Fantastiska omslagsillustrationer i original


Ganska många timmar här på Spelpappan har gått ut på att jaga fram omslagsillustrationer av olika slag. Det är både ett intressant och roligt arbete då det faktiskt inte är jättemånga som bemödar sig, och därmed är frukterna av arbetet så mycket mer välsmakande.

Jag tänkte ta tillfället i akt och presentera några omslagsillustrationer från Äventyrsspels produkter som vi inte fick med i boken.

När jag och Orvar gjorde research kring boken om Äventyrsspel uppdagades en hel del omslagsillustrationer till förlagets många produkter. Det sades att det mesta gått förlorat sedan länge, men det inser nog de flesta av er vid det här laget att riktigt så illa var inte fallet.

Vi återgav ju så många originalillustrationer vi kunde i boken, men här kommer ytterligare några jag tycker förtjänar att visas upp för en bredare allmänhet – eller åtminstone för den som är intresserad.

Om vi börjar med en klassiker, nämligen Sinkadus #2, så är det ju en fin gammal Nisse Gulliksson-bild på en trollkarl i färd med att besvärja fram allsköns mystiska saker, kanske till och med sig själv? Svårt att avgöra.

Det är också oklart om han är ond eller god, men av ögonen att döma är det kanske inte helt legitima trollkonster han pysslar med. I boken återgav vi illustrationerna till både Sinkadus #1 (värdshuset) och #3 (Vita duvan) och här är alltså det sista Sinkadus-omslaget innan utländska tecknare tar över.

Till Drakar och demoner Chronopia hittade vi en hel drös omslagsillustrationer, ja nästan allihop.

En illustration som tyvärr inte fick hänga med var Svärd och svartkonst av Stefan Thunberg. Det som är extra intressant med denna illustration är att bilden på omslaget faktiskt är spegelvänd. Så här ser alltså originalet ut.

Svärd och svartkonst (Stefan Thunberg)

 

Även när det gäller Mutant Chronicles hittade vi en ganska stor bunt omslagsillustrationer och vi fick med en hel del av dem i boken, faktiskt, vilket vi är nöjda med. Några av de som inte kom med är Brödraskapet, Imperial och Bauhaus – alla tecknade av Paul Bonner.

Brödraskapet (Paul Bonner)

 

Imperial (Paul Bonner)

 

Bauhaus (Paul Bonner)

 

I denna veva skulle jag även vilja lyfta fram omslagsillustrationen till Cybertronic som bildkrediteras till både Paul Bonner och Marcus Thorell Björkäng. Thorell har dock berättat för mig att hans del i det hela är att han ligger bakom själva omslagsdesignen och logotypen. Att ansvarig designer blev krediterad för sådant på försättsbladet hörde till ovanligheterna, men så var alltså fallet i Cybertronic.

Cybertronic (Paul Bonner & Marcus Thorell Björkäng)

 

Slutligen skulle jag denna gång vilja avrunda med en liten privat konstrunda i rollspelet Kults värld. Hemma hos en konstsamlare av rang samlas omslagsillustrationerna till Kult, Mörkrets legioner, Tarotikum, Den svarta madonnan – och till och med Kampen om citadellet. Jag har andaktsmässigt fått se dem med egna ögon – men kan inte avslöja fler detaljer om samlingen. Fin är den iallafall.

kult_1

kult_2

kult_3

Kort och gott; omslag – vare sig det gäller datorspel eller bräd- och rollspel – är magiska grejer. Saker du stirrat på i ett visst ljus, visar sig vara något helt annat när du ser originalet och helheten.

Ha en fortsatt härlig söndagkväll!

 


4 svar till “Fantastiska omslagsillustrationer i original”

  1. Fin artikel, men konstigt att det är så hemligt med den där Kult-samlingen med tavlor? Någon som vet varför? De är ju snygga, men vi pratar ju inte direkt om någon konst i miljonklassen??

    Mindrax, önskar du hade rätt men tyvärr, allt skenade iväg där. Ingen historik (när utspelar det sig? Inte ett enda årtal nämns), inga kartor (hur ser planeterna ut? Hur ser månen ut?) varken i regelboken eller i de få äventyr gjorts gör hela spelet till en enda stor gissning för spelledaren. Om hon eller han inte förstår världen själv blir den inte direkt lättare att berätta för spelarna. Och ångdrivna rymdskepp med teleskop??

    Chonicles var en tuff idé, men otroligt dåligt genomförd. Hade de lagt ner mer energi på att beskriva världen och göra den mycket mindre abstrakt så hade saken varit annorlunda.

  2. Anders, jag håller inte med dig heller :)
    Allt du nämner är periferikunskaper som inte är vitala för spelet.
    Rollspelande bygger mycket på improvisation och eget skapande i alla fall i vår rollspelsgrupp.
    Vi skapade underbara kampanjer och världen vi körde fungerade utmärkt utan någon egentlig bakgrundshistoria eller årtal.
    Regelverket och beskrivningen av fraktionerna och deras gemensamma fiende räckte gott och väl för oss när vi skapade våra äventyr.
    Sen är Mutant Chronicles mer ett figurspel med stridsmoment än ett rent rollspel med äventyrande som t.ex Drakar & Demoner.
    Och det är lite av ett steampunk-rollspel trots allt därav skepp som drivs med ånga och har teleskop.
    Precis som Warhammer är med egentligen. Och där har jag problem med steampunk då jag är allergisk mot det i fantasy.
    Men det är en del av tjusningen i den världen och gillar man inte steampunk så får man köra annat.

  3. Paul Bonner är för mig dom underbara svart-vita illustrationerna av Orks i Wh40k från det sena 80 och tidiga 90-talet.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *