Spelpappan snackar spel och pengar med Randy Pitchford

30 maj, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson  

Förra veckan var det branschmässan Nordic Game i Malmö och även om jag inte var där under så många föredragssessioner som först var tänkt, hann jag åtminstone med att lyssna på och snacka med Randy Pitchford på Gearbox Software.

Det här är en herre som ofta gör kontroversiella uttalanden, men som framförallt lyckats väldigt väl med sin spelstudio.

Randy Pitchford på Gearbox SoftwareArtikeln skrevs för Eurogamers räkning och givetvis drog jag med mig en fotograf, den här gången blev det Fredrik, för att föreviga och visualisera det hela.

När timmen var slagen och det var tänkt att vi skulle möta Pitchford med anhang dök ingen alls upp i diskussionssalen dit vi blivit visade. Efter en halvtimmes letande och väntande gav vi upp och packade ihop, besvikna över att ingen ens ringt och undrat var vi är.

Då – precis då – ser vi honom strosandes bland övriga mässdeltagare och hugger honom. Han var helt enkelt sen och det var hans pr-folk som hade mitt nummer; jaja.

I vilket fall satt vi ner och snackade under en timmes tid helt utan dessa pr- och marknadsmänniskor, vilket inte bara är skönt utan även ganska sällsynt. Resultatet blev en artikel på Eurogamer – ”Jag har vår första dollar inramad på kontoret”. Tydligen var även Sydsvenskan där och fick en liten snackis.

Dollarsedeln är studions första, och anledningen till att den sitter inramad är huvudsakligen två.

”Jag betraktar den varje dag”, menar Pitchford. Den fungerar nämligen dels som en symbol för att Gearbox, mitt i allt kreativt utvecklande, också måste gå runt ekonomiskt i varje projekt – men framförallt påminner den honom om att ändrade prioriteringar hör till spelbranchen.

Diskussionen glider över i franchising i spelbranschen, och hur en franchise skapas och varför. Det slår mig hur utstuderat taktiska Gearbox varit från första början i sina val av projekt.

Ett spel är en produkt, medan en franchise är en produkt med en tydlig identitet – i denna stoppar du ett eller flera varumärken och goodwill. En spelstudio måste inte ha någon franchise, det går bra att bara göra enstaka spel – men du bör veta vad det är du bygger och du måste alltid ha ett tydligt mål.”

Visste du att Randy Pitchford varit både professionell fönsterputsare och Hollywood-magiker?

Läs hela artikeln på Eurogamer.se

P.S. I september kommer Gearbox nästa storspel Borderlands 2. Det är inget barnspel, FYI.

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentera