Ett besök på en bar är i sämsta fall ett häng i en intetsägande med alkohol-drickande främlingar runtom dig. I bästa fall är dock ett barbesök ett minne för livet eftersom vad som helst – åtminstone är det vad romantikern i oss påstår – kan hända.
Få saker beskriver förväntningarna på en utekväll så väl som själva barskylten. Jag har plockat fram några från mina barrundor i spelvärlden.
Visst, att besöka en bar i ett spel är inte som på riktigt – men rätt presenterad och i rätt scen är tv-spelsbaren en perfekt miljö för att föra ett spel långt in i minnenas allé. Här presenterar jag några av mina mer minnesvärda barrundor.
The Blue Room är en fiktiv bar i Los Angeles som sägs ligga på Hollywood Boulevard en bit från där denna korsar Gower Street. Här sjunger den förföriska tyskfödda Elsa Lichtmann varje kväll, till publikens – och i synnerhet huvudpersonen Cole Phelps – förtjusning. Spelet heter L.A. Noire.
Det är på The Blue Room vi som Cole Phelps blir befordrade till mordroteln – vilket såklart alla tv-spelande låtsaspoliser vill tillhöra – och det är såklart minnesvärt i sig. Men det som gör att baren står ut är just den scen när Phelps besöker baren på egen hand, enbart för att höra Elsa sjunga – såklart en förbjuden handling för en trygg familjefar.
En lite märkligare historia utspelar sig i spelet Bayonetta och närmare bestämt i baren The Gates of Hell, som drivs av en snubbe som heter Rodin. Baren är i själva verket en marknadsplats för att köpa nya vapen, ny utrustning och nya slagsmålsfärdigheter för den stilettbeklädda spandexdamen.
Att utforma marknadsplatsen (som annars bara brukar kallas shop, kort och gott) som en bar är genialt och adderar till spelets busiga framtoning. Barägaren Rodin har fått sitt namn efter verklighetens Auguste Rodin, som skapade den ofärdiga skulpturen The Gates of Hell som föreställer en scen ur Inferno.
Min allra första barupplevelse i ett tv-spel skedde i Police Quest från Sierra On-Line. Den andra barrundan gjordes emellertid i Leisure Suit Larry en kort tid därpå, och vid det här laget var jag redan en van virtuell barbesökare, mina tio år till trots.
Neonskylten framför Lefty’s är kanske den jag allra helst hade velat ha på min vägg här i spelkontoret; kanske främst på grund av den oförglömliga aha-upplevelse som infinner sig av att hitta lösenordet till barens stängda del klottrat på väggen i pissoaren. Episkt är bara riktnumret.
Grand Theft Auto-serien innehåller drösvis med barer, restauranger och caféer men den som gjort störst intryck på mig är både anspråkslös och undangömd i GTA IV; faktum är att det inte ens är en bar som serverar ordentlig dricka.
Homebrew Café drivs av allas vår jamaican Little Jacob och är ett biljardställe av tveksam karaktär. Det var här jag för första gången på allvar lyssnade till radiokanalen Massive B Soundsystem 96,9, vilken programsätts av Bobby Konders och bland annat innehåller lättreggaehiten Call Pon Dem med Chezidek, som jag lärde mig älska att köra på full volym i bilstereon efter första besöket.
Belle de Nuit betyder Nattens drottning och är egentligen en kaktusblomma från Västindien. I spelet The Saboteur som utspelar sig under andra världskrigets ockuperade Frankrike handlar det dock om en nattklubb av det mer ekivoka slaget.
The Saboteur är ett bra spel i sig självt, men mest känt har det ändå blivit för att EA kort efter släppet lanserade det nedladdningsbara materialet The Midnight Show, vilket innehåller en möjlighet att lägga till en stor del nakenhet i uppträdandena på Belle de Nuit. Baren i sig fungerar lite som en hubb i själva spelet och är i stort sett ditt hem och ditt gömställe. Krigets fasor blandas med kindblossande uppträden, vilket i mångt och mycket sätter spelets säregna prägel.
Har du inte varit på Scumm Bar? Då ifrågasätter jag nästan vad du egentligen hållit på med under ditt tv-spelande liv. Scumm Bar är förmodligen den första byggnad du besöker i LucasArts klassiska äventyrsspel The Secret of Monkey Island från 1990.
Det är här du möter de piratledare som ger dig uppdrag att utföra, vilka slutligen ger dig status att få kalla dig pirat på riktigt. Varför stället är helt packat av pirater får du spela spelet för att förstå; egentligen borde väl allihop vara ute på böljan den blå och röva? Få tv-spelsbarer bjuder på så många sköna original som Scumm Bar.
Om vi fortsätter i äventyrsvärlden och återkommer till Sierra On-Line är baren Dragon’s Breath i Quest for Glory ett självklart vattenhål. Ja, baren heter ju inte så egentligen – men ställets stolthet på dryckessidan är just brygden Dragon’s Breath, vars logga tydligt syns på tunnan i mitten på bilden.
Att en valpig äventyrare inte klarar av att dricka Dragon’s Breath framgår först när du försöker, men det kanske intressantaste med denna bar uppenbarar sig först när du lyckas ta dig förbi den orchliknande figuren som vaktar luckan ner i källaren. Vad gömmer sig där, kanhända?
Kanske är det orättvis att jämföra The Hive med andra barer, klubbar och uteställen i spelvärlden – men detta uteställe i Hengsha från spelet Deus Ex: Human Revolution är svårt att ignorera. Hela framsidan är en enda stor skärm där logotypen animeras till en oändlig ström av pulserande nattklubbsmusik.
Det är på The Hive du som Alex Jensen knyter ditt kanske starkaste kort till din sida, Triad-bossen Tong Si Hung – pappa till Tracer Tong – som både hjälper och stjälper dina kommande äventyr, beroende på hans egna vinningar. The Hive sammanfattar mycket väl den cyberpunkkultur Deus Ex representerar, med dekadens, pengar, droger, högljudd musik och lättpåverkade människor.
…
Detta var barskyltarna till några av mina roligaste barrundor i tv-spelsvärlden; nu ska jag sova tisdag efter en egen liten barvurpa såhär i semestertider. Vilka är dina?