Spelpappan gör ett fotbollsspel, del 2

29 oktober, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson  

MUTANT-boken börjar långsamt bli klar att skickas till tryck, och jag har haft lite tid att fortsätta arbeta på mitt fotbollsbrädspel. Faktum är att jag planerar en ny testrunda på fredag, denna gång med en tidig app som ska hålla reda på tabellen.

Därför känns det angeläget att köra del 2 i artikelserien om prototypen av mitt spel. I dag tänkte jag berätta hur ditt lag blir till.

Om du inte redan gjort det: läs gärna första delen om hur jag tänkt utveckla ett ligafotbollmanagerbrädspel, och går igenom prototypen jag håller på med. Tanken är att skapa ett roligt och tävlingsinriktat brädspel där varje spelare styr ett fotbollslag, med allt var det innebär.

Behövs det verkligen en app för att spela brädspelet? Nej, det gör det inte. Appar får aldrig vara nödvändiga för ett brädspel. Men … det är rätt skönt att slippa räkna tabellen. Så för den som faktiskt inte vill sitta och räkna med penna och papper tänkte vi utveckla en app som fixar biffen. Den kommer även att kunna slå fram resultat till matcher där inget av spelarlagen är med, enligt vissa sannolikhetsalgoritmer. Att använda eller inte använda, det är upp till spelarna.

Förra gången lovade jag att jag skulle visa grundreglerna för hur du spelar en match, men det kommer jag inte att göra riktigt än. Jag känner att det mest logiska steget är att visa hur lagbygget sker i början av spelet, alltså hur varje spelare får sitt lag. Återigen, jag är ingen grafiker – detta är ytterst rudimentära och rentav lite otydliga skisser.

Redan från början i prototyputvecklingen var jag noga med att varje spelare skulle få 1) plocka ut ett unikt lag som inte är exakt likadant som de andras, och 2) låta slumpen vara med och styra men inte fullt ut. Det skulle till exempel inte få vara som så att ett lag kan få enbart bra spelare, medan de andra får bottenskrap. Jag ville hitta ett system som ser till att slutresultatet blir någorlunda jämnt, kontrollerbart och ändå unikt.

Antalet spelare i ett lag

Tanken är så här: varje lag ska ha en uppställning av 11 spelare plus 5 avbytare. Det ger 16 spelare. Under spelets gång får varje lag bestå av maximalt 20 spelare, därefter måste spelare säljas eller bytas ut för att få plats. Lagets REP (se förra inlägget) bestäms av startuppställningens totala SKILLS i form av de olika tärningarna. Det är önskvärt – men inte nödvändigt – att varje lag har minst 3 REP innan spelet börjar. 3 REP motsvarar 1 röd tärning, 1 vit tärning och 1 gul tärning – och innebär hyfsat balanserade lagdelar i ett mediokert lag. Det går att få en svart tärning i sin startuppställning, men det är inte sannolikt.

De sex spelarklasserna

Så … varje lag drar spelare ur fem olika högar med individer av varierande kvalitet. De går från GOOD, ABOVE (AVERAGE), AVERAGE, BELOW (AVERAGE) och WEAK. Det finns även en BRILLIANT-klass, men några sådana ingår inte i startuppställningarna. Det säger sig självt att GOOD-spelare både är bättre från start och kan utvecklas längre än de sämre, och har dessutom en SECONDARY SKILL redan från början. Men alla spelare är användbara, inte enbart de bra. Ett lag kommer att behöva hitta en roll även för de sämre spelarna, inte minst som avbytare.

Ok, det finns faktiskt en sjunde spelarklass också som är lite speciell. Det är PROMISING TALENT, som består av en ungdomsspelare som kan flyttas upp i A-laget. Reglerna för dessa är lite speciella, och tas upp någon annan gång. Startlaget består inte av några PROMISING TALENTS, det är en aktiv handling att plocka upp sådana.

Startspelaren

Varje lag börjar med en startspelare som plockas slumpmässigt ur högen med GOOD-spelare. Denne är så att säga lagets stjärnspelare, åtminstone från början. Det är runt denna spelare du kan (men måste inte) bygga ditt lag. Startspelaren ger en vink och hur ditt lag kan balanseras, men det är många faktorer som kan påverka så det är ingen naturlag. I mitt fall har jag dragit en högerforward vid namn T. Burnett (oviktigt i sammanhanget). De enda värden vi behöver bry oss om just nu är att han har 2 röda PRIMARY SKILLPOINTS (höger) och 1 gul SECONDARY SKILLPOINT (vänster).

Min stjärnspelare är alltså en anfallare. Det är bra såtillvida att det kan ge mig tunga fördelar i och med att anfallare ofta ger mycket pengar när de säljs, och de tenderar också att öka min REP mer än andra spelare. Det är lite dåligt såtillvida att de ofta blir scoutade kvickt och jag kan ha svårt att behålla honom någon längre period. I vilket fall har jag 2 röda skillpoints, alltså redan hälften till en röd tärning – vilken ger mig 2 REP. Så jag bör nog satsa på ett anfallstungt lag.

De fyra ryggradsspelarna

Efter startspelaren ska det tas fram fyra stycken ryggradsspelare, alltså sådana som är hyfsat bra men inte har stjärnstatus. Varje spelare börjar med att slumpvis dra 1 ABOVE AVERAGE-spelare. Den som drar en spelare som har samma position som en tidigare dragen spelare får välja att dra om, till dess denne drar en ny position. Därefter drar varje spelare ytterligare en ABOVE AVERAGE enligt samma regler. Nu ska varje lag sitta med tre unika (såvida du inte valt annat) spelare, 1 GOOD och 2 ABOVE AVERAGE.

Det kan nu vara så att du redan har samlat ihop nog med SKILLPOINTS till en tärning. Kom ihåg att du behöver 4 SKILLPOINTS av samma färg för att få lägga en tärning till ditt lag. I mitt fall drog jag en högerback och en central mittfältare. De ger 2 vita SKILLPOINTS och 1 gul SKILLPOINT respektive 2 gula SKILLPOINTS och 1 svart SKILLPOINT. Det ger mig totalt 2 vita SKILLPOINTS, 4 gula SKILLPOINTS, 2 röda SKILLPOINTS och 1 svart SKILLPOINT. Alltså får jag en gul tärning redan nu, då dessa tre spelare har en mittfältskombination på högerkanten.

Det viktiga valet

Nästa två spelare kommer ut AVERAGE-högen, och ska inte dras. Istället ska lagen turas om att välja spelare, en i taget. Detta är enda momentet i laguttagningen där lagen faktiskt får välja, så här kan det vara vist att tänka till en gång eller två. I mitt fall känner jag att jag har slagsida på högerkanten. Kom ihåg att laget måste vara symmetrisk: har du en högerspelare så måste du har en motsvarande vänsterspelare. Däremot får du lov att positionera centrala spelare (som den centrala mittfältaren nedan) lite var du vill i de tre möjliga rutorna.

Därför väljer jag i tur och ordning en AVERAGE vänsterback och en AVERAGE vänsteranfallare. De ger 1 vit SKILLPOINT och 1 röd SKILLPOINT. Det ger mig totalt 3 vita SKILLPOINTS, 5 gula SKILLPOINTS, 3 röda SKILLPOINTS och 1 svart SKILLPOINT. Jag har därmed bara 1 vit SKILLPOINT och 1 röd SKILLPOINT kvar till magiska 3 REP, så det här ser bra ut.

Utfyllnadsspelarna

Nu sitter varje lag med fem unika spelare, såvida inte någon lagledare självmant valt att ha två eller fler spelare på samma position. Det är helt ok, det går ju till exempel alldeles utmärkt att ha upp till tre centrala backar eller mittfältare. Att sitta med dubbla vänsteranfallare är vid det här laget kanske inte lika bra. Såvida man inte har en särskild plan – kanske tänker du sälja någon av dem direkt?

De övriga 11 spelarna är utfyllnadsspelare och tas från högarna med BELOW och WEAK. Varje lag får slumpvis 5 BELOW- och därefter 6 WEAK-spelare. Dessa placeras ut så gott det går, så att varje lag får en komplett uppsättning med 11 spelare.

Nu kan det uppstå ett läge där samtliga lag inte har tillräckligt med spelare för att fylla sina tilltänkta positioner – varje lag måste nämligen kunna visa upp en komplett startuppställning så att det går att räkna ut REP. I det fall ett lag inte kan fylla en tilltänkt position måste du använda dig av en spelare från en annan position och täcka över en SKILL, alltså antingen PRIMARY eller SECONDARY. Om spelaren inte har någon SECONDARY SKILL (vilket bara GOOD och ABOVE har från start) så måste PRIMARY SKILL täckas över. Den spelare som spelar på fel position riskerar alltså att inte göra någon nytta för sitt lag, mer än att vara där. Men det är ingen fara – varje lag har gott om chanser att komplettera sitt lag med byten och inköp innan ligan startar.

I mitt fall drog jag ur BELOW-högen: 1 mittback, 1 vänstermittfältare, 1 högermittfältare, 1 toppforward och 1 högerforward. De tre första stoppar jag in i startuppställningen – och då får jag även en vit tärning eftersom backlinjen nu ger 4 vita SKILLPOINTS. De två senare låter jag vara utanför, dels för att jag redan har en GOOD högerforward och dels för att jag inte riktigt känner jag behöver spela tre forwards. Jag förklarar nedan varför.

Ur WEAK-högen drog jag 1 målvakt, 1 mittback, 2 centrala mittfältare, 1 högermittfältare och 1 vänsterforward. Jag nöjer mig med att stoppa in målvakten och de två centrala mittfältarna, som påpassligt passar in i min startuppställning. De övriga förpassas till bänken. Det var ett ganska lyckat drag. Jag fick en efterlängtad målvakt, vilket man ju måste ha, och även några mittfältare att komplettera laget med. Jag slipper alltså fylla laget med spelare på fel position. Men … jag saknar ju en röd SKILLPOINT för att få en röd tärning.  Jag har alltså ”bara” 1,5 REP med det här laget. Varför stoppar jag inte bara in en central toppforward, jag fick ju en från BELOW-högen? Jo, det förklarar jag nedan under rubriken Utse lagkapten.

Innan varje lag räknar ut sin REP har lagen en chans att byta spelare med varandra. Kanske sitter någon med tre vänsterbackar, men behöver en högerback? Det finns bara så många av varje position, så om någon dragit flera av samma position är chansen stor att någon annan saknar spelare på denna position. I vilket fall är det fritt för spelarna att byta mellan varandra som man vill innan spelet sätter igång och REP ska räknas ut.

Utse lagkapten

Varje lag har möjlighet att utse en lagkapten. Detta innebär att du får höja valfri spelares SKILL ett steg. Du får inte byta lagkapten mitt under säsong, i annat fall än att du säljer eller på annat vis gör dig av med spelaren i fråga. En skadad spelare är fortfarande lagkapten. Jag väljer att utse min centrale mittfältare som är ABOVE till lagkapten. Jag kan då höja hans SKILL ett steg (se den blå pilen) och jag väljer att höja hans SECONDARY SKILL för då får jag en röd SKILLPOINT, men tappar en svart. Om jag höjer honom en gång till vid senare tillfälle får jag både en röd och en svart SKILLPOINT, men sen är taket nått. Jag kan dock fortfarande höja hans PRIMARY SKILL, såklart.

För det är nämligen så det funkar. Alla spelare kan utvecklas och höja sina SKILLPOINTS – och ovan ser du hur de olika spelarnas utvecklingskurvor ser ut. Det finns en gräns för hur långt varje spelare kan utvecklas.

Det gör att jag får mina efterlängtade 4 röda SKILLPOINTS, och därmed en röd tärning. Jag hade såklart också kunnat stoppa in en tredje forward och få samma resultat, men då hade jag varit tvungen att ta bort någon annan – förmodligen en mittfältare. Och då hade jag tappat en av mina gula tärningar då mina gula totala SKILLPOINTS isåfall sjunkit under 8 (4×2).

Räkna ut REP

Nu är det dags att räkna ut din första REP, alltså värdet på ditt lag. Denna siffra bestämmer dels hur mycket pengar du håvar in varje omgång i marknadsföring, sponsorpengar och biljettintäkter. Det bestämmer också hur bra spelare du kan locka till dig lag, samt hur mycket krut du kan lägga på att coacha i matcherna. Mer om det senare. Slutligen bestämmer din REP nu i början din status på transfermarknaden – så en REP på minst 3 är att föredra. Typisk REP är mellan 1,5-3,5.

Jag har personligen haft en bra laguttagning. När jag räknar ihop mina poäng får jag 5 vita SKILLPOINTS, 8 gula SKILLPOINTS och 4 röda SKILLPOINTS (tack vare att min centrale mittfältare blev lagkapten). Jag har inga svarta SKILLPOINTS alls, vilket är en indikation på att jag förmodligen inte ska satsa på just PRESSURE-grejen med det lag jag står med nu. Istället är det offensiven i form av ett starkt mittfält och ett hyfsat anfall som är min grej.

Ungefär så går det till. Det är en process som tar runt tio minuter, och har stor betydelse för hur du bör spela ditt lag – men har ingen avgörande betydelse för hur säsongen kommer att gå. Du måste inte ha full koll på vad du gör, det kommer att ge sig efterhand och det viktiga är att du får ett fullt lag att spela med. Metoden ovan gör det osannolikt att någon får ett uruselt eller överlägset lag, men det säkerställer också att två lag inte blir exakt lika. Det ska i vilket fall mycket till.

NÄSTA gång tänkte jag visa hur det kan gå till att spela match. Jag hoppas bara att det inte dröjer lika länge mellan gångerna.

Ha en riktigt trevlig måndagkväll!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Brädspel & rollspel
Etiketter: ,

Kommentera