I förra veckan var det Nordic Game i Malmö, en branschmässa för dator- och tv-spelsindustrin – förmodligen den största av sitt slag i Norden och därför riktigt kul att ha nära till hands i Malmö.
Förutom att träffa roligt folk att intervjua för kommande tillfällen stack två legendarer med stjärnstatus ut i mängden; dels Hideo Kojima men också Jon Hare. Stjärnor på helt olika plan – och underhållningsnivå.
Få spelutvecklare i västvärlden når ens i närheten av den rockstjärnestatus japanska motsvarigheter får i sitt hemland. Det är i och för sig inget nytt, men trots Minecraft, Candy Crush Saga och andra megatitlar är det sällan upphovspersonernas namn dyker upp i samma stora ordalag som Shigeru Miyamoto, Satoru Iwata – eller Hideo Kojima.
Den senare förärade Nordic Game sitt besök och salen var smockfylld på onsdagmorgonen när en timmes frågestund var tänkt att hållas om hans senaste spelprojekt under egen flagg, Kojima Productions. Publiken blev redan innan tillställningen instruerad att inte angripa Kojima efteråt om autografer och frågor, utan ombads snällt att låta honom gå ut i fred – så skulle han vara tillgänglig utanför under en kvart eller så efteråt. Betänk då att det ändå handlar om branschfolk i publiken, alltså andra spelutvecklare, och inte spelfans i allmänhet.
Problemen med framträdanden som detta är ändå att det trots, eller kanske tack vare, Kojimas rockstjärnestatus ger så lite tillbaka. Frågorna som ställs var både ganska tama och rentav tråkiga – men värre är att de inte ens fick särskilt vettiga svar. Hideo Kojima hade egen tolk med sig, vilket inte är så konstigt, men i alltför vanlig ordning var dennes engelska stundtals lika svår att förstå som Kojimas japanska.
– Tell us about your new project?
– Well, it’s an exciting project and we [ohörbart] …it is a game that is very exciting and …[ohörbart] … medieval mysticism and …it’s a game.
Så rullar det på. Publiken lyssnar snällt och vi är oerhört tacksamma att få se Hideo Kojima i Malmö, på vår egen branschmässa på vår egen bakgård – men som event, framträdande och presentation av legendaren och hans nya projekt är det hopplöst intetsägande.
”Vi fick iallafall se karln”, utbrast någon på vägen ut. Och precis så är det. En bock i bucketlistan.
I andra änden av Nordic Game stegade Jon Hare upp på en scen stor som mitt badrum. Tolv personer i publiken, det såg rätt tomt ut även i denna lilla salong. Samtliga var män i min egen ålder.
Och inte heller detta faktum är särskilt konstigt. Jon Hare är, precis som han själv titulerar sitt föredrag, the Godfather of Football Games. Han ligger bakom klassiker som MicroProse Soccer och Sensible Soccer – och har fortsatt som konsult till andra sportspelsutvecklare för att nu återigen försöka sig på att ge ut ett slags modernt Sensible Soccer, kallat Sociable Soccer, till dagens plattformar.
Men Jon Hare bjuder den skrala uppslutningen på precis den show som förväntas. Han berättar om sin uppväxt med den engelska fotbollen – hur allt egentligen började med fotbollsversionen av bordsspelet Subbuteo, vilket innebar lika mycket samlande som spelande.
Han förklarade hur mycket han avskydde fotbollspelen som dök upp på Commodore 64, hur han tyckte att de gick långsamt och inte alls återskapade den bild av fotboll han alltid själv burit med sig – fart och fläkt. Ur detta föddes MicroProse Soccer – som egentligen skulle ha hetat Sensible Soccer om inte den då ledande brittiska utgivaren insisterat på att spelet skulle prydas med deras namn.
Summa summarum var föredraget en historisk genomgång av hans liv som fotbollsintresserad – och det hela avslutades med att han faktiskt var ”tvungen” att lämna Nordic Game redan andra dagen, då favoritlaget Norwich City hade hemmamatch på kvällen.
Kojima och Hare är inte rockstjärnor av samma dignitet – men det är mer givande att höra Jon Hare berätta som sin historia än att höra Kojimas tolk staka fram svar utan direkt betydelse. Jag är tacksam att branschmässan Nordic Game lyckas locka folk som Hideo Kojima – men jag har ärligt talat mer utbyte av föredrag som Hares. Men visst, så är jag inte spelutvecklare heller – det går att invända med att Nordic Game egentligen inte är till för mig.
En rolig detalj är att jag på Nordic Game blev igenkänd av Bob Nimbe med Captain Cowboy. Vi växlade några ord och hängde sen lite grann på kvällen.
Han förklarade för mig att C64-spel som Wizball är hans stora inspirationskälla. ”Ok”, sade jag. ”Men du vet om att skaparen av Wizball står här bakom oss och presenterar sitt nya fotbollsspel?”
Det visade sig att det visste han alltså inte. Så kan det gå.
Ha en fortsatt härlig tisdag!
P.S. På tal om Malmö – ses vi under firandet av att SF-bokhandeln flyttar till större lokaler i Malmö? Jag och Orvar Säfström kommer till nya butiken på Södra Förstadsgatan 26 på söndag den 29 maj kl.14:15.
Vi kommer att hålla lite låda kring boken om Äventyrsspel och har även med oss några lådor för dig som missat att plocka upp den – och nu inte får tag på den! Vi ses!