Den knarrande dörren i Daggerfall är hittad

18 augusti, 2013 av: Jimmy Wilhelmsson  

Minns ni att jag sökte hjälp för att hitta originalljudet till den knarrande dörren i The Elder Scrolls 2: Daggerfall – som använts i otaliga filmer, serier och tv-program?

Nå, efter lite svalt intresse hittades min vädjan av en mycket insatt YouTube-användare vid namn teledynepost. Han inte bara identifierade vilken ljudsamling samplingen kom från, utan även exakt skiva och nummer.

I mars skrev jag en längre text om ett ljud av en knarrande dörr som används flitigt i datorrollspelet Daggerfall från Bethesda. Jag bad om hjälp att hitta originalfilen av ljudet från övriga Internet och sammanfattade min fråga i en video, som jag återger här:

Många återkom och hade ytterligare förslag på filmer och tv-serier som använder sig av ljudet, men ingen kunde exakt pinpointa vilken ljudsamling själva originalljudet kommer ifrån.

Tills nu. För en dryg vecka sedan hörde nämligen teledynepost av sig med en föraning om var ljudet kunde tänkas komma ifrån:

Been trying to find out the same thing. It’s possibly from the Sound Ideas Series 6000 set (though I’m pretty sure I listened to the door sounds from this set and didn’t find it). A lot of the spellcasting and monster/animal sounds can be found in this and other libraries (Sound Ideas Supersampler for instance). It’s part of some library that has been used in movies for a long time (the spellcasting sound for instance is heard in Highlander (1986)).

series-6000-sound-effects-library

The General Series 6000 Sound Effects Library

Jag tackade så hjärtligt för detta tips och tänkte kolla upp det vid tillfälle; flera av mina filmande bekanta sitter ju på samlingar av detta slag – men har av förklarliga skäl inte exakt koll på vilka ljud som använts var.

Under mitt besök på internetunconferencen SSWC fick jag dock ett pling om att han återigen skrivit på min YouTube-sida för videon:

Well I found it is included for sure in the General Series 6000: disc 39 track 78 sample 1: ”DUNGEON DOOR: UNLATCH AND OPEN, CASTLE”

I might have overlooked it last time because it’s part of a 7 second sample and I was looking for something shorter. The door closing sound used in Daggerfall is also there, 6039-78-05.

Sagt och gjort – med så utförlig information om både samling och skiva kunde jag snart själv leta upp samlingen och konfirmera att det verkligen stämmer. Här är alltså originaljudet – det vill säga hela samplingen, i vilken mycket riktigt även ljudet för att stänga dörrar finns med:

I samma samling finns också det väldigt kända hästljudet som också hörs i många, många filmer – och det skulle inte förvåna mig om vart och ett Daggerfalls alla ljud är hämtade från samma samling.

Ljuddesigner för skiva 39 är Michael McDonough, som i dag är en välanlitad ljudkille – till exempel för filmer som Star Trek: First Contact och Demolition Man. Äras den som äras bör.

Så var detta lilla mysterium äntligen löst – nu vidare till nästa!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

4 kommentarer till “Den knarrande dörren i Daggerfall är hittad”
  1. JT skriver:

    Du är ett geni! Gissa vad min sms-signal kommer att bli.

  2. Spelpappan skriver:

    Det är en briljant idé – det ska banne mig jag också göra. Om jag sen hör samma ljud på stan så vet jag vem som är i närheten :)

  3. Krax skriver:

    Vilken ljudletare du är! Jag skulle vilja ha hitta skatten ljudet i uncharted 1 som sms signal. Har letat mycket men inte hittat, har du?

    Ett ljud jag stör mig rätt mycket på är ett wooosh ljud som används flitigt när något börjar brinna kraftigt. Jag hatar när man hör det ljudet. Just nu kommer jag inte på någon film, men jag har hört det i såväl trippel a som b.

  4. Spelpappan skriver:

    Tack!

    Hm, nej – men det borde ju vara ganska enkelt att bara fråga utvecklarna om detta. Ge mig lite tid, så ska jag nog ta fram det. Om någon annan redan vet är det bara att posta det rakt ut här.

    Eld låter rätt mycket, speciellt om den är stor och brinner våldsamt. Jag minns från brandutbildningen i flottan att en tre meter hög brasa i ett övertänt utrymme som brinner med full kraft överröstar de flesta fullvuxna mäns myndiga stämmor :)

Kommentera