Så skriver du bra och grävande underhållningsjournalistik


Det uppstod en debatt på Twitter huruvida en skribent, i det här fallet en spelskribent, bör/ska/måste dela med sig av sina färdigheter till envar som frågar om råd. Det hela växte snabbt till en kladdig tjafstirad – som det gärna gör på Twitter – men huvudämnet är intressant.

Jag har tidigare skrivit en lista över hur du får tid att göra det du vill. Så varför inte en lista på hur du skriver grävande underhållningsjournalistik?

Alla skribenter med läsare får löpande mejl om olika saker. Jag får i särklass flest mejl om betalda inlägg från spel- och casinosajter samt mejl från folk som vill ha råd kring gamla Commodore-datorer.

Efter höstens inlägg om att jag söker retro- och nördförfattare trillar det in en hel del sådant också (KUL!) – men nästan ingen frågar mig om skrivråd. Det kan tolkas på många sätt – men oavsett vilket tänkte jag ta och lägga ut mina hetaste tips på hur du skriver bra och grävande underhållningsjournalistik, vilket ju är mitt gebit.

  1. Skriv inte nyheter. De allra flesta får numera sina nyheter från annat håll, ibland direkt från källan. Att jaga nyheter kräver snabbhet och det riskerar att göra både dig och dina texter slarviga, ytliga och dåligt underbyggda. Samt ofta helt oläsbara om bara några veckor.
  2. Skapa ditt eget ämne. Det är stor konkurrens om nyheter, alla löper efter samma spår och det är svårt att skriva unikt utan att behöva ta till extrema grepp som ibland bara irriterar läsaren och försämrar din egen journalistik. Den som skapar sitt eget ämne är ensamt om det, åtminstone för en tid. Om andra hoppar på samma ämne, ta det som ett bevis för att du är läst och respekterad. Du kan bara skapa ett eget ämne, inte muta in det. Välkomna andra som vill skriva om samma sak, de är kollegor – inte konkurrenter.
  3. Använd den nostalgiska kraften. Alla är inte nostalgiker men alla kan känna ett uns av den nostalgiska kraften som sätter saker i perspektiv. Hämta styrka, effekt och kunskap från de saker som ledde fram till det ämne du ska skriva om. Den allra fetaste filmen och det allra hetaste spelet har en föregångare och en story du kanske kan knyta till din poäng. Kanske ligger ditt scoop i mötet mellan gammalt och nytt? *hint*
  4. Ha en poäng. Referatets och beskrivandets tid är förbi. Se till att dina stories har poänger. De behöver inte vara grandiosa varenda gång, poängen behöver bara finnas där någonstans. En läsare minns lättare poänger, mer sällan vilka fakta du tar upp i din text.
  5. Skriv till en person – inte flera. Det är lockande att skriva till läsare som om de är flera – för det är de ju från din vinkel. Men varenda läsare som sitter framför din text är en individ – och du skriver till denne, inte till en skock. Kalla din läsare du – och referera till denne, inte flera. Det får dig att låta mer som en berättare och mindre som en härold.
  6. Läs många skribenter, se mycket dokumentärer. Det bästa sättet att bli bättre på att skriva är att skriva mer. Det nästbästa är att läsa andra skribenter inom både ditt och andra områden. Ett annat grymt tips är att se många dokumentärer. De bra dokumentärerna handlar ofta om för dig helt irrelevanta saker men har ändå förmågan att få dig att spendera en timme av din tid på påfågelögats sexliv eller krukmakeri i Mesopotamien. Det är man skriver bra stories: ämnet är sekundärt, din paketering är allt.

En av de allra bästa sakerna med att omvandla ett frågebatteri till en artikel är att jag i framtiden kan hänvisa till artikeln utan att behöva tillägga så mycket mer. Det är en win-win för alla inblandade – och dessutom en av de största anledningarna till vi människor söker oss till webben överhuvudtaget. Eller borde åtminstone vara det.

Jag skrev tydligen för tre år sedan:

Går din text att läsa om tre år och är fortfarande relevant? Då är du något på spåren. Om inte, försök skriva den två veckor senare istället.
Någon skrev – nu minns jag inte vem – att det borde vara varje människas första morgontanke att skänka världen något nytt som inte redan finns. Det tycker jag är vackert, och i högsta grad applicerbart på det innehåll vi lämnar ifrån oss på webben, både i blogginlägg och kommentarer.
Skänk Internet något nytt varje dag, och dela inte bara lamt med dig av det som redan delats tusen gånger. Internet behöver snabbhet, det är i hastigheten vi förändras – men det är i trögheten vi förstod vad som hände.

Ha en fortsatt härlig torsdag!

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *