Spelpappan hittar guldkorn: Lovande grejer som försvann, del 1


Det finns en sanning i de påståenden som menar att vi bara minns de saker som faktiskt blev något. Men bläddrar du igenom en gammal datorspelstidning från förr kan du vara säker på att hitta coola grejer som aldrig såg dagens ljus – och som ingen, konstigt nog, ens orkade följa upp.

Jag har som guldkorn valt att fokusera på hela tre intressanta saker – ur ett och samma nummer – som av olika anledningar blev noll och intet.

datormagazin_08_1990Datormagazin nr 8 1990 går inte till historien som något höjdarnummer. Redaktionen besökte i ett sömnigt reportage CeBIT-mässan i Hannover och Screen Star bland spelrecensionerna blev Conqueror (say what?) och Infestation till Amiga 500 – och M.Y.T.H. till C64.

Det som däremot hände när jag bläddrade var att det dök upp märkliga saker som världen bara glömde av, för att aldrig mer nämna igen. En del av förklarliga skäl och en del mer svårförklarligt.

FAST FAX – faxa med din Amiga

1990 var en tid då de flesta hushåll knappt hade en dator, än mindre en skrivare till den. Med andra ord var det inte särskilt många som använde sin dator till någon avancerad ordbehandling, eller ens till att skriva inköpslistor och brev.

Föreställ dig då hur många hushåll som hade en fax hemma; i stort sett inga. Det tänkte brittiska företaget Microdeal ändra på.

Stor uppmärksamhet [på Computer Trade Show i London] drog FAST FAX, ett program och ett kort som förvandlar en vanlig Amiga till en fullblods-fax.

takeapart-fax-partsVanliga faxmaskiner kräver att du skriver ut dina data på papper innan du skickar dem. Med med FAST FAX går det att ta texten direkt ur ordbehandlaren och skicka som fax, utan papper som mellansteg. Och på samma vis kan man ta emot dokument sänt från en annan faxmaskin och direkt föra in dem i exempelvis ett desktop publishing-program.

FAST FAX-programmet gör det möjligt att ha upp till 1000 adresser och telefonnummer i datorn, automatiskt utskick från databaser, IFF-converter som omvandlar bilder så faxen kan ta emot dem, uppförstoring av dokument och mycket annat. Och programmet tar endast upp 90 Kb av minnet!

Fax, alltså – direkt i Amigan; sicken grej det hade varit år 1990.

Så varför slog inte FAST FAX? Nå, prislappen på cirka 7.000 kronor kan ha haft med saken att göra…Jag vill så himla gärna ha en bild på FAST FAX-kortet, men hittar det inte någonstans.

Är det en dyrgrip förlorad för mänskligheten för all framtid? Undrar isåfall vad en komplett FAST FAX kostar i dag på eBay…

Balance of the Planet – äntligen ett miljöspel

Under spalten Spelnytt fanns ofta notiser om kommande titlar, där hittar vi följande spännande sak:

Rädda miljön med din dator

Äntligen är den på gång – den globala miljösimulatorn. I första hand bör den placeras i regeringskansliet, närmare bestämt i Birgitta Dahls rum.

balance-of-the-planet_1_spelpappanDet här Accoladespelet heter Balance of the Planet (BOTP) och riktar sig till den trendiga och miljömedvetna 90-talsmänniskan som vill göra världen bättre. Med BOTP får de chansen att testa sina idéer i en avancerad simulator. Här kan man ta itu med regnskogsskövlingen, avfallsberget, energiproblemen och många fler problem som klotet dras med.

För att uppnå målet – en planet i balans – har du rätt att som miljöansvarig för planeten Jorden höja skatter och dirigera investeringar och stifta miljölagar.

Författare till det här spelet, som verkligen ligger i tiden, är Chris Crawford som jobbar hårt i år (se Origin).

Det dök aldrig upp något spel till Amiga 500 som hette Balance of the Planet, vilket är märkligt med tanke på titelns väl valda tajming. Den moderna miljörörelsen fick ett stort uppsving på 1990-talet; innan dess funderade vi mest på hur mycket träd vi egentligen kunde fälla – kärnkraften hade vi ju redan gett fingret årtionden tidigare.

balance-of-the-planet_2_spelpappanSå var blev spelet av? Jo, Balance of the Planet släpptes – men enbart till DOS och Macintosh.

Chris Crawford hade redan 1986 släppt föregångaren Balance of Power, som handlade om kalla kriget på 1980-talet; exakt varför hans miljösimulator inte såg dagens ljus på Amiga-plattformen kan jag inte svara på.

Rent allmänt brukar Will Wrights SimEarth få äran att vara världens första ekologiskt inriktade planetskötarspel, men Balance of the Planet var faktiskt egentligen före med ett knappt år – dock alltså inte till Amiga.

Astro Saga – Europas Star Wars

Märkligaste saken av alla hittar jag dock längre bak i tidningen bland notiserna. Amigan börjar blir en riktigt multimediamaskin och skulle nu användas även i produktionen av en europeisk storfilm(!)

Amigan in i filmen

Amigan håller på att bli standard i multimedia-världen och nu verkar den även slå sig in i filmindustrin. Tyska Panasensor har tagit fram program och hårdvara till Amigan för att styra trickkameror i studio och enligt dem själva är systemet vida överlägset tidigare på grund av att det är lättare att använda och man har större precision. Systemet används i trickfilmningen av den kommande europeiska rymdoperafilmen (typ Star Wars) Astro Saga som har den för europeiska filmer stora budgeten 90 miljoner kronor. Filmen beräknas vara klar till julen 1991, handlingen är ännu hemlig men är en blandning av Science Fiction och Fantasy och spänner över en tusenårig berättelse.

Astro Saga, alltså…denna produktion vågar jag lova att ingen av er har hört talas om tidigare – och förmodligen inte många andra heller.

Men var det ett skämt? Fanns filmen på riktigt? Titeln ”Astro Saga” och blandningen mellan sci-fi och fantasty plus en 1000-årig berättelse låter mer kopierat av Star Wars än vad som känns riktigt ok.

1985_astro_saga_flyer_spelpappanEfter lite googlande visar det sig att Astro Saga blev en följetong i tyska filmtidningar och webbsajter – ett slags nationellt stolthetsprojekt som gick ut på att Tyskland minsann skulle producera storfilm i jämförelse med George Lucas.

År efter år förklarade regissören Bernd Kammermeier att de ”snart” skulle börja filma – och än i dag hoppas tyska sci-fi-entusiaster på att Astro Saga verkligen ska bli av.

Hela Astro Saga-debaclet verkar otroligt spännande, och hade jag bara haft tid att gräva mig djupare i denna lilla guldklimp, så…men det har jag inte.

En ganska bra sammanfattning skrevs år 2008 av sci-fi-kännaren Torsten Dewi. Jag kan själv inte tyska, men det går att hjälpligt ta sig fram via Google Translates översättning här. Det mest intressanta ur min aspekt är kanske följande mening om ett besök han gjorde hos regissören:

”We also looked at an impressive fully automatic camera system for complicated model shots.”

Var detta Amiga-setupen Datormagazin rapporterade om? Tja, vem det – det spelar ingen roll i dag – men visst är det kul med de där grejerna som aldrig blev av?

Ytterligare tre guldkorn är sparade åt eftervärlden. Ha en fortsatt trevlig lördag.

 


Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *