Glad midsommar, önskar Spelpappan

25 juni, 2010 av: Jimmy Wilhelmsson  

Så är det äntligen midsommar och ett halvår till julafton. Nästa julafton är vi faktiskt tre stycken, om allt går väl – och inget är sig likt på något håll.

Men nu koncentrerar vi oss på mitten av sommaren. Jag har snart semester och även om solåret börjar vända tillbaka mot mörkare tider så ser det allt ljusare ut för oss; flytt på väg och allt.

Midsommar är kanske en dag då spel får läggas åt sidan, men det behöver det verkligen inte vara. Två sorters spel brukar vi ägna oss åt under denna förfriskelsernas dag; Boule Xtreme och Kubb. Jag ska inte vara långrandig utan förklara våra regler:

Boule Xtreme

Du behöver två bouleklot var, lite vänner, en ruffig bana där barn och hundar inte leker (sandstrand, sommaräng eller övergiven lekplats är favoriterna) och lite förfriskningar. Förra omgångens vinnare kastar iväg Lillen, den lilla träbollen, ett överenskommet antal meter (snåla inte, tjugometersomgångar i ruffig terräng är skitkul) och ni andra ska komma närmast med era klot.

Ni kastar i turordning, ett klot i taget. Den börjar som var bäst förra omgången och så vidare. Det är ju en fördel att kasta sist. Först till 11 poäng, eller någon annan överenskommen summa, gäller. Ett tips är att ha med måttband eller något annat ni kan mäta tveksamma omgånger med.

Kubb (de tuffa reglerna)

Kubb kan spelas mesigt eller tufft. De mesiga reglerna tar bort en kubb ur spelet när den är träffad två gånger, de tuffa låter det andra laget sätta den i spel igen. Det innebär att antalet kubbar är konstant och att det kan handla om en fyra, fem kubbar att kasta över varje gång innan man kan koncentrera sig på bakre raden.

Hemligheten med att vända en tuff kubbmatch är att träffa kubbarna med varandra när du kastar tillbaka dem. Du får då stapla de träffade kubbarna på varandra med den träffade kubben som bas. Maximal träffyta måste vändas mot det kastande laget, du får alltså inte vinkla kubbarna. Om en kubb som kastas in missar spelplanen har kastaren en chans till. Missar denna också spelplanen får motståndarlaget placera den varsomhelt, dock inte närmare kungen eller andra kubbar än en kubblängd. Att välta kungen innan sista kastet innebär omedelbar förlust.

När alla motståndarens kubbar är nergjorda är det dags för kungen; detta kast måste ske från baslinjen och du får bara det antal kubbar på dig som du har kvar i omgången. Har du ingen kubb kvar i detta läge har du automatiskt förlorat, kasta därför inte ner kungen om ni endast har en kubb kvar. Missar laget alla dessa kast på kungen har de också automatiskt förlorat; detta är en one-time-chance. Så fort det ska kastas på kungen har alltså endera laget vunnit oavsett utgång.

Så, det var våra regler. Hälften är hemmagjorda – men så är det väl överallt, antar jag. Nån gång ska jag berätta om våra hemmagjorda regler för Travspelet från Alga, som förvandlade ett medelmåttigt spel till världens bästa :)

Glad midsommar!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Brädspel & rollspel
Etiketter: , ,

Kommentera