En av de första personer jag kontaktade i min research inför boken Generation 64 var Andreas Wallström. I dag är han förmodligen den person som har bäst koll på allt som har med Commodore 64 att göra. Han driver sajten C64.com och är dessutom professionell fotograf och har hjälpt mig med material till flera av mina böcker.
I vår kommer Andreas Wallström själv att släppa den slutgiltiga C64-boken.
Andreas ”Morpheus” Wallström porträtteras ingående i Generation 64 och har hängt med i C64-scenen ett bra tag. Jag fick tillfälle att skriva om de notpartitur av Rob Hubbard som finns i hans ägo samt har även haft möjlighet att hänga med honom ganska ofta, både när han besöker Skåne eller jag Stockholm – eller de gånger vi ses på demopartyn runtom i Europa.
Nu släpper som sagt Andreas Wallström en egen bok om Commodore 64 – och i denna vill han släppa lös det absolut bästa ur den gigantiska hög kunskap, nostalgi och berättelser han samlat på sig genom åren. De absoluta höjdpunkterna torde vara unika intervjuer med den mystiske knäckaren Zoltan ”Mr.Z” Kelemen som lämnade C64-scenen redan 1987 – och Robert Yannes som ensam konstruerade den famösa SID-kretsen som styr det karakteristiska ljudet i en Commodore 64.
Boken heter ”Commodore 64: For the Love of a Machine” och finns att backa i en Kickstarter-kampanj som varar april ut – och jag har givetvis träffat Andreas Wallström för att ställa några enkla frågor till honom om boken han hållit inne med i så många år.
Tjena Andreas, du har ju en gedigen C64-bakgrund och driver även c64.com: vad får dig att släppa den här boken just nu?
Bakgrunden är att jag, i och med intervjun till Generation 64, påminde mig själv om allt material jag samlat på mig genom åren som ligger och samlar damm på min hårddisk. Det handlar främst om fotografier jag och andra tagit sedan 80-talet men av olika anledningar så har de aldrig visats upp.
En stor anledning till min tajming är såklart också att jag har fått göra djupgående intervjuer med världens mest kände knäckare, Mr.Z/Triad, samt med skaparen av SID-kretsen, Bob Yannes. Bob var även en av två som skapade C64:an. Ingen Yannes, ingen C64.
Vad skiljer ”Commodore 64: For the Love of a Machine” från andra böcker om C64?
Jag publicerar exklusiva intervjuer med bland annat Mr.Z/Triad, Bob Yannes och spelutvecklaren Dave Collier. Dave har exempelvis aldrig pratat om sin C64-tid tidigare och intervjuerna är också det som tar upp störst plats i boken. Medan många andra retroböcker använder fotografier från nätet eller inga alls så åker jag till Philadelphia för att fotografera skaparen av VIC-II-kretsen, Al Charpentier. Boken innehåller massvis av liknande bilder, många från cracking- och demoscenen – och inte minst bilder på Rob Hubbards musiknoter som folk kommer få se i detalj för första och kanske enda gången.
Efter att ha drivit C64.com i så många år har jag fått nära kontakt med många av våra gamla idoler. Den tajta och i många fall långtgående kontakten tror jag har lett till att jag sitter på väldigt mycket information, kanske mer än vad som är intressant för allmänheten – men även sådant som inte får föras vidare. Det kan eventuellt handla om en mycket känd person som blev meddelad besöksförbud efter stalking samt lättare kokainmissbruk på ett känt spelbolag. Eventuellt, alltså. Sådana historier publiceras bara med den aktuella personens medgivande – och utan att avslöja alltför mycket har jag eventuellt ett sådant scoop på gång. Övertalningen har påbörjats …
En av de tyngsta intervjuerna är ju med Mr.Z – kommer mannen bakom legenden att avslöjas nu eller behålls det lite mystik kring honom?
Nej, nu blottas han totalt med bild, fullt namn och all typ av information om Mr.Z och Turbo 250 som du kan önska dig. Vi får följa med på en spännande resa från hans start i Rumänien och flykten tillsammans med sin pappa till hur han började knäcka spel och vad det var som drev honom. Varför skrev han Turbo 250? Vad inspirerade honom? Varför spenderade han åtskilliga timmar med att spela igenom alla spel han knäckte? Alla svar återfinns i denna intervju. Lite skön kuriosa så här i efterhand är att det tog tre år att övertala honom att göra intervjun – och åtta år att genomföra den.
Finns det någon du skulle vilja haft med i boken men som du inte fick med?
Jack Tramiel, Commodores grundare som gick bort härom året. Jag har ju intervjuat C64-folk sedan 1996 och jag blir lite arg på mig själv för att jag inte tänkt på att jaga Jack Tramiel tidigare; det hade kunnat leda till ett ordentligt scoop! Stavros Fasoulas, som utvecklade Delta, Sanxion och Quedex, är en annan person jag jagat i många år. Han vill inte; tro mig, jag har tjatat …
Planerar du några uppföljare redan nu eller kör du all-in på allt material?
Det är omöjligt att få in allt i en bok eftersom det finns så mycket material, men några uppföljare vågar jag inte ens tänka på i dag.
Finns det någonting alldeles unikt ur boken du kan avslöja här på Spelpappan.se?
Jag kan avslöja Zoltan ”Mr.Z” Kelemens svar på frågan om vad han minns från knäcket av C64-spelet Comic Bakery:
The Swedish Prime Minister Olof Palme was murdered on Friday night of that week, i.e. 28th February 1986. This was such a shocking event for our nation that many people have distinct memories of what they were doing when the news broke. I was working on a crack for Comic Bakery that weekend.
And how did the game cheat option eventually find its way into the Triad intro and become available to the public?
As the compressors evolved, you couldn’t simply poke into the compressed game. I therefore had to add some code, running directly after decompression, to do the cheat poke. This cheat code was activated by a special signal: you had to poke the value 255 into address 0 with a ”POKE 0,255” BASIC statement. To keep everything simple, I activated the ”C” button in the intro. Pressing ”C” simply did a POKE 0,255 to activate the cheat code after decompression.
Eventually, Ixion thought it would be nice to publicly reveal this feature as ”Press ’C’ for cheat”, but with all the rush to release the cracks quickly, we never considered taking the time to produce some fully-fledged trainers. I also spent some time making the cheats work with the original tape loader, before sending them to Julian Rignall at Zzap!64. In 1987, Thomas from the SV invited me over to the Personal Computer World (PCW) show, where I finally got to meet Julian. He gave me a Zzap!64 T-shirt and apologised for not rewarding me earlier.
Senare i veckan tänkte jag publicera en intervju och kort recension av boken Svensk videospelsutveckling – Från 50-tal till 90-tal av Thomas Sol Sunhede och Martin Lindell.
Den kom ut redan i höstas i fjol men jag har tyvärr inte haft tid att läsa ut den förrän nu i vår då det är en massiv tegelsten på över 500 sidor som försöker täcka den svenska spelutvecklingen från ”urminnes tider till tidigt 90-tal”.
Ha en fortsatt härlig måndag!