av Jimmy Wilhelmsson (arkivlänk)
Publicerad på Eurogamer.se onsdagen den 2 juni 2010
Primetime eller ”bästa sändningstid” är ett välkänt begrepp för både tv-makare och reklambyråer. Men finns det en motsvarighet inom spelvärlden? Och funkar det likadant i alla länder? Analytikefirman Nielsen studerade i våras bästa speltid för amerikanska användare på Xbox Live och kom för några veckor sedan fram till ett resultat vi haft anledning att fundera lite på. Lägger branschen onödiga resurser på något alla redan vet?
Studien genomfördes under 13 veckor och med Xbox Live-spelet 1 vs 100 i fokus och har några veckor på nacken. Spelperioden med flest spelare online samtidigt var mellan 19:00-23:00 då mellan 20-25 procent av de deltagande konsolerna var online. Vi har alltså en period av hela 4 timmar på kvällen då de flesta familjer är klara med middag, läxor och nattandet av de allra yngsta. Inte för att vara elak, men i stort sett vem som helst hade kunnat berätta detta redan på förhand.
Men oavsett; primetime för tv brukar normalt sett starta mellan 20:00-21:00 i Europa, beroende på olika kulturers vanor. I Tyskland räknar man cirka 20:15 och i Spanien och Italien exempelvis först vid 21. Problemet är att tidpunkten då folk konsumerar tv-program börjar få allt mindre betydelse – och när det gäller tv-spel och reklam tror jag detta accentueras än mer.
Primetime kommer nämligen från en tid då kanalerna var färre och Internet inte fanns. I dag kan du se på vad du vill i stort sett när du vill och kontexten är i allmänhet mycket viktigare för reklambudskap än vad tidpunkten är.
Så vad betyder då egentligen ”bästa speltid” för den som vill nå ut med sin reklam? Om vi uttrycker oss övertydligt; du kan ha aldrig så många spelare som spelar tv-spel mellan 19-20; om det rör sig om 80 procent 10-åringar som spelar LEGO-spel så är din reklam för Guinness ändå totalt bortkastad. Kontexten är i detta avseende allt, tidpunkten desto oviktigare.
Ärligt talat tror jag primetime för tv-spel är trams och bortkastad statistikanalys, den guldklimp exempelvis Sony och Microsoft sitter på är deras trophy-/achievmentsystem. De kan se vem som spelar vad (ner på individnivå, något tv aldrig klarar av) och hur långt de kommit i olika titlar – och kan med lite kreativitet omvandla denna kunskap till enorma reklammöjligheter om de bara vill och/eller orkar. Denna info står dem fritt att sälja och använda hur de vill beroende på hur de konstruerar sina konsumentavtal.
Tv-tittande är passivt och börjar redan bli tidsoberoende. Tv-spel är väldigt aktivt och dessutom enormt kontextberoende och primetime för tv-spel har därför förmodligen marginell betydelse när det gäller reklammöjligheter. Vilket gör att man kan fråga sig varför Nielsen ens ids undersöka primetime för tv-spelare.
Tills man inser att det var gubben Nielsen själv som praktiskt taget uppfann det…ah.
Vilken tid på dygnet spelar du tv-spel? Jag brukar själv uggla fram till tvåtiden.