Spel som aldrig blev: 3D-Roam av Arne Fernlund

6 november, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson  

Det är dags att släppa en liten bomb igen. Här presenterar jag inget mindre än ett outgivet spel av Arne Fernlund som aldrig visats publikt.

Yep, du läste rätt – spelet heter 3D-Roam och är helt färdigt men outgivet. Det är en slags Snake-klon och kan spelas med röd/blå 3D-glasögon som var heta kring 1984. Mycket nöje – och stort tack till Arne Fernlund själv för oförglömliga spelkvällar!

Arne Fernlund är ju svensk spelutvecklings old dad; jag försöker i min bok Generation 64 konstatera att hans Space Action från 1983 är Sveriges första kommersiella spelframgång – om än inte det första kommersiella spelet. Utgivningen sköttes av Handic Software som ju var en del av den apparat som också hade agenturen för Commodore 64 i Sverige på den tiden.

Tidigare i höst har jag publicerat en demokod från den oavslutade och outgivna uppföljaren Space Action 2 – men nu bjuder alltså jag och Fernlund på ett helt färdigt men icke-utgivet spel. Faktum är att 3D Roam dessutom aldrig visats upp förut då det legat nedpackat i hans kassettlåda i 30 år.

 

Hej Arne, varför blev 3D-Roam aldrig släppt egentligen? Det verkar ju helt färdigutvecklat?

”Spelet blev färdigt under 1984 och vi började på embryot till en manual och skulle just till att göra boxen och annat runtomkring, men  ungefär samtidigt började Handic avveckla verksamheten kring Commodore 64. Man blev ju av med agenturen tidigt under 1985 och jag antar att det kan ha haft med det hela att göra. Jag minns faktiskt inte riktigt.”

3d-roam_1_spelpappan_arne_fernlund

Vad heter spelet egentligen? Det finns lite olika förslag i de dokument du plockat fram.

”Jag såg aldrig någon färdig produkt från Handic och har själv bara en hemmagjord cartridge och några kassetter med spelet. Arbetsnamnet medan jag utvecklade det var Space Snake då det ju bygger på spelet Snake och får väl räknas som en klon. Vid något tillfälle provade jag namnet Snake Action som alternativ och det är också det som syns i utkastet till manualen. Till slut blev det dock 3D-Roam, vilket var Handics förslag.”

Och namnet 3D-Roam kommer såklart av att det går att köra spelet i ett 3D-läge?

”Ja, du kan spela spelet på vanligt vis men om du trycker på F1 vid introskärmen startar ett 3D-läge till vilket det är tänkt att spelaren ska använda den typen av 3D-glasögon som var vanliga i början av 80-talet, i vårt fall glasögon med ett rött och ett blått öga. Då framträder en viss 3D-effekt som såklart inte går att jämföra med dagens 3D. Kanske var det lite extra besvär med att ordna fram 3D-glasögon som gjorde att de inte kom till skott?”

3d-roam_2_spelpappan_arne_fernlund

Varför en 3D-effekt av detta slag?

”Jag har alltid varit intresserad av visuella effekter och det var ganska lite man kunde göra med spel på den tiden. Att göra ett spel med 3D-effekter kändes som en kul grej och var väl vid det tillfället ganska unikt på plattformen?”

3d_glasses_C64Och det skulle man kunna tro – men inte riktigt. 1983 släppte Mike Singleton ett 3D-spel till Commodore 64 som heter Deep Space. Detta använde sig också av röd/blå glasögon och jag tackar Anders Carlsson för det tipset.

Flera år senare – närmare bestämt år 1989 – släppte Commodore ett spelpaket de kallade Commodore C64 Light Fantastic som bland annat innehöll en ljuspistol och ett par 3D-glasögon med just blå/röda glas.

I paketet ingick elva speltitlar från olika utgivare och tre av dem, Army Days, Gangster och Time Traveller från Mindscape, var utvecklade för att stödja den typen av enkel 3D-effekt Singleton och Fernlund alltså använt sig av långt tidigare.

Introt till 3D-Roam försöker till viss del förklara i vilket sammanhang spelet ska ses:
”Welcome to 3D-Roam – Number three in the Space trilogy. Also try Space Action and Space Trap.”

Var 3D-Roam verkligen tredje delen efter Space Action och Space Trap?

”Nja, referensen till Space Action och Space Trap var nog mer ett sätt att göra lite reklam för de andra två, det finns ju ingen röd tråd i övrigt.”

3d-roam_4_spelpappan_arne_fernlund

Arne Fernlunds 3D-Roam levererades på kassettband och i maskinkod som sätts igång med ett SYS-kommando. Gruppen Genesis Project har packat om koden i körbart format och släppt 3D-Roam på webben så att alla kan njuta av ytterligare ett Arne Fernlund-verk som aldrig tidigare skådats.

Mycket nöje!

Alla bilder tagna av Erik Starck.

 






Spelpappan drivs av Jimmy Wilhelmsson med erfarenhet av Commodore, datorspel och rollspel sedan mitten av 80-talet. Kontakta mig gärna vid frågor.

Artiklar publicerade i andra medier hittar du här.


Nu kan du beställa Generation 500, den maffiga kaffebordsboken om de unga som växte upp med hemdatorn Amiga 500.

Klicka här för att säkerställa ditt ex. Levereras i början av juni 2017



Kommentarer

4 kommentarer till “Spel som aldrig blev: 3D-Roam av Arne Fernlund”
  1. Anders Carlsson skriver:

    Angående namnet hör till saken att Handic redan gav ut ett cartridgespel till VIC-20 som heter Space Snake, samt att Commodore själva gav ut ett helt annat spel på kassettband till VIC-20 som också hette Space Snake. Förvirringen lär ha varit tillräckligt hög ändå för att Handic skulle ha gett ut ytterligare ett spel som heter Space Snake, men som inte har något som helst med spelet till VIC-20 att göra. Det enda kända exemplet på ett Handic-spel som fanns till bägge är mig veterligen Bridge 20/Bridge 64.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Ja, ”The Ship”, ”The Mutant Spiders” och ”The Fourth Sarcophagus” släpptes väl aldrig kommersiellt på riktigt till VIC 20?

  3. Anders Carlsson skriver:

    Lite mer om Mike Singleton och hur han under en kort period av sin karriär blev ”besatt” av 3D och utöver spelet även fick ett antal fler 3D-listningar publicerade. Sidan säger dock att 3 Deep Space blev Singletons första flopp i karriären.

    http://www.filfre.net/2014/01/mike-singleton-and-the-lords-of-midnight/

  4. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Nice, tack för den länken.

Kommentera