
Skön retromusik: Dragonworld (C64, 1984)
3 maj, 2016 av: Jimmy Wilhelmsson
Äldre spelares fascination för textäventyr tycks aldrig falna. Kanske beror det pÃ¥ att vi nostalgiskt kan se tillbaka pÃ¥ en genre som troligtvis aldrig kommer tillbaka i nÃ¥gon bredare skala – och därmed inte kan förstöra den förskönade bild mÃ¥nga av oss faktiskt har?
Men mest beror det nog pÃ¥ att det var med textäventyren mÃ¥nga började sin datorspelskarriär – och inte minst sin spelutvecklarkarriär.
Hur svårt kunde det vara att bygga ett textäventyr egentligen?
De flesta hemdatorägare pÃ¥ 80-talet har nÃ¥gon gÃ¥ng funderat över om det vore möjligt att bygga sitt eget datorspel. Actionspel och sportspel kräver avancerad programmering, grafik och artificiell intelligens – men textäventyr borde ju vara det enklaste? Det handlar mest om en tolk som förstÃ¥r enstaka ord och kan para ihop dem med föremÃ¥l och platser. Borde vara hyfsat enkelt?
Och sÃ¥ satt man där och plitade ihop IF/THEN-satser i BASIC för att täcka in alla möjligheter spelaren kunde ställas inför – och innan middagen var serverad var förmodligen minnet i datorn slut.
Ingen hade berättat för en att ett textäventyr även i sin enklaste form kräver ett smartare tänk än så, förmodligen i form av matriser som håller reda på var spelaren är, vad denne plockat upp och vad som går att göra. För egen del begrep jag detta först efter att ha läst Sten Holmbergs artikelserie i DatorMagazin om att skriva egna textäventyrsspel.
Ett kommersiellt spel som lockade in mÃ¥nga pÃ¥ denna fällbeströdda strapats var Dragonworld till Commodore 64 frÃ¥n 1984. Utgivare av detta spel hette Telarium och faktum är att det helt och hÃ¥llet bygger pÃ¥ en ungdomsroman med samma namn, skriven av Byron Preiss och Michael Reaves – som även skrev storyn till spelet.
Musiken i textäventyr som Dragonworld brukar inte vara av särskilt suggestiv karaktär, men faktum är att Telariums spel precis bevisar motsatsen. Kompositören till detta fina lilla klassiska stycke heter Howard Boles, han lÃ¥g även bakom temamelodierna till flera andra av Telariums äventyrsspel – till exempel Amazon, Perry Mason: The Case of the Mandarin Murder och Rendezvous with Rama.
Varsågod – Dragonworld till Commodore 64 från 1984
Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!
Du kanske också gillar:

Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.

Tror aldrig jag spelat detta spel. Jag måste missat detta helt trots att jag spelade en del text-äventyr under 80-talet :)