Knasiga regler i Talisman

30 augusti, 2011 av: Jimmy Wilhelmsson  

I helgen var det spelkväll med några gamla vänner och vi beslöt oss för att ta oss an den där Revised 4th Edition Talisman jag skaffade för ett tag sedan.

Dock var det med viss besvikelse jag inser att väldigt många regler är ändrade på – och inte alltid i den riktning som för spelet framåt, kan jag tycka. Nya husregler kan behövas, alltså.

Det finns en hel drös förklaringar till tvetydiga regeltolkningar som uppstår när en viss kombination av händelser eller effekter uppstår.  I de flesta fall är de logiska och bra, men i andra undrar jag om regeländringarna – som är förvånansvärt många jämfört med den gamla svenska version vi normalt spelar på – verkligen är enbart av godo.

Jag tänkte ta upp bara några jag ifrågasätter.

Trollstaven (Wand) ger dig numera en besvärjelse så fort du gjort av med en. Tidigare gav den dig en besvärjelse mer än du startar med. Det betyder att Trollkarlen (Wizard) redan har denna effekt och alltså inte behöver någon trollstav – visst känns det märkligt att en av personerna som inte är betjänt av en trollstav faktiskt är trollkarlen…?

Druiden har fått en helt överlägsen förmåga i det att han omedelbart får fylla på så många besvärjelser han har rätt till när han landar på en skog. Skogar finns nästan bara  i yttre regionen, vilket alltsomoftast leder till att han gärna fiser runt där tills han blivit tillräckligt mäktig att svepa in och göra slut på allt. Märklig balans som inte för spelet i rätt riktning alls.

Kunskapsstenen (Orb of Knowledge) har gått från att vara nästan värdelös till att avgöra hela spel. Den ger dig rätt att plocka två kort och välja vilket du vill konfrontera ett extra kort om du inte är nöjd med det första, men då måste du också välja detta andra kort. Tidigare gick den att använda en enda gång, nu är den permanent. What? Varför?

Ödesmarkörerna (Fate) är nya. De innebär att du kan spendera en sådan för att slå om ett tärningskast för förflyttning, strid eller när ett kort eller ruta ber dig att slå. Resultatet är att få dåliga saker händer någon och riskerna blir färre. Det leder också till att spelets tjusning – att makten böljar fram och tillbaka – förstörs en smula. Jag plockar gärna bort dem helt och hållet, men eftersom olika karaktärer har olika antal ödesmarkörer från början antar jag att de ingår i själva balansen mellan dem. Dumt.

Detta är bara några konstigheter vi upptäckte, men eftersom ändringarna är såpass många finns det säkert fler situationer som inte är likadana. Rent generellt är det bra att de röjt upp i svårtolkade regler, men tyvärr tycker jag att helheten blivit lidande.

Dags att köra nya husregler i Talisman – eller helt enkelt bara fortsätta med den svenska versionen.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

15 kommentarer till “Knasiga regler i Talisman”
  1. Peter skriver:

    Det låter ju som om kunskapsstenen har fått den förmåga som Sierskan har i den svenska versionen, och som gjorde att vår viktigaste husregel alltid har varit att plocka bort henne från spelet…

    Har varit lite sugen på att skaffa detta. Få se när jag har spelat mig igenom lite andra grejer.

  2. Spelpappan skriver:

    Nej, inte riktigt – jag skrev fel. Kunskapsstenen låter dig dra ett nytt kort, om du vill – men då måste du låta det andra gälla. Men det är fortfarande helt onödigt att låta den vara permanent.

    Ja, jag vet att en del plockar bort karaktärer helt; Trollkarlen är också populär att ta bort.

  3. Mefisto skriver:

    Återuppta den svenska utgåvan, men kör med gubbarna (spelpjäserna alltså) från denna version.
    Dessutom saknar jag Ankan, som vi i vår ungdoms dårskap skapade som extra karaktär med blyerts, kartong och tuschpennor :)

  4. Spelpappan skriver:

    Har funderat på det också.

    Eller också tar jag och bygger den där spelplanen i frigolit och gör den helt å-som :D

  5. Johan Örtman skriver:

    Måste säga att jag gillar att Talisman är sjukt kaotiskt. Det är ju liksom inte ett balanserat spel från början utan jag ser det mer som en rolig och avancerad filler mellan varven. Har införskaffat alla expansionerna och ytterligare en är på väg. Vill jag spela något tyngre så plockar jag exempelvis fram War of the ring, Tide of iron eller Caylus och låter Talisman vila på sin plats i spelhyllan. ;)

  6. Spelpappan skriver:

    War of the Ring har jag precis skaffat; är det precis så ospelbart på grund av alla reglerna, som folk säger?

  7. Johan Örtman skriver:

    Allt är ju relativt. De personer som tycker att det är ospelbart pga reglerna måste vara ganska känsliga då jag inte tycker reglerna är knepiga alls. Men då är jag van vid mycket krångligare regelverk som sagt. Vad har du själv för preferenser? Vilket spel har de jobbigaste reglerna du själv stött på t.ex?

  8. Spelpappan skriver:

    Svenska utgåvan av Tasliman har obegrilpliga regler därför att de är felskrivna och ger upphov till evighetsdiskussioner :) Nej, ärligt talat har jag nog inte stött på något som inte går att förstå – utan mest spel som varit för krångliga med för mycket brickor och grejer.

    Jag har inte ens öppnat War of the Ring, men jag har hört en del säga att de blev besvikna.

  9. Johan Örtman skriver:

    Jag är då inte besviken! Fick faktiskt lyckosamt tag på Collectors edition och älskar spelet! Det som är mest frustrerande dock i mina ögon är när relativt enkla spel har regelböcker som kräver en hel massa letande och är allmänt krångligt skrivna, i onödan liksom.. Då kan man ju bli lite trött.. ;)

  10. Spelpappan skriver:

    Precis, så enkelt kan det vara – kasst skriven regelbok med ologiska paragrafer!

    Nå, vi har spelkväll på lördag; kanske ska jag köra detta då. Fast det blir nog Talisman, Warcraft eller Reality.

  11. Johan Örtman skriver:

    Ja, tycker du ska ge det en chans. Särskilt nu när du trots allt har det i din ägo. ;)

    Jag gillar det dock bäst på två spelare, men det är ju högst personligt.

    Reality har jag inte testat, ska kolla in det på Boardgamegeek senare.

  12. Spelpappan skriver:

    Reality är ett svenskt spel från 90-talet, jag kommer att skriva mer utförligt om historien bakom det alldeles snart. Ja, vi blir nog för många på lördag – typ fem, sex stycken. Då blir det Talisman eller Reality.

  13. Johan Örtman skriver:

    Ah, ok schysst! Är ni ett stadigt gäng som brukar träffas och spela? Själv är jag ju ingen far, så vi brukar försöka (eller jag brukar försöka få ihop spelare snarare) träffas en till fyra dagar, i mån av tid, i veckan och spela. Är lite manisk när det kommer just till brädspel..

  14. Spelpappan skriver:

    Ja, vi brukar vara samma personer som ses lite då och då. Tyvärr blir det bara fyra till sex gånger om året, så blir det när alla är familjefarsor. Det hade såklart varit jättekul att ses oftare, men med familj, arbetsliv och recensionsspelande/-skrivande finns inte särskilt mycket tid över för mig heller.

  15. Johan Örtman skriver:

    Det kan man ju lätt förstå. ;)

    För några år sedan började jag hitta vänner att spela med igen efter ett långt uppehåll från brädspelandet. Mycket trevligt avbräck från allt TVspelande som slitit lite på det sociala genom åren.

Kommentera