
Skön retromusik: Barry McGuigan World Championship Boxing (C64, 1985)
10 september, 2014 av: Jimmy Wilhelmsson
Hur kul är boxningsspel egentligen? Jag tillhörde aldrig dem som satt klistrade vid exempelvis Punch-Out!! till NES. Däremot testade jag då och då att träna fram en vettig boxare i motsvarigheten på Commodore 64, Barry McGuigan World Championship Boxing från 1985.
Och även om jag aldrig blev någon hjälte i ringen i detta spel heller, så måste jag på senare år ge det viss upprättelse.
Boxning är svÃ¥rt att simulera i datorspel. Visst, spel är som gjorda för koordination och rytm – tvÃ¥ av boxningens hörnstenar – men i övrigt är det marigt att översätta den hÃ¥rda mentala bit boxning och annan kampsport innefattar.
Men…det finns trots allt ett djup i Barry McGuigan World Championship Boxing som jag inte riktigt greppade som 12-Ã¥ring. Du har här möjlighet att träna din egen boxare inför de olika motstÃ¥ndare du stÃ¥r inför och kan pÃ¥verka utgÃ¥ngen mer än du kanske först tror via bÃ¥de träning och match. Jag ska inte dra det sÃ¥ lÃ¥ngt som att jag gärna plockar fram spelet i dag – men, som sagt har det mer potential än jag minns.
Tydligen var det frÃ¥n början tänkt att spelet skulle gÃ¥ att spela över modem, vilket är framsynt för ett C64-spel frÃ¥n 1985. Av olika anledningar blev det tyvärr aldrig nÃ¥got av med ett sÃ¥dant ”online-läge”.
Musiken till Barry McGuigan World Championship Boxing är kanske av det lite väl enkla slaget, kan vissa tycka? För egen del ser jag dock framför mig den svettiga träningslokalen och den gamle tränaren som driver på dig medan du hamrar på säcken och bara kan tänka på nästa match som förhoppningsvis för dig uppåt i rankingen.
Kompositör är John A. Fitzpatrick som inte är känd för några större mästerverk. Förutom musiken till Bruce Lee och Mancopter ligger han också bakom den vedervärdiga intromusiken till alla Mindscapes sportspel, som Superstar Ice Hockey. Intromusik som inte gick att hoppa förbi utan var tvungen att lidas igenom varje gång.
Sådana fasoner är inte ok.
Du kanske också gillar:

Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.

Klassikern :)
HVSC ger även credit till Tommy Dunbar som Spelpappan-läsarna redan lärt känna. Svårt att avgöra vem som gjort vad, men eftersom mycket tyder på att Dunbar aldrig programmerade sina egna kompositioner, kanske Fitzpatrick till detta boxningsspel fick ett råmaterial från Dunbar?
Bland de övriga låtar av Fitzpatrick som jag gillar finns musiken till Zorro, som jag inte kommit underfund om det är cover på någon TV-serie eller gammal film, eller unik komposition.
Hm, det var lite oväntat måste jag säga. Ja, jag har ju haft kontakt med Tommy V. Dunbar så det är ju egentligen bara att skriva och fråga honom. Men det är inte omöjligt, för jag ser att Dunbar gjort musik till andra av Troy Lyndons spel.
Ang. Zorro kan vi kanske ta reda på det?
@Mindrax: Eller hur!
LÃ¥ter som ett lite intressant sidoprojekt att kolla upp.
Jag ser nu att Moby Games listar Tommy Dunbar på en rad spel, inklusive Mail Order Monsters som i alla fall tills nyligen saknat uppgift i HVSC om kompositör. Det är iofs rätt logiskt, eftersom Dunbar var ihop med systern till Paul Reiche III eller hur det var, och han kanske då komponerade låtar åt samtliga Reiche-spel, även om det var någon annan som fick implementera kompositionen och därför låter det annorlunda än i ex. Archon och Adept.
Om du slänger iväg ett mail, kan du ju fråga om flera av titlarna, utöver dem som ni redan diskuterat.
http://www.mobygames.com/developer/sheet/view/developerId,117828/
Jag har pratat som hastigast med Tommy Dunbar – han skrev musiken till Barry McGuigan. Han är dock pÃ¥ resande fot sÃ¥ jag avvaktar med ändringar tills jag fÃ¥tt hela berättelsen.
Spännande följetong! Undrar hur HVSC hanterar det här med kompositör vs implementör. Där finns visserligen STIL men det används bara för att notera när en låt är en cover av en annan, ofta känd låt. I fallet med någon som komponerar originalmusik som andra får knacka in, eventuellt göra egen spelarrutin till, blir det lite som i bokvärlden vem som är författare och vem som är översättare.
Jag har en känsla av att Ed Bogas är ännu en sådan person, som komponerade datorspelsmusik men kanske inte själv matade in den i datorn. Men vi börjar med Tommy V. Dunbar. :-)
Det finns iofs några enstaka sådana exempel redan, mest känt är kanske Elektra Glide med musik av pseudonymen Yekao, medlem av Gil Scott-Herron Band, som fick implementeras av David Whittaker.
Ja…det är ju egentligen inga problem att skilja sÃ¥dant Ã¥t i övriga musikvärlden – sÃ¥ varför skulle det egentligen vara ett problem i spelvärlden? Mer än att det kan vara rörigt att gÃ¥ igenom 30 Ã¥r gammal musik :)
Jag tror att mycket bygger på att det här med datorspelsmusik för 30+ år sedan förmodades vara något för nördarna, eller i alla fall att de musiker som höll på med satt väldigt nära programmeraren. Denne kanske knåpade ihop själva spelarrutinen och dataformatet, sedan fick den som hittat på musiken vara med och lyssna sig fram till hur det skulle klinga, eller i förlängningen göra största delen av jobbet själv som ju alla de stora, kända SID-musikerna är exempel på. Undantagen där etablerade kompositörer och andra mer eller mindre kända, ofta medelålders musiker bidrog med musik som någon annan fick arrangera i datorform går utanpå föreställningen hur den tidiga datorspelsmusiken kom till.
Nu anger som sagt HVSC flera upphovsmän pÃ¥ vissa lÃ¥tar, och STIL kan dÃ¥ användas för att förklara vem som gjort vad – vilket den dokumentationen ocksÃ¥ används till ibland. I fallet med Mail Order Monsters skulle det alltsÃ¥ kunna komma att läggas till Tommy V. Dunbar, och utifall det nÃ¥gonsin avslöjas vem som implementerat musiken till det spelet, Archon, Adept osv fÃ¥r HVSC lägga till det som medupphovsman.
Sedan är ju den hierarkiska katalogordningen intressant, om det visar sig att Barry McGuire i huvudsak bygger pÃ¥ musik komponerad av Dunbar, borde den ligga i hans katalog dÃ¥ och Fitzpatrick stÃ¥r med som implementatör? Det kan ju visa sig att Fitzpatrick haft den rollen i flera spel. Vad vi behöver är alltsÃ¥ ett mer databasorienterat filsystem (hej Microsoft, Apple, Android, Linux m.fl!) där en och samma fil kan lagras under flera nyckelord… fast nu kommer jag väldigt lÃ¥ngt frÃ¥n ämnet.
Anders är nog inne på rätt spår faktiskt.
Intressant :)
Jag vet inte om jag blir klok….är musiken med främst av nostalgiska skäl än för det musikaliska mästerverket i sig ? I det senare fallet blir det tumme ned ;-)
Den är med för att den är ”skön”. Bara att tolka fritt! :)
Allting är relativt Rickard :)
Richard even :)
Sorry!