Den tredimensionella spelplanen till Sjörövarön


Storyn om hur Boken om ALGA kom till är nu så välberättad att jag knappt orkar dra den längre. Under sommaren 2018 var jag med i en liveinspelning av radioprogrammet Snedtänkt med Kalle Lind – och i publiken i Malmö satt medarbetare från ALGA.

Men … när programmet sändes i oktober var det betydligt fler som lyssnade. En av dessa var Fredrik Björkman, kulturredaktör på Arbetarbladet.

Fredrik Björkman fastnade framförallt för berättelsen om det svenska spelet Sjörövarön, som jag även skrivit om några månader tidigare. Denna artikel fick bilda bakgrund till kapitlet om Sjörövarön i Boken om ALGA – och går att läsa gratis då det är just detta kapitel vi valde ut som kostnadsfritt smakprov ur boken.

Berättelsen handlar om de tre svenska konstnärer som från början konstruerade spelet. Vår djuplodande research avslöjade dessutom att det spelats in en SF-film om projektet som sändes i december 1949 – det år då de tre konstnärerna släppte första Sjörövarön under namnet Gustavia. Efter ytterligare lite grävande lyckades vi även hitta själva filmen, som presenteras nedan.

Men i oktober 2018 hörde alltså Fredrik Björkman av sig till mig och förklarade att hans familj sedan länge ägt ett sådant tidigt originalexemplar. Det visade sig att hans morfar, en sträng häradshövding i trakterna runt Kalmar, fått spelet av Tore Bergh – en av de tre konstruktörerna – då de båda herrarna haft döttrar i samma klass.

Vi kallade det alltid för Sjörövarspelet, och det kallar vi det faktiskt fortfarande. Spelet är mycket viktigt i min familj. Jag och mina kusiner spelade det hos vår morfar som aldrig gav oss barn några fördelar i spelet: Sjörövarspelet var på fullt allvar. Jag ärvde morfars spel, den planschvariant som du pratade om i radio. Lyckligtvis limmade han upp den på en skiva, så mitt spel är i fint skick. Det syns tydligt på spelplanens karta att den var väldigt genomtänkt, så jag och min kusin Thomas Carleberg fantiserade ofta om att bygga den i 3D. Och när vi fyllt 30 gjorde vi faktiskt just det, säger Fredrik Björkman.

Till sitt mejl skickade Fredrik Björkman en länk till en enkel video de hade gjort om sin egentillverkade variant av Sjörövarön: en video som inte gjorde något större väsen av sig när den släpptes. Men det borde den kanske gjort? Trots låg upplösning visar filmen tydligt vilket enormt arbete som ligger bakom den tredimensionella och fullt spelbara ön.

Fredrik Björkmans mejl fick mig att fundera. Vi låg då precis i startgroparna med Boken om ALGA men hade inte gått ut med nyheten än. Jag insåg dock att Sjörövarön skulle komma att få ganska stort utrymme så jag ville absolut ha spelet med, inte minst för att det påminner om hur originalspelet faktiskt kom till.

Det visade sig nämligen utifrån ättlingars vittnesmål och från tidningsartiklar att de tre konstnärernas ursprungliga prototyp inte var en enkel pappkarta, utan ett stort tredimensionellt diorama med kullar, klippor och träd. Fredrik Björkman hade alltså helt ovetande gett sig på att göra exakt samma sak som konstruktörerna gjorde för nästan 70 år sedan. I en av tidningsartiklarna syns prototypen tydligt på bild. Tyvärr vet ingen i dag vad som blev av denna otympliga och skrymmande kulturskatt.

När vi bestämt oss för att plocka med familjen Björkmans spel som referens till konstnärernas ursprungliga 3D-prototyp begick jag ett antal misstag i texten till vår bok. Dels misstog jag Björkmans uppgifter och trodde att spelplanen byggdes som ett 30-årsprojekt, dels var han en av få personer vi aldrig skickade citat till för faktagranskning – vilket vi annars alltid gör. Ytterligare ett misstag var att jag felaktigt krediterar de två bilderna i boken till Fredrik Björkman själv, men han var mycket tydlig i sitt mejl med att det var dottern Siri som tagit de bilder vi faktiskt använde.

Det jag däremot, på allmän begäran, skulle vilja göra nu är att presentera resten av de bilder Fredrik Björkman skickade till mig. Det visar sig att arbetet med att kopiera spelplanen gjorts mycket noggrant och i minsta detalj. Det som är extra kul med det är att Sjörövaröns spelplan faktiskt är ett av de ALGA-spel som levt längst utan att förändras – för även om Tjuv och Polis är äldre, så ändrades faktiskt en ruta på spelplanen efter påtryckningar från allmänheten. Vilket jag kommer att gå in på en annan gång.

Originalspelplanen ovan är alltså tryck på rullat papper och tecknad av Folke Eriksson, en av de tre konstruktörerna. Det var denna familjen Björkman utgick från när de skulle bygga sin tredimensionella variant. Varje ”klippblock” slutar i ovankant med en eller flera hexagoner, och allt är byggt av skumplast som skurits till rätt format och proportioner. Därefter har bitarna limmats ihop och målats. Själva ön står på en blåmålad skiva för att symbolisera hav – och fungerar antagligen även som yta att slå tärningen på.

Det roliga är att alla detaljerna finns på plats: från den fruktade Fågelklippan till det omtalade Stenhuvudet. Från Galgen bredvid floden till Grottan alldeles vid kustlinjen. Från Vattenfallet till det gamla tornet med mörsaren. Varenda steg i floden är dessutom noggrant utmärkt med pilar så att varje spelare vet åt vilket håll man ska flytta när man driver hjälplös fram i forsen.

[slideshow_deploy id=’21491′]

Gustavias originalspel finns mig veterligen bara kvar i ett enda exemplar med kartong och allt – och enda chansen att finna fler är förmodligen att vända sig till konstnärernas familj och efterlevande då inte särskilt många spel tillverkades i denna version. BRIO-versionen från 1950 finns det desto fler av, men fortfarande så pass få att det brukar kosta några tusenlappar i gott skick på auktionssajterna.

Nu är det snart 2020 – och Spelpappan.se kommer förmodligen att vakna till liv på nytt. Jag har mängder av saker att skriva om och även ett par researchprojekt jag skulle vilja ta tag i nu när Boken om ALGA är levererad och finns i butik.

Ha en fortsatt härlig måndag!

 

,

5 svar till “Den tredimensionella spelplanen till Sjörövarön”

  1. Hej, blev nyfiken på sjörövarön och hamnade här.

    Vi spelar Gustavia originalspel hemma, min svärfar fick det julen 1949, ett av kartkorten är dock kompletterat med ett likadant ALGA – kort.

    Vet du vem som textat de vackra texterna på spelplanen? Någon av de tre konstnärerna känns troligt. Annars känner jag till en samtida kalligraf som har väldigt likt manér.

  2. Hej Henrik! Jag skulle sätta en slant på att det är Folke Eriksson själv som skrivit texterna. Vem är kalligrafen du tänker på?

  3. Hej, jag tänker på min Morfar Lennart Thölén, född 1913, reklamarbetare, han var alltid sugen på extrajobb, textade mycket med pensel och akvarellfärg.

    Jag har två spelplaner, en vikt och en rullad, de ser identiska ut, annars tycker jag Algaplanen verkar vara en nyritning redan 1950.

    Ritades Alga-planen om redan 1950, eller sålde de Gustaviaplanen i början i Alga-kartonger? Vet du om skattkartan är identisk mellan Gustavia och Alga+

    Jag avser hur som helst reprofotografera den vikta planen, så att jag kan göra en kopia, så att jag inte nöter på originalet. Vi diskuterade hemma igår att göra en utskrift stor som skolgården, så kan vi spela med oss själva som pjäser!

  4. Hm, det *kan* ju faktiskt vara din morfar som textat då – eftersom han ägde ett ex av spelet från 1949. Det är inte helt vanligt i dag utanför den innersta kretsen.

    Ja, 1950 års BRIO-version har en omgjord spelplan. Den målades om och är tryckt på styv kartong. Det är alltså BRIO, inte ALGA (som då ägdes av Bonniers). Jag tror att skattkartsbitarna var nästan exakt likadana: de bygger på en karta ritad av Folke Eriksson.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *