Äldre spelares fascination för textäventyr tycks aldrig falna. Kanske beror det på att vi nostalgiskt kan se tillbaka på en genre som troligtvis aldrig kommer tillbaka i någon bredare skala – och därmed inte kan förstöra den förskönade bild många av oss faktiskt har?
Men mest beror det nog på att det var med textäventyren många började sin datorspelskarriär – och inte minst sin spelutvecklarkarriär.
Hur svårt kunde det vara att bygga ett textäventyr egentligen?
De flesta hemdatorägare på 80-talet har någon gång funderat över om det vore möjligt att bygga sitt eget datorspel. Actionspel och sportspel kräver avancerad programmering, grafik och artificiell intelligens – men textäventyr borde ju vara det enklaste? Det handlar mest om en tolk som förstår enstaka ord och kan para ihop dem med föremål och platser. Borde vara hyfsat enkelt?
Och så satt man där och plitade ihop IF/THEN-satser i BASIC för att täcka in alla möjligheter spelaren kunde ställas inför – och innan middagen var serverad var förmodligen minnet i datorn slut.
Ingen hade berättat för en att ett textäventyr även i sin enklaste form kräver ett smartare tänk än så, förmodligen i form av matriser som håller reda på var spelaren är, vad denne plockat upp och vad som går att göra. För egen del begrep jag detta först efter att ha läst Sten Holmbergs artikelserie i DatorMagazin om att skriva egna textäventyrsspel.
[slideshow_deploy id=’18211′]
Ett kommersiellt spel som lockade in många på denna fällbeströdda strapats var Dragonworld till Commodore 64 från 1984. Utgivare av detta spel hette Telarium och faktum är att det helt och hållet bygger på en ungdomsroman med samma namn, skriven av Byron Preiss och Michael Reaves – som även skrev storyn till spelet.
Musiken i textäventyr som Dragonworld brukar inte vara av särskilt suggestiv karaktär, men faktum är att Telariums spel precis bevisar motsatsen. Kompositören till detta fina lilla klassiska stycke heter Howard Boles, han låg även bakom temamelodierna till flera andra av Telariums äventyrsspel – till exempel Amazon, Perry Mason: The Case of the Mandarin Murder och Rendezvous with Rama.
Varsågod – Dragonworld till Commodore 64 från 1984
Ha en fortsatt härlig tisdagkväll!
Ett svar till “Skön retromusik: Dragonworld (C64, 1984)”
Tror aldrig jag spelat detta spel. Jag måste missat detta helt trots att jag spelade en del text-äventyr under 80-talet :)