Första smakprovet ur boken SERIETIDNINGSREKLAM!

14 februari, 2018 av: Jimmy Wilhelmsson  

Efter att ha gått igenom flera årtionden av svenska serietidningar håller jag och Adam Evertsson nu på att knyta ihop säcken tillsammans med formgivare, intervjupersoner och korrare. Givetvis pratar jag om arbetet med kommande boken SERIETIDNINGSREKLAM! som blir första utgivningen på nystartade förlaget Fandrake.

Arbetet har resulterat i några tidiga uppslagsskisser vi nu presenterar här!

Jag fÃ¥r mycket epost med frÃ¥gor om boken SERIETIDNINGSREKLAM!, faktiskt fler än vad jag brukar fÃ¥ när det är en ny bok pÃ¥ gÃ¥ng. MÃ¥nga är nyfikna, en del längtar – men de allra flesta vill helt enkelt veta mer om vad boken kommer att innehÃ¥lla. Och det är en berättigad frÃ¥ga – vi har trots allt inte avslöjat särskilt mycket om det grafiska innehÃ¥llet än.

Exakt vilka kapitel vi kommer att ha i boken redogjorde vi för redan i höstas – och innan dess hann jag köra en intervju med min medförfattare Adam Evertsson om hur vi arbetar och vad vi själva uppskattat mest med arbetet.



ANNONS

SERIETIDNINGSREKLAM! är boken som blev känd genom radioprogrammet Snedtänkt! Detta är den stora boken om lockelserna du hittade i serietidningar som Kalle Anka, Fantomen, Buster, Knasen och många fler. På somrarna frestades vi med Vira Blåtira och Hubba Bubba – om vintrarna gällde Commodore 64, Barbie och He-Man.

Pris: 399:-
Inbunden, 240 sidor, utgiven 2018

Beställ den på Fandrake för gratis frakt!



Men vi har alltsÃ¥ inte visat nÃ¥gra av vÃ¥ra tidiga skisser pÃ¥ uppslag, vilket vi brukar göra varje gÃ¥ng vi börjat formge en bok. Men … det tänkte vi alltsÃ¥ göra nu! Observera dock att det här inte är färdiga sidor utan uppslagsskisser för att fÃ¥ lite struktur pÃ¥ boken och för att se var vi behöver arbeta mer – samt testa att bildmaterialet fungerar.

Men med det sagt kör vi på med de fyra första skisserna:

Storyn om OLW inkluderar originalskisser av maskoten Olwen (dessa visas inte här). Vi kommer att visa en massa förslag och andra skisser som ledde fram till den slutgiltiga looken. Givetvis har vi även med Estrella i samma kapitel – chipskriget dessa tvÃ¥ jättar emellan rasar ju fortfarande!

Ett särskilt kapitel tar upp enbart roliga tävlingar som presenterades i annonsform, till exempel dagen dÃ¥ Ahlgrens bjöd ett lyckligt barn pÃ¥ besök av komikern Stellan Sundahl – eller Lakrisals hÃ¥n av svensk fotboll. När jag var liten och läste den här annonsen fattade jag först inte piken – men visst handlar det mer om ett skrattande pekfinger än om en regelrätt tävling!

I kapitlet om dockor och actionfigurer figurerar mängder av kända varumärken, till exempel fajten mellan Playmobil och … den liknande figurserien Play-BIG. Till flera uppslag har vi letat upp och fotograferat mängder av nostalgiska originalprylar. Detta kommer att vara genomgÃ¥ende i hela boken: om du visste hur mÃ¥nga coola prylar vi letat reda pÃ¥.

Vi bjuder pÃ¥ hela berättelsen om hur Hubba Bubba intog Sverige och hur serietidningsreklamen blev till – komplett med massor av originalskisser och annat roligt material (över flera uppslag). Sidorna i boken är stora och även de bilder som ser smÃ¥ ut här kommer att tydligt synas och kunna läsas.

Vad händer härnäst? Jo, efter det att hela boken är satt pÃ¥ detta vis kommer vi att höra av oss till varje intervjuad person som figurerar och kontrollera fakta – och därefter är det dags för de hÃ¥rda korrarna att gÃ¥ igenom allt med nitisk rödpenna och pincett – bÃ¥de för att hitta grammatiska och semantiska fel och för att helt enkelt identifiera konsekvensproblem, saker som inte hänger ihop eller är svÃ¥rbegripliga. Det är en svettig process, kan jag lova.

Om du inte redan förbeställ boken är det hög tid att göra det i Fandrakes butik – dÃ¥ levereras boken till dig redan i vÃ¥r: annars mÃ¥ste du vänta till september för boken att finnas i butik. Om nÃ¥gra dagar kommer vi att dela med oss lite fler testuppslag pÃ¥ Spelpappans Facebooksida, hÃ¥ll alltsÃ¥ utkik där efter ytterligare godsaker.

Ha en fortsatt härlig onsdagkväll – och krama nÃ¥gon pÃ¥ Alla hjärtans dag!

 


Vill du stötta Spelpappan?

jimmy@spelpappan.se

123-3758166

patreon.com/spelpappan




Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.




Kommentarer

2 kommentarer till “Första smakprovet ur boken SERIETIDNINGSREKLAM!”
  1. Tosse Stabersen skriver:

    Spännande! Jag hoppas att historien om Hubba Bubba även berättar om den matchande tv-reklamen! “Varning, varning! RÃ¥n i Hubba Bubba-stan!”

  2. Jimmy Wilhelmsson skriver:

    Det kan du skriva upp, den tar upp allt från början!

Kommentera