Det händer ju då och då att jag recenserar böcker på Eurogamer, och för den delen här på Spelpappan. Jag är normalt sett inte särskilt van vid just bokrecensioner, de är ganska annorlunda att genomföra om jag jämför med spelrecensioner. Förslag på förbättringar och tips tas tacksamt emot.
I onsdags recenserade jag Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka på Eurogamer, och jag tänkte kort sammanfatta det hela även här.
Minecraft är ett märkligt spel, och ännu märkligare är dess tillkomstsaga. Markus ”Notch” Persson hade varken affärsplan eller världsherravälde i kikaren när han började koda på sin fortsättning av Wurm Online, som han skapat tillsammans med Rolf Jansson.
Det han däremot hade var en dröm om att få tillverka spel på sina egna villkor. Denna dröm har gjort honom till mångmiljonär flera gånger om, och på bara tre år skapades det företag som ligger bakom halva Spelsveriges framgångar under 2011.
Men det är just att sagan om Minecraft ännu är så kort som boken heller inte kan bli riktigt som andra biografier.
Men någonstans lurar givetvis det faktum att det är svårt att berätta en historia vars essentiella delar bara har drygt tre år på nacken när boken ges ut, och dessutom inte verkar innehålla de verkligt snaskiga ingredienser en bra framgångssaga brukar behöva; revansch, svek och en kamp mot alla odds.
Sagan om programmeraren Markus ”Notch” Persson är nämligen ännu så länge en berättelse utan jobbiga hinder, snubbeltråd och kringelikrokar. Det finns ingen motgång att tala om, och författarna försöker heller aldrig skapa någon för att krydda sin saga.
Därmed inte sagt att författarna inte gör ett bra jobb, för det gör de. Men det råder för mig en liten tveksamhet om vem boken egentligen är riktad till. Den som inte känner till Minecraft eller Markus Persson lyfter kanske inte på ögonbrynen, annat än för berättelsen om hur en mångmiljonär blir till. Och den som redan är väl insatt i Minecraft kan tänkas tycka de övertydliga passagerna om hur spelbranschen ser ut, vad ett indiespel är och andra förtydliganden är lite väl pedagogiskt förklarade.
I mångt och mycket tror jag att Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka verkligen ville vara först att skriva om Notch och Minecraft. Och som sådan bok har de lyckats väl.
Oavsett vilket är Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka en trevlig, om än kort, läsning som inte kommer att göra dig till vare sig bättre indieutvecklare eller affärsman. Men den kan definitivt skänka hopp till den strävsamme att guldådrar fortfarande finns och att det kan vara värt att gå sin egen väg och strunta i samtidens sanningar om hur saker och ting ska gå till.
Läs hela recensionen på Eurogamer.se.
Titel: Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka
Författare: Linus Larsson & Daniel Goldberg
Förlag: Norstedt
ISBN: 9789113043722
Antal sidor: 236
Cirkapris: 159 kronor
Hittas: Bokus, Adlibris och CDON
Linus Larsson och Daniel Goldberg gav år 2011 även ut boken Svenska hackare: en berättelse från nätets skuggsida.
4 svar till “Spelpappan recenserar Minecraft: block, pixlar och att göra sig en hacka”
Nu har jag inte läst den, men av det jag läst om den verkar det mest vara en gigantisk lovebomb mot notch och det svenska ”spelundret”. Hade väl varit intressantare om det iså fall riktade mot sig med lite mer historia så man kan åtminstone ana verkningar av, eller i vart fall något med lite mer udd.
bara för att något är en askungensaga är det inte nödvändigtvis intressant.
Som sagt, jag tror att författarna verkligen ville vara först med en Minecraft-bok och berättar historien as is. Inga krångligare analyser görs, och som du nämner är det svårt att göra när det handlar om en såpass kort tidsperiod med så pass få hinder på vägen.
I recensionen är jag också lite tydligare med precis det du skriver:
”Det finns tre saker Goldberg och Larsson tämligen okritiskt beskriver på sin resa mot nuet, och det är IT-bolaget Apple, IT-staden Stockholm och själva spelet Minecraft.”
Men jag tycker det är ok. Resultatet rockar kanske inte världen för den som redan är hyfsat insatt i Minecraft, men jag tror att vi får se den här boken som en inledning till mycket mer litteratur som komma skall. Och kanske början på en genre, nämligen att skriva om spel på samma vis som det skrivs om hur filmer och böcker blev till och vad som låg bakom. Det känns modernt.
Jag läser t.ex. just nu en 600 sidor lång avancerad genomgång av hur Star Wars-manuset blev till. Det är väldigt ingående och detaljfokuserat, men ganska typiskt för filmbranschen – ännu inte för spelbranschen.
ha ha, jag tror aldrig du kommer komma undan med att läsa en 600-sidig bok om hur en films manus blev till är något normalt, hur mycket du än försöker. ;-)
Till mitt försvar kan jag tillägga att boken handlar om samtliga filmer, alltså sex hela manus. Det är bara hundra sidor per lunta :)