Spelpappan hittar guldkorn: ”Fel i Infiltrator”


Att behöva patcha spel är ju mer regel än undantag nuförtiden. Deadlines bör hållas och vetskapen om att det mesta går att fixa i efterhand har skapat en annan form av utvecklingsprocess än den vi hade för 30 år sedan.

Med det i bakhuvudet är det ändå roligt att se på de patchningsförsök som rådde under papperstidningens tid, innan Internet. Ett svenskt försök som gick alldeles fel var försöket att laga Infiltrator från 1986.

Att patcha ett spel är att applicera en uppdateringspatch ovanpå den släppta produkten, en snutt körbar kod som lagar fel och problem som man hittat i det färdiga spelet. Oftast är det valfritt att patcha ditt spel men nuförtiden finns det väl inga egentliga anledningar till att inte göra det om utvecklaren råder dig.

datormagazin_02_1996Annat var det 1986; svenska utgivaren American Action vände sig till relativt nystartade tidningen Datormagazin med en kod som skulle laga ett allvarligt fel i spelet Infiltrator av Chris Gray och som lär ha gjort att spelet helt enkelt kraschade vid en viss nivå.

Tidningen tog emot koden och publicerade den. Problemet var att koden saknade ett tecken. Inte nog med att den inte gjorde vad den skulle – den förstörde dessutom originaldisken.

Nuförtiden är det katastrof om en uppdateringspatch inte fungerar som tänkt eller ännu värre förstör saker; tänk då hur det var när papperstidningar kom ut med 14 dagars mellanrum…

Varsågod – ett härligt guldkorn från förr om vikten att knappa rätt och svårigheten att patcha medelst papper:

Fel i ”Infiltrator”

Ett fel har upptäckts i Chris Grays spel ”Infiltrator”. På en viss nivå kraschar spelet. Här bredvid hittar du ett program som korrigerar felet. Samt gör att fast loaders fungerar. Var noga med alla tecken.

DMZ_1986-02_024När du knappat in programmet, stoppa in ”Infiltrator-disken”, skriv RUN och tryck sedan på ”A”. Sedan ska disketten fungera korrekt.

10 rem korrigeringsprogram
11 rem av Infiltrator
12 print ”[clr/home] patcher 2.0 [2 down]”
15 print ”Stoppa in Infiltratordiskett”
16 print ”sid A och tryck A”
20 get a$:if A$<>”A” then 20
25 open 1,8,15: open 2,8,2,”#”
30 print #1,”U1 2 2 10″
35 print #1,”B-P 2 24″
40 A$=chr$(54):print #2,A$1
45 print #1,”U2 2 0 2 10″
50 close 2: print #1,”10″:close1
55 print” [blue 1 down] load ” chr$(34) ”intro”chr$(34) ”,8,1
60 print” [4 down] poke 2176,234:open1,8,15,” chr$(34) ”s: intro” chr$(34)
65 print” [2 down] poke 43,128: poke 44,8, poke 45,0: poke 46,23″
70 print” [2 down] save ” chr$(34) ”intro” chr$(34) ”,8 [14 up] ”
75 poke 631,13: poke 632,13: poke 633,13: poke 634,13: poke 198,4: new

infiltrator-commodore64Numret efteråt tvingas alltså Datormagazin gå ut med en ny artikel och förklara att koden är fel och vad det beror på.

Den som drabbats uppmanades att skicka in sin trasiga Infiltrator-diskett för att få en ny – hur många som faktiskt gjorde detta har jag inte frågat, kanske heller ingen minns.

Ska jag vara ärlig är jag faktiskt själv osäker på om koden ovan är korrekt då bilden jag utgått ifrån inte är kristallklar och jag själv inte riktigt haft ork att kontrollköra den på en originaldisk. Jag är tveksam till att tidningens erbjudande om reparation fortfarande gäller… :)

Varning!

Varning! Kör inte programmet ”Korrigeringprogram av Infiltrator” som publicerade i förra numret av Datormagazin!

DMZ_1986-03_024Vi skäms för att berätta det. Men OK. Korrigeringsprogrammet blev fel, otroligt fel. Vi förstår inte själva hur det gick till. När vi provkörde programmet fungerade det korrekt. När vi sedan listade det på printern försvann en mycket väsentlig ”0” på rad 30.

Istället för att korrigera en bug i Infiltrator förstör programmet ett block disketten, vilket resulterar i att du inte längre kan ladda Infiltrator alls. Katastrof med andra ord!

Programmet Patcher 2.0 skickades till oss från American Action och är i och för sig helt korrekt. MEN – den har ingen kontrollfunktion att programmet är helt korrekt inknappat. Dessutom måste programmet köras på en 1541 för att fungera korrekt.

Vi ångrar nu att vi över huvudtaget publicerade det. Även om det varit helt korrekt listad i tidningen, är det lätt att skriva in ett fel vid inknappningen av programmet. Med en förstörd originaldisk som följd.

Datormagazin tar ändå på sig ansvaret för felet. Om du kört programmet på din Infiltrator-disk och inte längre kan ladda spelet så ska vi ordna det. Skicka i så fall din originaldisk till Datormagazin, Box 374, 151 24 Södertälje. Märk kuvertet ”Infiltrator” och bifoga ditt namn och din adress. Vi reparerar skadan på ungefär 3-4 dagar.

Och än en gång, vi är mycket ledsna men försöker på detta vis göra bot.

Redaktionen

Som om det inte vore nog med detta publicerades på samma sida som Infiltrator-patchen en artikel om hur du – förvisso korrekt – resetar din C64 med ett gem.

Förfarandet är helt korrekt men om du råkar kortsluta andra saker än pinne 1 och 3 i användarporten kan det sluta med att du förstör grejer i datorn istället. Detta var tydligen ganska vanligt, vilket redaktionen också uppmärksammade i en rolig notis i tidningens allra sista nummer från 1994…

Verkstäderna jublade

paperclipI det andra numret av Datormagazin publicerade vi en artikel som visade hur man gjorde en reset på 64:an med hjälp av ett gem. Fördelen var att man inte förlorade allt jobb när burken hade låst sig. Så här lät det då:

”Ibland händer det att datorn (C64 /red. anm.) låser sig helt. Inget händer hur man än hamrar på tangenterna. Bryter man strömmen går minnet (och programmet) förlorat. Det är då man behöver en ’reset-knapp’.

64 saknar dock reset. Här visar Jan Mickelin hur du löser det – med ett vanligt gem!…

…har man lyckats slita ut en cartridge med strömmen på, och datorn överlevt, så skulle det nog mycket till för att samma dator skulle avlida av en gem-reset.”

Tja, efter den artikeln blev det högkonjunktur för verkstäderna. Folk har tydligen grävt vilt med alla möjliga metalliska föremål i C64:ans userport och kortslutit alla möjliga komponenter. Det var en artikel verkstäderna minns än idag.

Ta det lugnt med gem och gör alltid backuper innan du kör patchar.

Ha fortsatt härliga mellandagar!

 


3 svar till “Spelpappan hittar guldkorn: ”Fel i Infiltrator””

  1. Hade man en bandspelare med jordflätan kvar på kontakten, kunde den stoppas in i userporten och orsaka en reset. Ungefär lika illa som gemtricket, men då behövde man bara komma åt en av pinnarna i userporten. Intelligenta användare band upp jordflätan på bandspelarsladden eller gärna klippte av den i sin helhet så den inte skulle råka åka in där den inte hörde hemma.

    På rad 30 och 35 saknas inledande citationstecken, men det skulle nog de flesta upptäcka vid inmatning. Kommandot U1 läser ett visst block från disketten, där är det förstås viktigt om man läser sektor 10 från spår 2 eller spår 20 (saknad nolla). Dessutom ska det vara ett # på rad 25 istället för *, där # betyder en diskbuffer eller något sådant.

  2. Det hade ju förresten varit klädsamt om DMZ publicerat den korrekta rad 30 i sin rättelse, för dem som ännu inte hunnit patcha sina originaldisketter. Nu återstod att skicka disketten till DMZ för utbyte eller chansa sig fram var den extra nollan skulle hamna.

  3. Ah, ja # istället för * och de två saknade ” är mitt fel – det hände i brådrasket och de finns alltså med i originalkoden, som synes. Men jag håller med dig om rättelsen – bäst vore såklart att skriva hela koden en gång till. Att folk skriver av fel får de ju faktiskt ta ansvar för själv.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *