Nu kan du förhandsboka SERIETIDNINGSREKLAM!, min och Adam Evertssons stora bok om de fantastiska annonserna i serietidningar på 70- och 80-talet. På somrarna frestade de med Vira Blåtira och Hubba Bubba – och om vintrarna med Commodore 64, Barbie och He-Man. Förboka den här.
 

Vi hittade Coca-Cola-skejtaren!

7 februari, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson  

*Crunch**Crunch* … det går nästan att höra hur crunchandet satt igång kring boken SERIETIDNINGSREKLAM! Crunch är en term lånad från programmeringsvärlden – en period av överdriven övertid för att nå en deadline eller avsluta ett projekt.

Mitt i denna stökiga period hände en väldigt rolig och oväntad sak: vi hittade den skejtande Coca-Cola-fantast vi letat efter under hela hösten!

Det hela var extremt oväntat och märkligt. Så pass att vi var tvungna och gå tillbaka och kontrollera om det fanns någon form av mönster som lett fram till den konstiga utvecklingen, men vi kunde inte finna något annat än en stor och lycklig slump. Så … låt oss bjuda på en märklig historia – innan ens boken gått till tryck, alltså.

Som du säkert minns postade jag i november en artikel om saker och personer vi letar efter. Den hade föregåtts av att jag på min Facebook-sida lade ut en bild på en Coca-Cola-reklam från 1979 som visar en skejtande yngling som utför lite trick och läskar sig med välsmakande Cola.

Bilden lockade till sig Sveriges tunga skateboardelit, eller ja – åtminstone den delen som är 40+. Det diskuterades huruvida det här var en bra åkare eller ej, det var inte jättemånga som var imponerade över vare sig tricken eller fotografierna – men å andra sidan är den här annonsen från 1979. Skejtandet hade definitivt etablerat sig men det ordnades exempelvis ännu inga regelrätta SM-tävlingar, de började först året efter. Så saker var … både i sin linda och ändå inte, kan vi säga.

Men … problemet var att ingen kunde säga vem åkaren var.

Vilket jag tyckte var lite märkligt då han ju bör ha varit någonting för någon, kan man tycka! Eller handlade det kanske om en slumpvist utvald kille? Var han månne släkt med reklammakaren? Frågorna var många.  Någon var övertygad om att bilden var amerikansk – men då det står ”Drick Coca-Cola” på tröjan tyckte jag själv att det var osannolikt.

Den enda ledtråden var att någon tyckte sig minnas killen. Han skulle heta något i stil med Axel eller Andreas och vara uppväxt på Östermalm – och ha synts till utanför Gallerian i Stockholm där många skejtare hängde – samt på New Sport House på Södermalm som var en liten men väldigt fin skateboardanläggning på sin tid och dessutom Sveriges första.

Men … inget napp. Och vi gav upp. Om inte landets alla skejtare vet visste – hur skulle vi?

Så vi gick vidare. Vi intervjuade folk som startade den svenska LEGO-utmanaren BYGGIS och som flitigt annonserade i serietidningar. Vi snackade med reklamfolk som arbetat med Masters of the Universe, Barbie och MER. Vi hittade de som tecknat Malacos elefant, Vira Blåtira-läsken, Hubba Bubba-reklamen och en mängd annat kul vi kan visa upp. Och vi hittade till och med de som arbetade med klassiker som Svenska Skivklubben och Åke Skiölds legendariska tecknarskola på distans.

Kort och gott – kapitelindelningen som jag avslöjade här gäller till stora delar fortfarande.

Men … i kapitlet om kläder, skor och uteliv stötte vi på en märklig annons. Den visar ett par Tretorn-skor och refererar till en person på ett sätt som gör att det känns som att avsändaren förutsätter att vi vet vem det är. Men vi har ingen aning.

Texten säger att ”Johan Lilliehöök spänner av i tuffa Tretorn Camaro” – men vem är Johan Lilliehöök? En snabb googling säger att Johan Lilliehöök var en av Gustav II Adolfs mest kända generaler – och det kanske jag som skåning kan få viss dispens för att inte veta då han ju faktiskt levde och dog före freden i Roskilde. Men det var heller knappast denne krigsherres maskätna ben de satt i ett par tuffa Tretorn-skor.

Tretorn Camaro låter som att de skulle anspela på bilmodellen Chevrolet Camaro och kanske är det en sådan som syns på bilden, vad vet jag? I vilket fall visar det sig att Tretorn faktiskt sponsrade racingtävlingar på Knutstorpbanan, bland annat 1978 – då riksbekante Stefan ”Lill-Lövis” Johansson segrade i Formel 3-loppet.

Men ingenstans hittade vi någon information om Johan Lilliehöök.

En annan märklig detalj är att det finns hyfsat många Johan Lilliehöök i Sverige, närmare bestämt 15 stycken. Vi gissade att det handlar om en släkt som härstammar från generalen och det hade vi rätt i. Efter lite rundringningar till diverse Johan L kom min medförfattare Adam Evertsson fram till en rapp herre i knappa 50-årsåldern.

– Jaha, nehej … jag är nog inte den ni söker. Ja, alltså … jag heter ju inte ens Johan egentligen – jag har det som andranamn, det är det rätt många av oss som har.
– M-hm, ok. Nå, då får vi ta och tacka för din tid då.
– Men alltså, jag har varit med i en annan reklam? Jag var med i en Coca-Cola-reklam och körde lite skateboard och så.
– Eh … ok? Vad sade du att du hette igen?
– Jag heter Axel Lilliehöök.

Och så kan det gå till. Vi fick vår intervju med Axel inför boken SERIETIDNINGSREKLAM! och slipper komma tomhänta tillbaka till Sveriges skejtare. Vi vet nu mer om både Coca-Cola-reklamen och den tidiga svenska skejtarscenen att det nästan känns som att det är dags för en sådan bok också.

Men mycket av vårt arbete går ut på att ringa, ringa och ringa. Epost, visst – men inget slår att ringa. Via Axel Lilliehöök hittade vi dessutom en dam som faktiskt släktforskar i Lilliehöökarna och har koll på lite av varje – så jakten går vidare på den ”riktige” Johan Lilliehöök med Tretorn-dojjorna som kördes i tidningen Fantomen

Men … i vilket fall. En sak ska du veta – att det här kommer att bli en bok som är så fullsmockad med fantastiska historier om den svenska serietidningsreklamhistorien att det kommer att ta dig veckor eller månader att gå igenom. En del kommer bara att kika på bilderna – medan den som plöjer igenom alltihop får sig en dos humor och nostalgi så att det räcker … ja, till nästa bok!

Förbokar gör du här – då får du även en massa bonusar i form av coola stickers, patchar och pins samt en extratidning vi inte avslöjat särskilt mycket om ännu. Men det kommer.

Ha en fortsatt härlig onsdag!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.


Nu kan du förhandsboka SERIETIDNINGSREKLAM!, min och Adam Evertssons stora bok om de fantastiska annonserna i serietidningar på 70- och 80-talet. På somrarna frestade de med Vira Blåtira och Hubba Bubba – och om vintrarna med Commodore 64, Barbie och He-Man. Förboka den här.

Kommentarer

2 kommentarer till “Vi hittade Coca-Cola-skejtaren!”
  1. Johan W:son Lilliehöök skriver:

    Det är jag som bär skorna Tre torn Camaro och det var min dåvarande sambo Inger Dengg som fixade knäcket då hon arbetade som Inspicient på reklamstudion Ateje von Sterneck – senare omdöpt till Tranan.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hej Johan! Finemang, jag hör av mig till dig via epost för att veta mer. Stort tack för att du hittade hit!

Kommentera