Spelpappan besöker Game Developer Conference


Game Developer Conference är över. Påsken är över och ytterligare några veckor har hunnit gå sedan dess – men här kommer alltså en rapport från GDC efter att jag hunnit smälta intrycken och lärdomarna.

Visningarna av datorspelet Mutant Year Zero: Road to Eden är gjorda, embargot lyft och artiklarna skrivna. Så det kan som sagt vara på sin plats att summera alltihop. Det blir ett riktigt bra spel.

I slutet av mars var jag alltså i San Francisco för Game Developer Conference. Jag blev inbjuden av spelutvecklaren The Bearded Ladies samt Funcom som utvecklar respektive distribuerar kommande dator- och tv-spelet Mutant Year Zero: Road to Eden. Jag har varit med på ett hörn och hjälpt dem skriva manus till spelet i fråga och passade på att frottera mig lite med spelutvecklare i allmänhet samt besöka några av konferensens många föredrag, framförallt kanske inom berättandekonsten då det är den jag intresserar mig mest för.

Antalet föredrag var helt överväldigande. Bilden nedan visar alltså antalet sessioner på en enda dag (!) och även om det krävs besökarpass till var och en av dem kunde köerna ringla långa till vissa av dem – och alla kom inte ens in. Bland de bättre grejerna jag besökte var föredraget om Narrative Design med Eric Stirpe och Molly Maloney från Telltale Games samt Character Development in Non-Linear Spaces med Josh Scherr från Naughty Dog.

Men det var även intressant att lyssna till Tom Lehmann och utvecklingen av kortspelet Race for the Galaxy eller hur man bygger öppet konversationssystem för spelkaraktärer med Aaron Reed och Al Hinchcliffe från Spirit AI. Nämnas kan även Mike Laidlaws utmärkta genomgång av Storytelling Lessons Learned in 14 Years at BioWare.

Kort sagt: det var inte bara fun ’n games, utan jag lärde mig en hel del och fick mycket att tänka på. Inte minst för att jag ständigt går med dator- och brädspelidéer i tankarna som jag vill omsätta till något reellt en vacker dag.

Men … så var det då Mutant. Under GDC premiärvisades spelet för journalister och annat mediafolk och det var mycket hysch-hysch kring montern. GDC är ju främst en branschmässa så den värsta monterhysterin infinner sig inte, vilket är skönt. De allra fleras registrerade reportrar dök upp och vad de fick se var ungefär samma genomgång som Mark Parker och Lee Varley från The Bearded Ladies spelar upp i videon nedan.

Det är naturligtvis intressant att se utländska journalisters första intryck av en helsvensk rollspelsfranchise som Mutant. En del skrattade åt de muterade djuren, andra undrade hur mycket inspiration som hämtats från Fallout-serien – i stort sett ingen hade någonsin hört talas om Mutant, vilket inte är så konstigt. I dag finns ju dock Mutant: Year Zero att tillgå från Fria Ligan på flera olika språk, så just den saken är ju en smal sak att ordna till.

Ulf Andersson, Mark Parker, David Skarin och Lee Varley pustar ut mellan medievisningarna av Mutant Year Zero: Road to Eden.
Ulf Andersson, Mark Parker, David Skarin och Lee Varley pustar ut mellan medievisningarna av Mutant Year Zero.

Jag inser såklart det kan verka som att det inte var någon alls på GDC mer än vi, vilket inte kan vara mer fel – jag är bara inget fan av att fotografera folkmassor. Men visst var där folk – och framförallt var det mer än en mässbyggnad som användes samtidigt och flera våningar i varje byggnad. Jag hade inte ens tid att träffa alla de personer jag ville snacka med, var ju bara där i fyra dagar, men sammantaget var det ett väldigt lärorikt besök. Vem vet, jag kanske arbetar mer med spelutveckling framöver? Just nu är det dock förlaget Fandrake som gäller.

GDC 18 - people from the stairs

Så vad tyckte då media om den förhandspresentation de fick på GDC? Tja, det kan du ju läsa om själv – jag har samlat ihop ett gäng intryck från några av publikationerna:

Ha en fortsatt underbar lördag!

 

,

2 svar till “Spelpappan besöker Game Developer Conference”

  1. Står själv över detta spel (strategi och turordning är inget för mig), men hoppas så klart på ett svenskt action-Mutant-spel framöver. Gärna med öppen källkod, så det kan portas till andra plattformar än de som kör Windows eller Macintosh som operativsystem. Tack för ordet och en fin sajt!

  2. Fair enough. Vi får väl se om någon kastar sig över ett sådant spel vad det lider :) Och tack!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *