I veckan käkade jag lunch med Kim Nordström, studiochef på King i Malmö samt gammal PlayStation-veteran som varit delaktig i utvecklingen av både PlayStation 4 och PS Vita.
Men framförallt, för min del, är ju Kim ”Creeper” Nordström en oförglömlig del av den svenska demoscenen på C64-plattformen – en scen han spår kommer att växa så snart 70-talisternas barn flyttar hemifrån.
Kim Nordströms specialitet på Commodore 64-plattformen är att pixla; det vill säga att placera ut grundstenarna – pixlarna – en och en. Det är inget modernt påfund utan användes även av antikens konstnärer i mosaik och andra former. De kallade det dock troligen inte att pixla :)
Som det berättas kortfattat i Generation 64 återvände Kim Nordström till demoscenen i förrfjol efter att Censor Designs ihärdige gruppledare Robert ”Bob” Györvari övertalat honom.
Han medverkade till viss del i demot Wonderland XII som vann förstapriset i Baroque Floppy People 2013 (jag har fel i Generation 64) och även i demot Comaland som ju tävlade och vann i höstas på X2014.
I dag är Kims del i demoscenen starkt begränsad; jobbet på King och familjen i Malmö tävlar om hans uppmärksamhet – och han misstänker att det är många gamla C64-hackare som har det likadant; de skulle eventuellt vilja börja bidra igen men har inte riktigt tid nu när de befinner sig mitt i livet.
Jag tror att många känner som jag gjorde – att det är fantastiskt att då och då ta sig tillbaka till C64-scenen, vännerna, känslan och maskinerna. Men allt har sin plats och sin tid och känslan går över snabbare i dag. Efter ett demopass på sex timmar känner jag mig nöjd för stunden, det blir inte flera dygn i rad som förr.
Det saknas inte tecken på det Kim beskriver. Pex ”Mahoney” Tufvesson har varit aktiv under hela 2000-talet och det finns andra exempel på ”gamlingar” som fortfarande hänger kvar.
Robert ”Bob ”Györvari lär ha lagt sin vanliga konsultverksamhet åt sidan för att i två hela månader i fjol ha ägnat sig helhjärtat åt Comaland-demot; lättnaden i ögonen när han tillsammans med övriga i Censor och Oxyron tog emot förstapriset gick inte att ta miste på. Med sådana insatser är andraplats inte ett alternativ.
Direkt från ryktesskåpet hämtar jag påståenden som säger att Pontus ”Bacchus” Berg tagit fram sin gamla maskin och börjat knäcka igen om nätterna. Och Linus ”King Fisher” Walleij har vid flera tillfällen sagt att han ämnar återkomma till C64-scenen när barnen flugit ur boet och han sitter med massor av tid över.
Kim Nordström tycker inte att det är särskilt konstigt egentligen:
Vi är vuxna nu och har lite andra prioriteringar – men, som sagt, jag tror att många fler av de gamla legendarerna vill komma tillbaka i någon form. När vi inte längre behöver tänka lika mycket på familjen eller arbetet, när saker börjar sköta sig själv lite mer, kan det vara roligt att återgå till det som tog upp all ens tid när vi var yngre.
Däremot vill förmodligen många med mig ha hotellrum, duschkabiner och lite mer civiliserade boendeförhållanden, jämfört med förr. Det som var ok när man var sexton kanske inte känns lika klockrent i dag.
Börjar en, börjar säkerligen flera – lockelserna blir starkare ju fler kändisar som återvänder.
Naturligtvis blir dock konkurrensen hård; eventuellt ska vi inte förvänta oss några mirakel från någon som varit borta från tangentbordet i kanske 20 år. Det som släpps på C64-plattformen i dag är saker som inte riktigt kan jämföras med vare sig 80- eller 90-talet, då dagens kodare har decenniers vishet och erfarenheter att luta sig emot när de tar hårdvaran vidare mot nya utmaningar.
Om dessa spådomar slår in kan vi kanske räkna med en C64-demoboom på 2020-talet? Det förutsätter ju förstås att tillräckligt många Commodore 64 överlever några år till – så ta väl hand om grejerna, hör ni!
4 svar till “Mängder av nya C64-demos på 2020-talet?”
Spännande! För att göra C64-scenen mer tillgänglig för alla som inte redan har insyn i assembler-programmering skulle det dock, tror jag, betyda jättemycket med ny och fräsch litteratur i ämnet. Jag vet inte vad andra säger, men jag skulle för egen del gärna lägga några hundralappar på en tjock, glossig och välskriven bok som kapitel för kapitel redogör för hemligheterna bakom spelutveckling på C64/128-plattformarna.
Ja, det vore intressant – en modern sådan som tar upp de hemligheter som avslöjats sedan 80- och 90-talet. Ingen dum idé alls.
Jimmy, du är författaren bakom Generation 64? Jag skulle gärna lägga ner pengar på en modern programmeringsbok, och gärna då i assembler-programmering (gärna med små infällda faktarutor som visar hur man gör med en assembler inbyggd i något populärt C64-cartridge, C128:ans inbyggda assembler, VICE et c).
Kanske skulle varje kapitel kunna avslutas med några övningar, medans det övergripande målet med hela boken är att läsaren i slutet av sista kapitlet skall ha skrivit ett eget spel vars design speglar hårdvarans möjligheter (SID-chippet för ljud, hur joystick-portarna avläses, knep för att scrolla skärmen åt olika håll, hur tangentbordet hanteras för data-input, olika sätt som diskettstationer och kassettbandspelare används för att spara highscore-listor och kanske till och med hur 64NIC+ och/eller RR-Net bemästras för multiplayerfunktion och ”cloud saves” över Internet; det här är ju trots allt en modern bok). Och ja, boken får utseendemässigt gärna vara påkostad och ”glossig”, men den måste absolut vara ringbunden så den kan ligga uppfälld vid tangentbordet! :)
Hörde jag någon säga ”Kickstarter”? ;)
Det stämmer att jag skrev Generation 64 – med hjälp av formgivare Kenneth Grönwall: http://generation64.se/the-author/
Det låter som en väldigt intressant programmeringsbok – och jag förutsätter att den skrivs på engelska. Själv känner jag dock inte att jag är rätt person att dra igång något sådant men jag hade helhjärtat stött – och även hjälpt till på en kant – någon som managerar ett sådant projekt.