Spelpappan klurar på ett fotbollsbrädspel

10 juni, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson  

Allsvenskan har uppehåll och ett nytt fotbolls-VM stundar. Själv har jag faktiskt suttit och klurat på ett eget fotbollsbrädspel under lediga kvällstimmar på våren. Och nu har jag kommit så pass långt att jag kan berätta lite om det. Inte mycket, men lite grann.

Vän av Spelpappan vet att jag testat en hel del fotbollsbrädspel genom åren, både gamla och nya – men alla har de saknat något väsentligt.

Fotboll och brädspel, går det ihop? Nja, egentligen inte om man kikar på de traditionella brädspelsgrupperna eller diskuterar det hela på de olika brädspelsklubbar som finns runtom i Sverige. Många svenska brädspelare har en aversion mot sport och särskilt fotboll, vilket jag kan tycka är synd då just fotboll som lagidrott på managernivå innehåller ganska mycket av de regler, logik och mönsterbyggande som karakteriserar en intressant spelmekanik eller spelgenre.

Annat verkar det vara i England och Tyskland. Det är också därifrån de allra flesta brädspelen kring fotbollstemat kommer ifrån och båda dessa länder råkar ha en såväl stark brädspels- som fotbollstradition – så hoppet finns att fler svenska brädspelare ställer sig öppna till och nyfikna på fotbollens magiska värld.

Jag har som sagt inhandlat och spelat en hel del fotbollsbrädspel de senaste åren – och några av dem har jag även skrivit om här. För fem år sedan inledde jag det hela med att skriva om Soccer Tactics World, vilket följdes upp ett år senare av ALGAs Cup fotboll och Inter. Cup. Alla dessa tre spel – samt en mängd andra – är exempel på en typ av fotbollsbrädspel jag brukar kalla matchspel. Det handlar alltså om att spela fotboll, om att genomföra en eller flera matcher minut för minut genom att kontrollera spelarna på plan och lägga upp taktiken direkt på plan.

Den andra typen av fotbollsbrädspel – som jag egentligen är mer intresserad av – brukar jag kalla managerspel. Här handlar det mindre om vad som händer på plan och mer om vad som händer utanför. Det kan handlar om att bygga ihop ett lag, om att få ekonomin att fungera eller om att ta dig från lägre divisioner ända upp till toppen med hjälp av smarta beslut, logik och list. Samt givetvis en gnutta tur, bollen är ändå rund. Några av spelen jag testat och skrivit om i den här kategorin hittas här – och inkluderar spel som Liga, Top Club Soccer och World Cup Tournament Football. Roliga allihop, men långt ifrån perfekta.

Första vinken kring vad jag håller på med postades i Fandrakes Instagram-flöde den 7 april. Ganska mycket har hänt sedan dess. Anledningen till att jag i våras kom på idén att grunna på ett eget fotbollsspel är egentligen två: dels har jag länge gått i tankar att skapa ett eget brädspel, dels saknar jag något i de fotbollsbrädspel som redan finns. Båda anledningarna är alltså strikt egocentriska, skulle man kunna säga.

Vad är det då jag saknar i de fotbollsbrädspel jag samlat ihop och speltestat? Jo, det är framförallt tre saker – och jag ska gå igenom dem en efter en.

  1. Lagbygget. Fotboll spelas av lag. En manager sätter ihop, studerar och tränar ett lag. Hellre än att springa runt på ett slags Monopol-liknande bräde vill jag att brädet ska fokusera på mitt lag, mina 11 spelare och avbytarna. Jag vill ha en spelmekanik som gör att jag inte nödvändigtvis sätter ihop de individuellt bästa spelarna utan tvingas sätta ihop de spelare som kompletterar varandra bäst efter den spelmodell som passar gruppen bäst.

    Låter det flummigt? Det är det inte, det handlar om att rent spelmekaniskt göra lagbygget till mer än att bara välja spelare med högst färdighetsvärden och sen köra dem i varje match. Jag vill ha med möjligheten att bli sliten, bli avstängd, bli skadad eller rentav såld – utan att för den sakens skull krångla till allt med väldigt avancerade och överdetaljerade regler. Möjligt? Vi får se – men jag vill känna för mina spelare som jag känner för Bardor Bågman i Drakborgen!

  2. Ligan. Ett stort problem i många managerbrädspel är att det inte spelas matcher regelbundet. Ofta går du runt ovan nämnda Monopol-bräde och hoppas att du hamnar på matchrutan då och då. Istället för att göra lagbygget och matcherna centrala delar är de utsmyckning i samma gamla finansbrädspel som bara går runt. I nästan samtliga spel får varje lag inte ens spela lika många matcher under en säsong, vilket gör hela mekaniken konstig och ojämn.

    Jag vill ha ett spel som handlar om att spela matcher med laget du bygger upp, ett spel där förväntan inför nästa match byggs upp och du förbereder dig på bästa sätt beroende på motståndet. Kanske handlar det om en på förhand sämre motståndare och du kan vila några av dina bästa spelare till omgången därpå? Kanske är det ett derby mot rivalen på hemmaplan? Oavsett vilket, matcherna måste bli fokus i det spel jag vill bygga. Och ska givetvis inte handla om ren tur, utan om att överlista varandra med taktik.

  3. Rivaliteten. Fotboll handlar inte sällan om tradition och historia. Vissa matcher har större betydelse än andra trots att de också bara ger tre poäng, och vissa lag har större rivalitet gentemot varandra än andra lag. För att krydda ligaspelet vill jag att varje spelares lag ska vara bittra rivaler – och att det är viktigare att hamna före dessa än att faktiskt vinna ligan.

    Ytterligare en aspekt kring rivalitet är att jag gärna ser att matcherna spelarna emellan är de absoluta höjdpunkterna: derbyn som bildar klimax och tempohöjare. Via smart spelmekanik kan samtliga spelare vara med, inte bara de två som möts just i matchen. Om övriga spelare får vara med och agera ”ödet” eller ”otur” till lagen kan dessutom en balans hållas i det fall ett lag skulle dra ifrån och bli överlägset – alla övriga spelare ser ju gärna att ledaren får det lite extra svårt under vissa perioder. Dessutom uppstår gärna den form av rivalitet jag vill uppnå när ingen någonsin bara sitter och glor, utan alla är med hela tiden.

Prototypen ser inte mycket ut för världen än.

Så var står jag? Ja, just nu har jag faktiskt en prototyp som är spelbar i vissa delmoment. Det betyder att det inte är ett färdigt spel, och det är inte meningen heller. Istället handlar det om att jag utarbetat vissa moment, bland annat matcherna, som måste testas. Istället för att bara sätta ihop ett spel från början till slut vill jag testa delarna var för sig, för att hitta svagheterna och jobba på dem innan jag sätter ihop allt till ett helt spel.

Just nu tänker jag inte längre fram än att göra ett spel jag själv och mina vänner tycker är roligt. Det finns inga kommersiella planer alls, bara en idé jag är sugen på att utforska. Och en dröm om att få flera att älska fotboll genom att upptäcka den via brädspel.

DET, om något, känns som en värdig utmaning. Mer om spelet längre fram i sommar.

Ha en fortsatt härlig söndagkväll!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Brädspel & rollspel
Etiketter: ,

Kommentera