav ska testa. Jag tror jag kommer att prova lite olika tillvägagångssätt för att se vad som ger bäst resultat, åtminstone i början.

  3. Anders Grenhult skriver:

    Intressant. Låt oss hoppas att detta är Spelpappan.se:s första steg i att köpa upp varumärket Drakar & Demoner för att ge oss det rollspel dess arv förtjänar, i motsats till skämtet till det politiskt korrekta hobbyprojekt som medarbetarna på Riotminds kokat ihop.

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hehe, nja – det är ju inte. Faktum är att detta är helt bortkopplat från varumärket Drakar och Demoner. Det är enbart en jakt på att frigöra typsnittet som använts till att göra logotypen från sin nuvarande analoga form.

Kommentera