Musik till tv- och datorspel hade förr tydliga likheter med musiken till populära barnprogram. Dels förmodligen därför att det främst var yngre som spelade men också därför att musiken i båda fallen behöver vara lekfull, trallvänlig och skicka tydliga känslostämningar. Veckans retromusik kommer från utmärkta Breakout-klonen Krakout till C64 från 1987.
När jag var ung tonåring valde man mellan synth eller hårdrock och mellan Krakout eller Arkanoid. Arkanoid kom tidigare (1986) och var både svårare och långsammare än sin efterföljare. Krakout hade dessutom fördelen att växla mellan liggande och stående banor, vilket jag tyckte var enormt innovativt på sin tid.
Arkanoid var snålare med både extraliv och möjlighet att skippa banor och krävde sin man bara för att komma till fjärde eller femte banan, medan man i Krakout ångade på och kunde komma ganska långt upp i tiotalet banor innan det blev riktigt svårt. Musiken skiljer sig också åt i de två spelen; i Krakout ångar den snabba och lite löjliga låten på genom samtliga banor, medan grundläget i Arkanoid är helt utan musik. Den suggestiva och hårda musiken i Arkanoids intro tjänar inte särskilt väl som in game-musik och därför är det få som minns den.
Det sköna i Krakout-låtarna är att samtliga innehåller en snabb och kreativ basgång som man på den tiden endast hittade i gammaldags rock; 80-talet är ju inte direkt känt för varken tunga eller roliga basstämmor. Förstastämman leker friskt med olika lustiga instrument och kompositören överanvänder nästan glidningarna (är det detta som kallas modulering?) mellan toner som antagligen var ganska nytt inom C6-musiken då. En glad och lustig effekt blir det iallafall.
Varsågod – Krakout till C64 från 1987
5 svar till “Skön retromusik: Krakout (1987)”
Nä, Krakout var ingen favorit även om man lirade det ibland. Arkanoid tyckte jag var helt överlägset i båda grafik och musik. Arkanoid låten av Martin Galway hör till mina favoriter och jag kommer ihåg recensionen i DMZ att man på något sätt pressat fram så att det låter som 4-stämmor.
Det var första gången Martin Galway samplade trummor som han sedan finslipade (har har berättat) i sin fulländning i Game Over musiken.
I likhet med Richard tycker jag nog tvärtom, att Arkanoid hade en väldigt cool låt som jag minns väl, medan Krakout hade det vanliga pling plonkandet.
Krakout var mer lättillgängligt och banorna gick snabbare så jag skulle nog lägga min röst på det i längden. Men de två spelen är som sagt vattendelare, man måste ha en favorit bland dem :)
Tjena,
precis hittat hit när jag sökte efter lite maniacs of noise-info :) Kul sajt!
Måste korrigera dej här lite grand tycker jag, beträffande Arkanoids musik.
Arkanoids titellåt är smått legendarisk, den anses som en av 64’ans bästa låtar och går även till historien som den första sång/spel på sextifyran som hade samplingar.
Rob Hubbard är ju legend, men känner ändå att det är lite för lite Galway i din musikretrosektion :)
Cheers
Hehe, jo jag har fått höra det där om Arkanoid ganska mycket och får väl erkänna att väldigt många minns den, trots allt. Och jag håller med dig om att den är riktigt bra men som spel beträffat tycker jag att det är både långsammare och mindre variationsrikt.
Ja, vad jag vet har jag väl inte haft någon Galway alls än? Det är ju en ständigt löpande sektion och jag vill inte få slut på material, så det kommer säkert. Dessutom har jag så här första året även velat ha med lite okändare låtar så att det inte bara blir en samling musik alla förväntar sig.
Kul att du följer med på resan! Nu har det här snart varit igång ett helt år, tänka sig.