Spelpappan spelar Tumba Golf

3 september, 2015 av: Jimmy Wilhelmsson  

Under veckans brädspelskväll avhandlades flera gamla Alga-klassiker som legat på hyllan och väntat på att speltestas.

Vi vet ju så väl att de allra flesta brädspelen från 70- och 80-talet i hög grad förlitar sig på tärningar och tur – men ibland infinner sig guldkornen som går att avnjuta än i dag. Och ibland tar det rätt lång tid innan kvaliteten träder fram. Tumba Golf är ett sådant spel.

Efter tre hål funderade jag allvarligt på att knäcka hela boxen på mitten och kasta Tumba Golf framför ögonen på spelgruppen som samlas en gång i månaden för att dricka öl och lira brädspel. Alla mina puttar gick åt fanders och jag tyckte alltför stor tur låg i spelkorten man får på hand.

Men så hände nåt – spelet vände och jag vann de 18 hålen med ett enda slags marginal efter att det stått exakt lika inför sista hålet. Tumba Golf är ett sällskapsspel från Alga som bjuder på samma sköna och enkla hemmagolfupplevelse som datorspelet Leaderboard eller för den delen Nintendo Golf.

tumba_golf_5

Tumba Golf vill efterlikna gräsets golf men på spelbrädet. De 18 hålen är uppritade på varsin kartongbit och visar hur spelarna, som kan vara 2 till 4 stycken, hamnar på coursen beroende på hur långt ni slår. I golf går det ju till som så att den som är längst från hålet alltid är näste man att slå – och att vara sist har sina fördelar eftersom du bättre kan planera hur du ska förstöra för andra.

Obegripligt? Nja, det är ganska lätt egentligen. Varje spelare får så många kort på handen som den aktuella coursens par, alltså så många slag du bör gå coursen på för att få 0 – varken minus- eller plusslag. På korten finns egentligen bara en enda sak; info om hur många meter din drive går. Den som var bäst hålet innan spelar ett kort först och sedan spelar alla ett kort var och man ser vem som slog längst, näst längst och så vidare.

tumba_golf_4

På kartongbiten som visar den aktuella coursen står det angivet exakt var respektive spelare hamnar. Den som slog längst hamnar vid siffra 1, den som slog näst längst vid siffra 2 och så vidare. Kikar du på första coursen ser du att par är 4, alltså har varje spelare 4 kort på handen i början – och att spelare nummer 2, den som slår näst längst drive, hamnar i bunker. Du strävar alltså att med hjälp av dina kort inte bli spelare 2 – alltså har den som spelar ut sitt kort först sämst chans att påverka utgången.

Hamnar du i bunker, vatten eller skymd av träd får du straffslag – och får slå tärning; faktum är att om du har otur kan det bli hur illa som helst. Tre slag över par och du har nått max och kan utgå och vänta på att ni börjar nästa course.

tumba_golf_3

En course kan vara lång eller kort, såklart – och då krävs olika antal drivers för att nå green. När väl samtliga spelare nått green är det dags att putta – och detta görs fysiskt med hjälp av en plastgreen, kula och klubba. Spelordningen talar åter om för dig vad som gäller, alltså vilket avstånd du har till hålet och du lägger bollen på rätt avstånd och börjar putta. Missar du helt och kulan rinner ut ur green får du slå om på samma ställe – om du slår i något av ”facken” bakom hålet får du slå om därifrån.

tumba_golf_2

Till exempel; du slår en lång putt från 7 meter, missar hålet men landar i fack 1 – då slår du från 1 meter nästa slag. Om det är svårt? Ja, det är ganska svårt – förvänta dig inte supermånga banor under par. En märklig spelteknisk sak är att det är omöjligt att slå hole in one. Jag vet inte exakt hur det skulle implementeras men bara det faktum att det är omöjligt på samtliga banor är kanske lite konstigt ändå. Men men …

tumba_golf_6

Tumba Golf har egentligen två saker för sig som jag gillar – även om jag avskydde spelet efter bara tre hål. För det första är det möjligt för övriga att påverka den som leder; man kan ju alltid försöka se till att den som ligger bra till hamnar på sämsta siffrorna och därmed får fler bunkerslag och därmed pliktar så att övriga hinner ikapp.

För det andra är det få spel som faktiskt har nerver och psyke som faktor för framgång. Även en putt från bara två meter kan missas om mycket står på spel och eftersom puttandet är så fysiskt – att faktiskt föra en klubba mot en kula och slå den i ett hål – kan mycket hända som normalt inte händer i brädspelens värld.

Jag tyckte att Tumba Golf var en frisk fläkt i den flora av tärningskastarspel vi också testade i går – och som bara hängde på tur.

Ha en fortsatt härlig torsdagkväll!

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Brädspel & rollspel
Etiketter: ,

Kommentarer

2 kommentarer till “Spelpappan spelar Tumba Golf”
  1. David skriver:

    Hej!

    Säljer du några spel?
    Jag är nämligen på jakt efter Tumba Golf men verkar inte vara någon som har det, tyvärr.
    Återkom gärna.
    Tack /David

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Hej David. Nej, jag säljer själv inte av särskilt många av mina spel – däremot är Tumba Golf inte jätteovanligt på Tradera. Checka där med jämna mellanrum så tror jag att du kan få loss det för mellan 50-70 kronor i ok skick. Lycka till!

Kommentera