Skön retromusik: Ghouls’n Ghosts (A500, 1989)
6 augusti, 2012 av: Jimmy Wilhelmsson
Dåliga arkadkonverteringar till hemdatorer har varit ett gissel ända sedan tidigt 80-tal, då hemdatorrevolutionen började ta fart på allvar. I en del fall berodde den låga kvaliteten i hemdatorversionen på att hårdvaran helt enkelt inte orkade med, och i andra fall handlade det om ren lathet.
Det som dock ofta stod ut frÃ¥n den mediokra slutprodukten var musiken, som inte sällan var helt nykomponerad. Som exempelvis Ghouls’n Ghosts.
Genom hela 1980-talet konverterades spelklassikerna i arkadhallarna till hemdatorversioner för att öka försäljningen av datorer. Att hitta på egna spel var betydligt svårare än att bara porta ett existerande, men långt in på 1990-talet låg arkadmaskinernas prestanda såpass långt framme att konverteringarna ofta var betydligt sämre än sina original.
Ghouls’n Ghosts är ett arkadspel vars hemdatorportning till kända plattformar som Commodore 64, Atari ST, ZX Spectrum, Sharp X68000 – och inte minst Amiga 500 – inte riktigt höll mÃ¥ttet. Konverteringarna hade förmodligen gjorts under tidspress eftersom bÃ¥de spelmekaniken och det grafiska utseendet verkar vara hafsverk. Spelet är till Amiga 500 betydligt svÃ¥rare än det var i arkadmaskinerna, och inte sällan dör du till synes utan att ha varit i kontakt med nÃ¥got.
Det som dock inte lider av kvalitetsproblem i flera av konverteringarna är musiken, som alltså till stora delar skrevs om; det var vanligt förr. Originalmusiken är skapad av Tamayo Kawamoto, men i flera hemdatorversioner stod Tim Follin för arbetet med att skapa helt ny titelmusik. Särskilt musiken till Amiga-versionen brukar vara extra uppskattad, och detta är också den plattform jag minns bäst.
Detta är faktiskt första gÃ¥ngen jag omnämner Tim Follin efter drygt tvÃ¥ Ã¥rs skriverier om retromusik, och det kanske kan tyckas konstigt, men jag försäkrar att det är en ren tillfällighet. Follin jobbade mestadels för Software Creations, som även lÃ¥g bakom portningar som Ecco the Dolphin: Defender of the Future, Spider-Man/X-Men: Arcade’s Revenge och Bionic Commando – men han har haft betydande del i mÃ¥nga fler titlar än sÃ¥, och är allmänt mycket uppskattad som spelmusiker.
Follins sällsynta framträdande här på Spelpappan kan dock bero på att han är mest känd för att kunna skapa otrolig musik till Sinclairs ZX Spectrum, en dator jag aldrig ägt eller haft någon relation till.

År 2005 förklarade Tim Follin att han träder ur spelmusikbranschen för gott, ett beslut han sedan dess inte ändrat på. I dag arbetar Follin mest med film-, tv- och reklamproduktion. Jag är ganska säker på att jag kommer att få anledning att återkomma till Tim Follin i framtiden, nu när locket är lyft.
För dig som inte vet det, men tycker att du sett Ghouls’n Ghosts förr, är denna titel en rak uppföljare till mer kända Ghosts’n Goblins. Det handlar om samma ridare, Arthur, som Ã¥terigen mÃ¥ste rädda sin älskade, prinsessan Prin Prin, frÃ¥n den onde Lucifer.
VarsÃ¥god – Ghouls ‘n Ghosts till A500 frÃ¥n 1989
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Ingen relation till Spectrum? Du har alltså gått miste om hunchback, 3D ant attack och sabre wulf. De var mina inträden i datorvärlden. Minns dock inte så mycket av musiken till de. Spectrum gjorde inte så bra ifrån sig på musik, eller ljud fronten.
Nix, tyvärr – innan VIC-20 och C64 var det mest COMPIS och andra mer eller mindre värdelösa datorer jag kom i kontakt med. Innan 1985 hade vi inte ens dator hemma.
Tim Follin lyckades också pressa ut mycket imponerande toner till Gauntlet III på C-64.
Just det, bra – det finns alltid nÃ¥t viktigt jag glömmer. Jag har dock aldrig spelat trean, är den nÃ¥t att ha pÃ¥ C64?
Jag mÃ¥ vara insnöad pÃ¥ SID, men Tim Follins musik till C64-versionen av Ghouls’n Ghosts tycker jag är än mer imponerande. Kanske hans bästa musik pÃ¥ den maskinen.
Jag är benägen att lite grann hÃ¥lla med dig – det kan kanske bli en ny hyllning, eftersom det i grunden är en annan lÃ¥t.