Artificiell intelligens är ett ständigt återkommande ämne om du skriver mycket om datorspel. Jag har tidigare avhandlat ämnet ganska djupgående i en artikel om varför vi inte kan förvänta oss smartare spelfiender i framtiden, och även min framtidsbejakande text om Deus Ex berörde ämnet.
Nu är det dags igen, men denna gång handlar det om förväntningar på AI för nästan 25 år sedan – och varför människan fortfarande regerar i Go.
Tomas Hübner lär ha varit DatorMagazins förste heltidsanställde medarbetare, och figurerade i tidningen från dess start tills dess att han skulle in på militärtjänstgöring, av alla saker. Efter denna kom han aldrig tillbaka mer än sporadiskt, men får väl än i dag sägas vara en av tidningens mer mytomspunna karaktärer.
Nog om just det till en annan gång. I DatorMagazin nummer 17-1989 handlar Herr Hybners Hörna om något så intressant som ”världens första datorolympiad”. Bakom denna märkliga evenemangsbeskrivning ligger datorföretaget Acers strävan att se vilket program som var bäst på olika spel, samt diverse tävlingar i vem som kunde skriva program som slog den mänskliga världsmästaren i respektive spel.
Bland annat, som du kan läsa nedan, utlystes en häftig ekonomisk belöning till den vars program slog världsmästaren i Go (oklart vem det var vid denna tid), något som ingen lyckats med ens i vår tid. Mänskligheten har alltså efter nästan 25 års hårt AI-arbete ändå inte lyckats utveckla en Go-mjukvara som slår oss själva, vilket för mig låter smått otroligt. Jag rådfrågade därför en bekant, schack- och pokerspelaren Mats-Erik Pistol, som har klokare saker än jag att komma med inom området.
Så här mycket vet jag; rankingsystemet i Go påminner om karate – den som är nybörjare startar vid cirka 30 kyu och när du nått 1 kyu (typ svart bälte) är det dags att gå från 1 till 6 dan. Därefter blir det lite krångligare; Europamästare får automatiskt 7 dan och en del världsmästare hamnar på 8 dan, fråga mig inte hur det ligger till. Det ska gå att komma upp i hela 9 dan, men det bygger på något slags internt system jag inte tänker gräva i. Oavsett vilket, så här menar Mats-Erik Pistol:
”Go-programmen ligger väl i dag runt 6 dan, vilket väl kan sägas vara i klass med de bästa svenska spelare vi har – men sämre än de sämsta japanerna. Så ja, de bästa datorerna förlorar fortfarande mot människor i Go med besked. Det är väl kanske bara poker som är ännu svårare för en dator [förutsatt att den såklart inte vet korten /min.anm.].”
Men schack är kört?
”Oh ja, schack är fruktansvärt kört. Skillnaden mellan en dator och en stormästare i schack är större än mellan mig personligen och en stormästare.”
”Jag misstänker att Go-programmen kanske slår världsmästaren om cirka 5-10 år. Man har nyligen hittat en ny algoritm, Monte Carlo, som ska vara väldigt effektiv. Man testspelar en massa fortsättningar och lägger den sten som har bäst testresultat. Men jag ska erkänna att jag inte är någon vidare Go-spelare, jag spelar i huvudsak schack och poker. Poker kan väl anses vara ’the last frontier’, vi har i dag knappt ens någon idé om hur vi ska förbättre programmen inom no-limit hold’em pokern.”
Med denna introduktion vill jag bara säga; här är detta guldkorn – nu bevarat för eftervärlden:
För en kort tid sedan hölls den första datorolympiaden i Park Lane Hotel i London. Deltagarna kom från när och fjärran, till och med från Sovjet.
Tävlingarna gick ut på att 86 ”intelligenta” spelprogram skulle spela mot varandra. ”Intelligenta” spel är sådana som schack, kortspel, Othello till och med Alfapet…
Den som kom fram med idéen till tävlingen var den internationelle stormästaren i schack David Levy.
Programmen delades upp i 16 grupper och fick tävla i en utslagningstävling mot varandra. Efter finalerna delades tre priser ut till de tre topplaceringarna i varje gren.
Det Japanbaserade datorföretaget Acer som sponsrade tävlingen satte dessutom ut en belöning på 1.4 miljoner dollar (9.1 miljoner kronor) till den som kan göra ett Go-program som klarar av att besegra världsmästaren i Go.
Med tanke på att vår egen Pekka Hedqvist lyckats besegra de program han testat vet man i förväg att det inte är någon som lyckats med bedriften så prispengarna finns kvar!
Det tyska företaget Ariolasoft har gjort ett spel som har mycket stor anknytning til (sic) svensk historia. Spelet heter Hanse och tilldrar sig under Hansaunionens tid. Det var under den tiden då danskarna fortfarande ägde Skåne (Numera ockuperat. Rödgul anm) samtidigt som Finland till stora delar tillhörde Sverige.
Tyvärr finns spelet än så länge bara på tyska och Ariolasoft är tveksamma till en engelsk version i och andra länder. En svensk version är i princip omöjlig i och med att målgruppen är alldeles för liten för att det ska löna sig att göra den verisonen (sic)…
Om ni vill ha tag på spelet även fast det är på tyska kan ni skriva till:
Ariolasoft, Hauptstrasse 70, 4835 Rietberg 2, Västtyskland.
Telefonnumret är 00949-52 418 01Tomas Hybner