Spelpappan gör ett fotbollsspel, del 5
4 april, 2020 av: Jimmy Wilhelmsson
Allsvenskan i herrfotboll skulle ha startat denna helg – och om fyra Ã¥r fyller ligan 100 Ã¥r. Just nu är det dock bara möjligt att avnjuta allsvensk herrfotboll via tv-spel som FIFA – eller via egentillverkade brädspelsprototyper som min egen, kallad Going for Gold.
Förra gången skrev jag om reglerna till mitt spel. Denna gång tänkte jag visa fler bilder av komponenterna som de ser ut i prototypstadiet.
När jag började arbeta pÃ¥ Going for Gold hade jag inte en tanke pÃ¥ att Allsvenskan 2020 inte skulle gÃ¥ att genomföra. Jag ville ha ett klurigt taktikspel mellan verklighetens allsvenska lag – som gick att slutföra pÃ¥ en enda kväll. Ett spel av list, diplomati och take that-element – med alla allsvenska lag som potentiella slutsegrare.
Därför lät jag allsvenska säsongen 2019 stÃ¥ som modell för spelet, även om det gÃ¥r att applicera pÃ¥ vilken säsong eller liga som helst. Nu visar det sig alltsÃ¥ att Ã¥rets säsong riskerar att inte bli av alls i virustider – i hela Europa, och förmodligen även större delar av världen.

Kalmar FF förlorar hemma i en galen match mot Falkenberg, vilket bryter sviten på nio raka vinstmatcher inför sista omgången.
Denna frÃ¥nvaro av fotboll har gjort att min prototyp till Going for Gold har varit klart intressantare att plocka fram bland familj och bekanta. Och det gör kanske att det faktiskt finns en förhoppning att spelet faktiskt kan bli av som publicerbar produkt? Allsvenska lag och deras arenor är sÃ¥klart registrerade varumärken, men via en diskussion med Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, kanske ett framtida sällskapsspel kan vara verklighet – antingen till 100-Ã¥rsjubileet, eller kanske redan nästa Ã¥r? NÃ¥, vi fÃ¥r se om nÃ¥gon nÃ¥gonstans nappar pÃ¥ idén.
I vilket fall: som sagt, i denna artikel gÃ¥r jag igenom reglerna – vilka i sin grundform är ganska simpla. I den här artikeln tänkte jag bara visa bilder pÃ¥ innehÃ¥llet – för den som ocksÃ¥ är intresserad av brädspel och kanske funderat pÃ¥ att bygga ett eget, eller rentav har lÃ¥ng erfarenhet av detsamma.
Do stuff, tell people about it – som en vän till mig brukar mässa.
LÃ¥dan
Denna gång har jag inte byggt en egen låda ännu, utan jag har faktiskt använt mig av ALGA:s gamla Tjejsnack-låda. Den mäter 375mm i bredd och 270mm i höjdled. Med ett boxdjup på cirka 47mm. Det brukar ge en del glada miner att komma dragandes med denna låda, så jag har helt enkelt bara behållit den och inte lagt tid på ett nytt omslag.
Innehållet
Om vi lyfter pÃ¥ locket ser vi att utrymmet är precis lagom för innehÃ¥llet. Det ligger fem matchbrickor staplade ovanpÃ¥ varandra, och undertill trängs resultatmarkörerna i rött, gult och grönt – och under dessa ligger spelschema och resultattavlor för varje lag (totalt 16 stycken). Till höger ligger diverse andra brickor, spelarnas pjäser uppdelade i pÃ¥sar samt sÃ¥klart de 64 korten, 32 röda och 32 blÃ¥.
Matchbrickorna
Matchbrickorna är uppdelade i fyra delar, och konstruerade för att fungera till de flesta ligor – förutsatt att ligan inte bestÃ¥r av fler än 20 lag och att spelschemat pÃ¥bjuder att de möts vars tvÃ¥ gÃ¥nger per säsong. Den vänstra brickan visar bara vilken liga det handlar om, pÃ¥minner om effekterna som kan spelas ut under matcherna samt har en slot för lagbrickan för att tydligt visa vilket lag spelaren är. Den högra brickan har hÃ¥l för poäng, gjorda mÃ¥l och insläppta mÃ¥l.
Mittdelen har plats för tvÃ¥ brickor som är lagspecifika. Det finns 10×4 hÃ¥l i brickan, även om Allsvenska spelschemat bara har 30 omgÃ¥ngar. Detta för att visa att den underliggande matchbrickan alltsÃ¥ gÃ¥r att använda även till andra ligor, t.ex. Premier League eller Bundesliga. Jag tänker mig att minst 3 och max 5 spelare är hÃ¥llbart. Lite som Monopol: det är trÃ¥kigt med färre och rörigt och lÃ¥ngsamt med fler. I dagsläget finns inget sololäge.
Generiska markörer

Resultatmarkörerna ovan kommer frÃ¥n spel som Mastermind. Det bör finnas tillräckligt mÃ¥nga för att räcka till fem spelare, alltsÃ¥ 5×30 omgÃ¥ngar. I ett färdigt spel tänker jag mig att de ligger i varsitt löstagbart fack i lÃ¥dan, sÃ¥ att de slipper ligga och ramla runt pÃ¥ spelbordet. Praktiskt och enkelt att bara sätta tillbaka igen efter färdig säsong.
De runda gröna markörerna är för coach points, alltså den valuta som visar hur bra ett lag mår och som man köper matcheffekter med. De finns i ett bestämt antal: när dessa är slut kan ett lag inte få fler coach points förrän någon blir av med sina och högen fylls på.
Spelarnas pjäser och markörer
För att underlätta för alla parter är spelarnas egna pjäser redan uppdelade. Att spelarna har olika färger är av praktiska skäl och påverkar inte spelet. Poängen räknas med pjäser i spelarens egen färg (blå, grön, gul, vit eller röd) och gjorda och insläppta mål i generiska gråfärgade pjäser. Spelarna har ett eget antal målvisare (siffrorna) för att de ska finnas snabbt till hands och även egna brickor för effekter (längst ner till höger) som har en effekt på ena sidan och en annan effekt på andra.
Nitarna är till för att fästa brickan – det löses väl pÃ¥ ett annat sätt i en färdig produkt. Och de sista tvÃ¥ runda markörerna finns bara till för om man av nÃ¥gon anledning skulle behöva markera nÃ¥got, t.ex. vem som lagt ett visst kort. Jag har inte stött pÃ¥ ett sÃ¥dant behov själv, de behövs egentligen inte.
Lagbrickorna
Lagbrickorna finns i två varianter. De röda längst upp till vänster är till för att markera rivalernas motståndslag i varje matchomgång. Och de andra är lagbrickor som ska placeras i matchbrickans lediga slot för ändamålet och visar helt enkelt bara på ett tydligt sätt vilket lag man är. De numrerade brickorna talar om vem som leder och är till för att man enkelt ska veta turordningen i varje matchomgång. Om man spelar fem spelar så får helt enkelt den som är sist ingen bricka.
Korten
De röda och blå korten är 32 till antalet, alltså totalt 64. Den lilla siffran längst upp till höger på varje kort talar om hur många det finns i leken av just den valör du fått. Jag har satt blå och röda sleeves på korten för att de ska vara enklare att urskilja, men jag förmodar att en färdig produkt helt enkelt bara gett korten blå och röda baksidor och ramar.
De fem undre korten är ett slags lathund för den som har lite svÃ¥rt att räkna ut de olika lagens för- och nackdelar – jag har märkt att en del inte är helt okej med plus- och minustal. En sÃ¥dan lathund brukar hjälpa, sÃ¥ att alla kan räkna ut förutsättningarna snabbt och lätt. Det är lite lustigt, det där – jag har sett vuxna människor kämpa med uträkningen men även nioÃ¥ringar applicera det som om det är självklart. NÃ¥, det är en vanesak – och faktiskt lite bildande! :)
Resultattavlor
Resultattavlorna har en fiffig funktion: de visar lagets egenskaper utan att man som spelare behöver byta runt en massa brickor. De enda brickor som behöver läggas dit är motstÃ¥ndarens, din egen “bricka” är färdigtryckt pÃ¥ resultattavlan. Med sÃ¥dana lagspecifika resultattavlor är det trevligt att belysa hemmaarenan lite extra, sÃ¥ jag har därför lagt en bakgrundsbild frÃ¥n respektive arena och även skrivit dit namnet pÃ¥ arenan (som det var förra Ã¥ret – de tenderar att byta namn rätt ofta). Slottarna är nedsänkta, vilket gör att brickor inte flyger runt om matchbrickorna flyttar pÃ¥ sig.
Spelscheman

Välj mellan ALGA-loggan, ALGA-barnen från 1970-talet, ASSASSIN!-loggan eller JAG ÖVERLEVDE DRAKBORGEN-märket. Storlekar från S till XXL. Pris: 239:- styck Modell: Gildan Softstyle 100% bomull Beställ den på Fandrake för gratis frakt!
Den andra lagspecifika brickan är den som hÃ¥ller reda pÃ¥ spelschemat. Jag jobbade inledningsvis med ett slags mekanik för att spelet skulle plocka fram ett slumpmässigt schema som gick att lösa utan tekniska hjälpmedel. Men dÃ¥ jag inte hittade nÃ¥gon riktigt bra lösning tog jag helt enkelt verklighetens spelschema – vilket gör att man potentiellt kan släppa en billig expansion med nytt spelschema och nya lag varje Ã¥r. Givetvis kan man ocksÃ¥ spela samma säsong om och om igen, det gör ingen spelteknisk skillnad.
Spelklar matchbricka
När man applicerat spelschemat och resultattavlan för sitt lag ser det ut som exemplet ovan. Det finns alltså inget egentligen bräde, utan varje spelare har sin egen matchbricka där matcherna pågår. I det fall två rivaler möts (alltså två spelare) så sker matcherna på bådas respektive bricka samtidigt. Det som händer på den ena brickan återspeglas på den andra.
…
That’s it. Jag har finputsat spelet i ett par mÃ¥nader nu, med smÃ¥ ändringar här och där som dels gjort spelet smidigare och bättre, dels ordnat balansen mellan “bättre” och “sämre” lag samt vana och ovana spelare. Nu kan i princip vilket lag som helst vinna Allsvenskan, beroende pÃ¥ hur den som spelar sköter sina kort och resurser.
Det finns ett lagom moment av bluff, samt ett lagom moment av tillfälliga allianser mot det lag som börjat dra ifrÃ¥n i tabellen. De enda turmomenten är i kortdragandet, men det jämnar ut sig i längden – precis som i andra spel – samt i tärningsslagandet när man spelar effekten BOOST. Men denna effekt är snÃ¥ljÃ¥psalternativet och ska vara lite slumpmässigt – det gÃ¥r alltid att betala fler coach points för att bestämma utfallet, istället för att slÃ¥ pÃ¥ chans.
Jag hoppas att Allsvenskan sätter igång vad det lider. Men jag tror ärligt talat inte riktigt på att det blir någon fotbollsserie i år, åtminstone inte som det ser ut nu i början av april 2020. I vilket fall kommer jag att fortsätta pilla med det här och eventuellt försöka väcka någons intresse att överväga att ge ut det. Vi får se hur det går.
Ha en fortsatt härlig lördag!
Du kanske också gillar:

Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.
Riktigt snygg prototyp ju!
Tack! Man blir ju bättre på saker för varje gång man gör det, sägs det! :)