Jag har egentligen aldrig varit intresserad av att måla och är inte särskilt bra på det. Men efter att ha skaffat lite modeller till dioramat insåg jag snabbt att den plastiga looken inte är ok, om det ska se bra ut.
Därför fick jag snällt ta och lära mig lite av dem som gjort det förut, bland annat Pappa Patrik, och sedan experimentera mig vidare. Därefter har jag undersökt lite grann kring vilka filter man ska använda på bilderna man tar.
När man googlar efter orden ”fotografera” och ”modeller” hamnar man nästan uteslutande på sidor som handlar om fotomodeller, inte helt oväntat kanske. Jag hoppas därför att Google kan tänka sig att putta upp även denna sida i statistiken för att tillfredsställa även dem som egentligen letar efter tips på hur man bäst fotograferar sina målade verk.
Vi har som sagt målat några av de modeller som ska ingå i det diorama jag arbetar på ibland på nätterna, när jag har någon halvtimme över från pappaledighet, jobb och recensioner. Det slog mig när jag började ta bilder på grejerna att det är ganska svårt att få fram detaljer och annat utan att manipulera bilderna efteråt. Jag är varken målare eller grafiker men jag har mixtrat med lite filter för att åtminstone försöka få fram önskad effekt.
Här har vi en bild på folket i Falken; allt är omålat i detta läge så här framkommer inga direkta skuggor eller detaljer.
Dels ser allt plastigt ut och dels blir ytorna blanka på ett sätt som inte känns riktigt bra. När man kikar på bilder från de gamla filmerna lägger sig ett härligt VHS-filter över alltihop (glöm HD här, detta är retro). Efter att ha testat lite olika fancy filter tycker jag faktiskt att det gamla hederliga Add Noise, det vill säga lägg till skräppixlar, funkar bäst. I lagom mängd, givetvis.
Yep, du tappar detaljer – men å andra sidan blir bilden behagligare och tonar ner de skarpa detaljer som avslöjar plastigheten. Kameran, en budgetvariant, är inställd på defaultläget när det gäller temperatur och tar ganska kalla bilder. När man ska lyfta fram modeller som ska efterlikna människor kan det vara värt att dra på lite så att hudtoner blir lite mjukare. Jag hittade ett slags filmfilter som just går att ställa in efter hudtoner och applicerade detta. Också i lagom mängd.
Klart bättre. Bilden är både grynigare och varmare men mer lik ett slags filmfoto än tidigare. Det som är snett nu är ljuset, bland annat bör högersidan mörkar betydligt för att inte dra åt sig blicken – men att applicera olika effekter på olika delar av bilden har jag inte riktigt kommit till än, det kräver en del övning. Som kostar tid jag just nu inte har. Men en mörk skugga över högra tredjedelen hade gjort susen. Och kanske skippa de där fåniga gummifigurerna på spelbordet och lägga dit några digitalt istället.
När det gäller grejerna jag målat och som befinner sig i kyla utan personer har jag valt att behålla det kalla, ingen mening att lägga värme i en bild där objektet befinner sig i vinterkyla. Här är några plock.
Snowspeeder som i färdig version ska ha en rykande motor. Har försökt använda mig av friktionen av mötande is och snö för att visa på fart.
Vid skumpiga färder krockar piloternas huvud; undrar om de tänkt på det.
I maskeringen av vindrutorna försökte jag få lite genomsläpp av sprejfärg så att små snökristaller bildades i kanten av rutorna. Risky, då färgen inte går att få bort, men det funkade rätt ok. Å andra sidan är det ju tänkt att man ska se fordonet på avstånd, så det lär inte synas ändå.
Rebellernas kanontorn(?) är inte helt vita utan har en lätt kissgul ton som jag inte riktigt fick fram. De små rostfläckarna(?) tycker jag dock kommer fram rätt ok. De här kommer att se bättre ut när de väl står i snön då jag får anledning att applicera lite snöfärg på dem.
Inte heller riktigt meningen att detta ska ses så nära, men i vilket fall misslyckades den gula toningen och jag orkar inte riktigt jobba med det längre.
En AT-ST Walker är däremot tacksam att arbeta med då den mest består av vita delar och en sjuhelsickes massa skuggningar. Här är det enbart de stora ytorna som våller en del problem då det är svårt att få dem naturligt slitna. Underrede och själva kroppen bör också vara så mörk som möjligt då de nästan alltid ligger i skugga i filmerna.
Det finns egentligen hur mycket detaljer som helst att jobba med, om man skulle vilja det. På avstånd spelar det inte så stor roll, det mesta fixas då med en vanlig wash och valfri ifyllnad med svart efteråt. Att kroppen inte blir för vit är viktigt, dock.
Även interiören kan behöva sig lite grövre pixlar men här är det just nu för mörkt så skräppixlarna tar över. När belysningen väl är på plats kommer det att se helt annorlunda ut. Baddade väggarnas repor med glansigt klarlack och upphöjningarna med isblå färg och sedan snöfärg ovanpå. Det ger förhoppningsvis en blå ton med lätt isglans i reporna, som kanske ger den tredimensionella effekt jag hoppas på.
Vi får se när jag hittat rätt nätaggregat och lampor. Notera den målade sockerbiten som kan fungera som generator eller nåt :)
19 svar till “Att måla och fotografera modeller”
Najs! Jag gillar den slitna patinan du målat, ser mycket mera ”verkligt” ut. Jag har dock ett stort problem, jag har nått en nördlevel av rang, vill helst behålla alla mina samlarsaker i originalförpackning, oöppnad, untouched, unpunched :) Så att måla på prylarna sitter långt inne medans jag vet att det blir mycket mycket bättre. åh dessa beslut! :D
Ser fram imot att se dina ytterligare framsteg med dioramat!
Henrik
Det ser riktigt bra ut, och den målade patinan ger ett mycket mer realistiskt utseende. Mitt problem är att man levlat såpass på nördrankingen att det är svårt att ta ur objekten ur originalförpackningarna och ännu svårare att måla på dem trots att det blir så mycket bättre..intressekonflikt helt enkelt..bevara..eller förbättra.. :)
Får jag fråga vad du använder för teknik och färg för att få fram den slitna looken på fordonen, AT-STn ser grym ut. Jag har den nya stora modellen men det är tyvärr en Endor-skogsversion och är beige-aktig mot versionen som släppts i attack on hoth-setet.
Men jag gillar ditt arbete och ser fram imot slutresultatet.
Henrik
Verkar vara lite problematiskt att kommentera på inlägget, och påpekar detta utifall plötsligt flera likartade kommentarer dyker upp :) För skam den som ger sig! :)
Sorry, Akismet lade alla i skräphögen och varnade mig inte ens. Ska kolla noggrannare i framtiden och försöka styra den att inte vara så restriktig. Tyvärr raderar den ganska många spam varje dag, det är hårt tryck från de ryska servrarna i dessa dagar :)
Jag har lärt mig den lilla målarkonst jag besitter av Pappa Patrik så kanske kan jag återge i en egen text hur jag gjort. Eller också kanske jag kan få honom att gästskriva lite med bilder. Återkommer när jag funderat lite på det.
Idag har jag gjort ett no-no..jag kapade och ändrade på en arm på Han solo för att få rätt vinkel på hans pose..and it felt good!! :) Fram med vinkelslipen, its custom time!
Oj då, det var drastiskt. Behövde du kapa? Normalt kan man dra av armarna.
Eller skit samma – det är bara gubbar, lixom.
Haha, är dra av armarna mer humant? :) Vanliga äldre figurer kan du lätt böja och fixera armar och ben med värme för att skapa en specifik scen tex men dagens multisuperjoint figurer där du kan vrida minsta pekfinger är lite trixigare. I filmscenen utanför bacta-tanken står Solo lite soft lutad mot väggen med armen i sidan, medans min figur var beredd att skjuta någon.Idag är det ny melodifestival, ypperligt tillfälle att jobba på dioramat? :)
trevlig helg!
Angående ”målningsteknik” så är det drybrushing vi kört på fordonen. När man drybrushar så ska man inte ha särskilt mycket färg på penseln (därav DRYbrushing) och dra penseln fram och tillbaka i samma riktning flera gånger över området man ska måla, speciellt kring hörn och utbuktningar. Man kör ganska mycket av de mörka nyanserna, sen mindre och mindre med ljusare nyanser efter hand, vilket ger ett himla bra djup i modellerna. Det är viktigt att måla över hörnen och för varje ljusare nyans målar man över ett mindre område, vilket ger en helt annan känsla av 3D i jämförelse med blank plast.
Nu var vi inte helt nyktra när vi gjorde det, så mitt minne kanske sviker mig, men jag tror jag minns tillräckligt för att kunna beskriva grunden i vad vi gjort.
Vi började med en heltäckande vit grundspray. När den torkat körde vi wash (också känt som ink) utspätt med vatten för att förstärka skuggorna. Det tar en stund för det att torka, så vi tog ett par pilsner och jag totalsabbade mitt diorama (fråga inte…) under tiden vi väntade. Efter washen körde vi ganska rejält med ljusgrå borstning, över det lite mindre med en ännu ljusare grå. Till sist körde vi vitt, mest i olika hörn och utbuktningar
Efter allt detta tror jag att Jimmy har kört ytterst lite outblandad wash/ink i olika skarvar för att få ännu mer djup, plus en del detaljarbete, men det får stå för honom. Bra blev det i alla fall.
Alla produkter är från Games Workshop; de är lättillgängliga och bra att arbeta med. Penslarna som vi använde för brushen är stora helveten från Hornbach, typ 5 cm breda. Inget finlir när man brushar; det handlar mer om känsla än förnuft, så att säga.
(@Spelpappan: Testa att ta en väldigt lätt vit brush över det gula för att fixa rosten. Kanske till och med bara dutta lite vitt med en svamp?)
Ditt diorama funkar alltså inte? Vi får snacka om det på en lunch snart.
Hej, lite tips om rost:
Skall du få det att se ut som rost behöver du en betydligt mörkare brun nyans som grund och sedan highlighta den upp till rött, brungult eller liknande, gärna en direkt metallfärg i mitten.
Som det är nu så ser det ut som om tornet har en gulbrun nyans i grundfärg och att det sedan är snö/frost som blåst ovanpå, vilket förviss ser helt ok ut. Det bör vara vara en tydlig gräns mellan rosten och den vita färgen. Som det ser ut nu så har drybrushandet gått över det gula (vilket är naturligt) men det gör också att intrycket blir att det vita är färg, eller snö, som har lagts ovanpå en annan färg. Inte att det är rostfläckar. Rost uppstår oftast inte mitt på en yta heller utan man bör satsa på att måla dit den i skarvar eller någonstans där ytan logiskt sett utsätts för belastningar.
Det är mina erfarenheter från modellmålande iallafall.
Tack för all info. Nu är det förmodligen inte rost det handlar om, exakt varför dessa vita torn har gula nyanser vet jag inte – förmodligen en filmteknisk grej för att allt inte bara ska vara vitt och grått.
Tydligen heter tornen DF.9 anti-infantry laser battery och det gula verkar på vissa bilder vara mer resultat av rinnande olja än av rost.
http://starwars.wikia.com/wiki/DF.9_anti-infantry_battery
Anywho…min tanke var att alltför små detaljer inte syns på avstånd.så jag får helt enkelt se hur avståndsbilderna ser ut när allt är klart.
Intressant läsning, jag har målat med akvarell, akryl och olja i många år men mest på duk, ska bli kul att testa denna teknik på 3-d objekt. Jag har ju två stora AT-AT så en kan man ju testa på iallafall. Mitt minidiorama börjar ta form, tillverkat medicentret för Bacta-tanken och håller på med snögrottan. Eftersom plats är ett hinder så har jag övergett mina grandiosa planer för ett mindre diorama. skall lägga upp lite bilder inom en snar framtid. och nej, skall ej fråga angående det sabbade dioramat, jag låter fantasin flöda istället :D Har herr spelpappa testat någon form av vätska i bacta tanken än? Jag har fixat ljus underifrån samt köpt blå hårgele, ett tips jag såg på nätet..men inte vågar styla Skywalker med Eldorados hårvårdsprodukt än :)
Nja, niubniub tipsade om att blå gel inte funkade så bra eftersom plasten i sig själv har en lätt röd ton – det blev liksom lite bajsbrunt av det hela. Kan du konfirmera detta? Som han mycket riktigt säger är tanken blå med person i men röd när den är tom på folk. Det finns säkert nån bortförklaring för detta på nån SW-wiki man inte orkar läsa :)
Jag har faktiskt inte hittat nån sådan gel än, där jag handlar är det mest snyggprodukter i liten flaska man inte ser igenom. Antar att man bort gå till nån fulaffär där man kan hitta jätteförpackningar med röd eller blå hårgel för 20 spänn? :)
hallå jag mejlade en bild på min bacta tank med 9 kronors eldorado hairgel i :) Du får kika och se vad du tycker, den va inte så blå som jag trodde utan mer transparant, det var nog bara plasten på tuben som va blåfärgad.
Jag såg det, tack för den. Det ser helt ok ut och det blev nog bättre med genomskinlig gel än blå, eftersom tuben i sig själv är lite rödfärgad. I går kväll installerades lite LED-lampor efter jobbet och innan recension – och det var ett jäkla pill med småsladdar och sockerbitar hit och dit, men till sist fick jag till de fyra första lamporna iallafall.
Förresten, är det den nya Legacy Collection Millennium Falcon du har fotat? Får man fråga var du fick tag i den, import? Dyr? (Allting är relativt) ;)
Yep, det är det. Den ligger på Amazon och är i dag ganska dyr, typ 180 dollar. Jag satt och spanade lite och väntade tills den var nere i typ 130 för några månader sen. När Amazon själv har den brukar frakt vara både billig och snabb.
Den är både stor och naturtrogen och varför jag tog hem den vet jag egentligen inte, den har inte med dioramat att göra. Det är en trevlig detalj på ett recensionskontor dock – och en isbrytare att starta diskussioner kring :)
Kommer att bli en utmaning att måla…
Hej, nu har jag fotat några bilder på mitt diorama-bygge och försökt få en ”filmisk” känsla över bilderna. Man är ju inte heller någon fotoexpert. De ligger på min blogg, kika gärna.
Hälsningar Henrik
http://henrock108.blogspot.com/
Nice, den ska jag kika på senare i dag när jag har ordentligt med tid!