Spelpappan bidrar till det svenska spelarkivet – C64-spel
25 augusti, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson
Jaha, mina vänner – det har gått nio månader sedan jag presenterade det jag hade hoppats vara den kompletta listan över svenska textäventyr. Det som hände var att många hörde av sig och listan växte och blev ännu mer komplett. Det som också hände var att folk hörde av sig med berättelser som hamnar i min kommande bok.
Nu tänkte jag publicera en liknande lista över svenska C64-spel.
Commodore 64 är som bekant en plattform vi svenskar traditionellt har varit väldigt starka på. Vi har en både bred och djup demoprogrammeringskultur och även på spelsidan har vi traditionellt sett stått starkt. En av mina teser i kommande boken, Generation 64, är ju just att Sveriges IT- och spelunder har mycket att tacka folket med Commodore 64 för.
Nedan publicerar jag en lista över svenska Commodore 64-spel som jag helt fräckt kallar komplett. Det är den såklart inte, men därför vill jag att ni alla hjälper till och ger mig mer titlar och info.

Jag har valt att bara presentera lite grann info för att hålla listan enkel – och sedan låta vidarelänkningar ge resten av informationen kring kodare, grafiker och så vidare.
Jag har också valt att exkludera textäventyren eftersom de redan var med på förra listan; ingen mening att köra dubletter. Det som heller inte finns med är ofärdiga speltitlar; jag har en idé kring en artikelserie om just ofärdiga spel då jag genom åren som gått lyckats lägga vantarna på en del godbitar som aldrig blev av – men som ändå kan må bra av att arkiveras för samtiden.
Anledningen till att jag gör detta är ju som bekant för att hjälpa min vän Henrik Erngren Othén i hans jakt på ett svenskt spelarkiv. Har du ytterligare information eller synpunkter kring den är det bara att kommentera nedan eller meddela Henrik Erngren Othén direkt på henrik.othen@gamevaults.net.
Saknar du några titlar? Berätta!
…
Svenska C64-spel – hela listan?
Spel | Utvecklare | Utgivare | År | ||
---|---|---|---|---|---|
Space Action | Arne Fernlund | Handic | 1983 | Länk | |
Bridge 64 | ? | Handic | 1983 | Länk | |
Orin 1 | Klas Schöldström | Handic | 1983 | Länk | |
Det stora nordiska kriget | Carl Carlsson | Tial Trading | 1983 | Länk | |
Space Trap | Arne Fernlund | Handic | 1984 | Länk | |
Oisac | Mats Forslöf | Handic | 1984 | Länk | |
Q-hop | Henrik Holmström | Handic | 1984 | Länk | |
Real Estate | Leif Petterson | Handic | 1984 | Länk | |
Centurio | Ale Rivinoja & Per Håkan Sundell | Computer Boss International | 1984 | Länk | |
Rollin | Micke Nordström | Scandsoft | 1984 | Länk | |
Net Nut | ? | Scandsoft | 1984 | Länk | |
Jump | Roger Svensson | Computer Boss International | 1984 | Länk | |
Soldier One | Greve Graphics | American Action | 1985 | Länk | |
Time Zero | Ale Rivinoja & Per Håkan Sundell | Computer Boss International | 1985 | Länk | |
Infinite Inferno | Staffan Hugemark | XXXX Software | 1985 | Länk | |
Fruity | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Ronald Rubberduck | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Velocipede | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Clean Up Time | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Velocipede II | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Fungus | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Melonmania | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Toadforce | Karl Hörnell | Players | 1986 | Länk | |
Clean Up Service | Karl Hörnell | Players | 1987 | Länk | |
Fungus II | Karl Hörnell | 1986 | Länk | ||
Astrobot | Roger Svensson | Computer Boss International | 1986 | Länk | |
Captured (tid. “The Supercan”) | Greve Graphics | American Action | 1986 | Länk | Länk |
Blood ’n Guts | Greve Graphics | American Action | 1986 | Länk | |
Blast Force | Ola Zandelin | - | 1987 | Länk | |
1943 | Greve Graphics | American Action | 1987 | Länk | |
Sky Twice | Måns Näsman | American Action | 1987 | Länk | |
Point X | Magnus Strand & Jimmy Carlsson | PowerSoft | 1987 | Länk | |
Walliball | Roger Svensson | Computer Boss International | 1987 | Länk | |
The Three Musketeers | Pontus Österlin | Computer Novels | 1987 | Länk | |
Tiger Hell | Joachim Ljunggren | ? | 1987 | Länk | |
Astrobot II | Roger Svensson | Computer Boss International | 1988 | Länk | |
Horror Drive | ? | Horizon | 1988 | Länk | |
Twin Cobra | John Carlsson | Binary Zone | 1988 | Länk | |
Ikari Warriors 2 | Joachim Ljunggren | Binary Zone | 1988 | Länk | |
Di-Art | John Carlsson & Joachim Ljunggren | 1988 | Länk | ||
Othello | Roger Svensson | Computer Boss International | 1988 | Länk | |
Vendetta | Björn Nilsson | Bratpack | 1989 | Länk | |
DIE – Death in Effect | Torbjörn Härje | Bratpack | 1989 | Länk | |
Venture | Ola Zandelin | ? | 1989 | Länk | |
No Mercy | Twisted Minds | CP Verlag | 1989 | Länk | |
Tankattack | Åke Andersson & Henrik Andersson | CDS Software | 1989 | Länk | |
Rubicon | Twisted Minds | Hewson | 1991 | Länk | |
Space Towers | Ola Zandelin | CP Verlag | 1992 | Länk | |
Sword of Honour | Måns Näsman | CP Verlag | 1994 | Länk | |
Twin Cobra II | Joachim Ljunggren | Champion Software | 1995 | Länk | |
Bouncy Balls | Robert Györvari & Kim Nordström & Johan Åstrand | Cherry Software | 1996 | Länk | |
Åke III – Åke Gets Mediaeval | Johan Bengtsson | LowBit Software | 2000 | Länk | |
Knight'n'Grail | Mikael Tillander & Håkon Repstad | Psytronik Software | 2009 | Länk | |
Fairy Well | Mikael Tillander | - | 2011 | Länk | |
Panic Analogue | André Högbom & H. Macaroni | - | 2011 | Länk | |
Cosmos | Jonas Hultén & Patric Hultén | - | 2014 | Länk | Länk |
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Två av spelmakarna bakom flera av spelen på listan kommer vara med på Retrogathering 2014 och hålla lite föredrag. Exakt vilka presenteras inom kort när allt blir officiellt :)
Välkommen till Västerås den 4:e oktober!
Nice! Jag tror jag anar vilka ;)
Vän av detaljer påpekar kanske att Bo Jangeborn inte var inblandad i C64-versionen av ”Fairlight” och det är helt korrekt – men det ”känns” som ett svenskt spel ursprungligen och därför väljer jag att låta det ligga kvar i listan ändå.
Grym lista, många riktigt trevliga titlar som jag bränt många timmar på :)
Där rasslade det till ett gäng nya titlar; bland annat ett antal spel av Karl Hörnell mellan 1986-87. Jag inser också att jag har lite dålig koll på de allra nyaste spelen – men det är ju sådant andra människor har koll på, så keep ’em coming!
Detta är ett svårrt område för det handlar ändå om att dra gränser för vad som är svenskt. Räcker det att svenskar varit inblandade i produtionen eller skall det varit typ ”projektlett” från Sverige?
Och vad är släppt? Om man kodat något och skickat till kompisarna, räcker det eller skall det vara under mera kommersiella former?
Magnus ”Harlekin” Nyman gjorde några spel som släpptes på Magic Disc om jag inte minns fel;
http://thegamearchives.net/?val=0_2_1_0_0_9_106_0_0_0_0
http://thegamearchives.net/?val=0_2_1_0_0_9_309_0_0_0_0
Yep, väldigt svårt. Därför låter jag listan vara levande och med en massa kommentarer. Jag tänker lite grovt så här:
Kommersiellt eller inte?
Spelar ingen större roll – roligare om det är kommersiellt, såklart med box o allt.
Färdigt eller demo?
Färdigt – måste vara spelbart. Inte heller fem minuter långt, utan ett spel.
Genre?
Det mesta – har dock som sagt exkluderat textäventyr då jag har dem i en annan lista som inte är C64-fokuserad.
Spridning?
Ja, här är det svårare. Om det bara spreds till dina kompisar men var ett komplett spel tycker jag det är ok att vara med.
Basic-listningar i tidningar?
Också svårt. Spontant, nej – men kan ännu inte riktigt argumentera för varför :)
Flera av äventyrsspelen i den andra listan lär ha förekommit eller haft sitt ursprung som listningar i tidningar, så rimligen bör även andra spel få vara med. Det går ju att lägga till fler kolumner eller flaggor som säger vad för slags spridning det haft:
K – Kommersiellt
U – Uppladdat av upphovsman
L – Listning i kommersiell tidning
M – Listning i medlemstidning
D – Spritt via diskmagasin
A – Annat ursprung/distribution
Ja, men i genren textäventyr tycker jag att listningar är ok – textäventyr är lite annorlunda som spelgenre, mer inkluderande som kodexempelspel. Grejen med textäventyr är också att man oftast slipper kloner – det finns kanske tvåtusen sneskutvecklade Pong-spel; ska de listas? Njae…
Hej! Jag lade in den här som kommentar på Facebook – men du kanske missat den, så jag lägger den här också. Det är ju trots allt här listan är! :)
Saknas:
”Infinite Inferno” av Staffan Hugemark och Pontus Henningsohn 1985.
http://www.gamebase64.com/game.php?id=10398&d=18
Ah, sorry – jag missade den! Hm, det är ett äventyrsspel? Jag tror jag lägger den i andra listan så länge och funderar lite på om de bör slås ihop eller inte.
Egentligen tror jag inte att det är så viktigt med hårda definitioner, det är viktigare att lyfta upp hur mycket svenska spel det finns som inte alla kände till.
Jo, det är ett äventyrsspel – men eftersom det inte var ett rent textäventyr tänkte jag det kunde passa här.
Mvh
Anders
Hum hum hum…å, dessa beslut… :)
Kanske en tredje lista, där du lägger spel om vilka du inte kan bestämma dig om? ;)
Haha, jag bytte och drog hit det – vi talar ju faktiskt om enbart textäventyr i den artikeln. Och de listade spelen lär ju inte ha grafik.
Fattas bara att folk nu börjar upptäcka fler grafiska textäventyr så att jag måste börja rensa i den listan :)
Var ju lite skojigt att du fick med mitt spel på din lista :), sånt här som förgyller ens dag lixom :), med tanke på hur lite jag fick betalt för spelet ;)
Keep up the good work :)
Hehe, varsågod – så lite så :) Listan är väldigt icke-komplett, vilket inte minst senaste tidens genomgångar har visat. Någon gång under våren kommer jag att köra en rejäl genomgång av allt som inte är med, det kommer öka den i ett slag med cirka 50 procent.
Mycket bra med en lista av denna typ :)
Hoppas den blir komplett i framtiden med allas hjälp.