Gubbdata 2016: om konceptuella kontra tekniska begränsningar

3 juli, 2016 av: Jimmy Wilhelmsson  

Demopartyt Gubbdata 2016 gick i helgen av stapeln i Lund. Som vanligt var det invite-only och samlade en mycket trevlig skara av C64-, Amiga- och en liten del Atari-folk för att snacka, umgås och se och koda demos ihop.

När tävlingen gick mot sitt slut framÃ¥t smÃ¥timmarna är det framförallt tvÃ¥ saker som slÃ¥r mig. Dels hur hög kvaliteten är även pÃ¥ smÃ¥ tillställningar som denna – och hur besatt demovärlden är av begränsningens kraft.

Jag är väl inte alltför ofta pÃ¥ demoparties men Gubbdata i Lund är nÃ¥got jag försöka besöka varje Ã¥r även om det sker mitt i semestern. Vädermakterna var med oss, vilket alltsÃ¥ betyder att det föll rikligt med regn – alltsÃ¥ perfekt dataväder.



ANNONS

GENERATION 64 är en maffig bok om de unga svenskar som växte upp med hemdatorn Commodore 64 spå 80-talet. Detta är en bok för dig som satt med en Commodore 64 som ung och kände dig delaktig i något större men kanske inte visste exakt vad. Den kommer att få dig att skratta, minnas och skaka på huvudet.

Pris: 299:-
Inbunden, 180 sidor, utgiven 2014

Läs mer om boken hos Fandrake.



mahoney_kaktusMen Gubbdata är inte all play and no work; jag passade faktiskt pÃ¥ att snacka lite Generation 500 med flera av deltagarna – och utan att avslöja alltför mycket kan jag ju redan nu deklarera att den eminenta Amiga-duon du ser i bilden här bredvid kommer att vara med i ett alldeles speciellt kapitel.

Generation 500 kommer att bli en minst lika maffig och rolig bok som föregångaren Generation 64, om du inte redan förhandsbeställt den så gör det här.

Det jag kan konstatera efter helgens demotävling är att PETSCII-trenden hÃ¥ller i sig, alltsÃ¥ att göra grafik med hjälp av den inbyggda teckentabellen hellre än att rita med pixlar. PETSCII fungerar pÃ¥ samma vis som ASCII men är alltsÃ¥ förbehÃ¥llet Commodores 8-bitarsdatorer som exempelvis VIC 20 eller Commodore 64 – och innehÃ¥ller en hel del grafiska symboler just för att det ska gÃ¥ att använda för enkel grafik.

Det intressanta med PETSCII-grafik är att det är en form av självmant framkallad begränsning – att enbart fÃ¥ rita med tecken. Detta pÃ¥ en plattform som redan är väldigt begränsad med dagens mÃ¥tt mätt, en Commodore 64 med 16 färger och 320×200 pixlar och som dessutom inte kan visa alla färger samtidigt hur som helst. PETSCII-grafik är alltsÃ¥ stenhÃ¥rda tekniska begränsningar dubbelt upp!

glad_gubbe

“Glad gubbe” av Mermaid (Gubbdata 2016)

Detta kan jämföras med rent konceptuella begränsningar som till exempel brukar hyllas när det handlar om spel som Minecraft.



ANNONS

DATATRÖJAN är ett måste på demopartyt eller på arbetsplatsens afterwork. Visst, någon kommer säkert iklädd en Star Trek-tröja - men COMMODORE slår ändå högre! Välj mellan GENERATION 64 och GENERATION 500 (eller ta båda). Storlekar från S till XXL.

Pris: 239:- styck
Modell: Gildan Softstyle 100% bomull

Beställ den på Fandrake för gratis frakt!



gubbdata_visitors_2016Här bestÃ¥r världen av fyrkantiga block som minsta byggbara enhet – men det är alltsÃ¥ frÃ¥ga om en rent konceptuell begränsning eftersom Minecraft i övrigt kräver en dator med hyfsade specifikationer för att köra mjukt och fint. Minecraft är ingalunda ett spel som sparar pÃ¥ de tekniska utsvävningarna, pÃ¥ det vis som PETSCII-grafiken gör, utan handlar enbart om konceptuella begränsningar som tvingar spelaren att tänka i block, snarare än pixlar och vektorer.

PETSCII har varit populärt bland C64-konstnärer som Mermaid, Redcrab och AcidT* men mer sällan används tekniken i hela demos. Gruppen Genesis Project vann demotävlingen med sitt snabba och intelligenta demo, “Nothing byt PETSCII”, vilket är en härlig vink till all möjlig science fiction-verk frÃ¥n film, serier och spel.

Jag tycker mig banne mig höra lite från musiken till Space Quest III: The Pirates of Pestulon men jag kan såklart missta mig.

Ha en fortsatt härlig söndagkväll!

 


Vill du stötta Spelpappan?

jimmy@spelpappan.se

123-3758166

patreon.com/spelpappan




Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

2 kommentarer till “Gubbdata 2016: om konceptuella kontra tekniska begränsningar”
  1. Petter Lindh skriver:

    Du ska bara veta vad jag ser fram emot Generation 500. Blir alldeles lyrisk inombords av att se dessa “gamla” hjältar. Man intalar sig att dom fortfarande sitter pÃ¥ sina pojkrum och sprider sina alster. Det kommer verkligen bli roligt att läsa om Kaktus/Mahoney.
    Du är verkligen talang för att hitta ämnen/personer som man glömt bort och som man verkligen vill återuppleva. Blir många; ja just det, nä men gud vad kul att se hen, vad har den personen gjort de senaste 10 åren osv. Det ska du har stor CRED för. Grymt Jimmy, riktigt grymt.

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Stort tack – och det är mer pÃ¥ gÃ¥ng. Jag ligger bara lite lÃ¥gt med allt dÃ¥ det är sÃ¥ lÃ¥ng tid kvar :)

Kommentera