Jag skriver en del böcker om retro-, spel- och nördkultur – hur den påverkade oss unga en gång i tiden och vad det lett till för samhället och populärkulturen i dag.
För det mesta sitter jag med minst ett bokprojekt i gång; håll därför utkik efter förlaget Fandrake för att få veta mer om nästa projekt. De flesta böcker går antingen att backa via Kickstarter eller förhandsboka på vår sajt med roliga prylar som bonusar.
GENERATION 64
Det finns en oberättad del av vår nutidshistoria som handlar om ursprunget till det svenska IT-, musik- och spelundret vi i dag ofta skryter om.
Berättelsen kretsar kring världens mest sålda hemdator, Commodore 64, och den grupp unga som under 80-talet byggde sina liv kring den.
Detta är föregångaren till GENERATION 500 och inleder bokserien om det svenska Commodore-arvet – om spel, musik och demopartyn.
Fram träder en tydlig historia om en generation ungdomar som hade samhällets starkaste krafter – skola, massmedia, politiker och fackföreningar – emot sig, men struntade i vilket. I dag har flera av dem framgångsrika karriärer i landets mest innovativa företag, vetenskapliga institutioner och medier.
Läs mer om GENERATION 64.
GENERATION 500
Hemdatorn Amiga 500 kom till Sverige under våren 1987 och en ny generation unga digitala pionjärer tog vid efter de tidigare.
De lärde sig att utan dyr kringutrustning skapa elektronisk musik, processortunga animationer, avancerad grafik, nya spelinnovationer och ingenjörsmässig demokod – i gympasalar, källare och tonårsrum.
Det var de som till slut gjorde hemdatorn cool.
I den maffiga kaffebordsboken GENERATION 500 intervjuas kända och okända människor som berättar om sin uppväxt med Amiga 500; om hur en föraning av den framtid vi lever i nu helt plötsligt var inom räckhåll – om spelen, musiken, grafiken och möjligheterna bortom de trista PC-maskinerna.
Läs mer om GENERATION 500.
BOKEN OM ÄVENTYRSSPEL
ÄVENTYRSSPEL – BLAND MUTANTER, DRAKAR OCH DEMONER är en stor och spektakulär kaffebordsbok, på 240 hårdinbundna sidor i färg, skriven av Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfström.
Den är fylld med illustrationer, omslag, kartor, rollformulär och produktskisser varvade med öppenhjärtiga historier och anekdoter från människorna som arbetade på det svenska förlaget Äventyrsspel som såg till att Sverige blev världens viktigaste rollspelsmarknad näst efter hemlandet USA.
Du får läsa om samtliga produkter Äventyrsspel gav ut, däribland Drakar och demoner, Mutant, Chock, Sagan om ringen, Stjärnornas krig, Kult, brädspelen, soloäventyren, fantasy-romanerna – och den legendariska tidningen Sinkadus.
Alla nyckelpersoner medverkar, däribland Fredrik Malmberg, Anders Blixt, Nils Gulliksson, Olle Sahlin, Klas Berndal, Gunilla Jonsson, Michael Petersén, Erik Granström, Lars-Åke Thor, Anders Fager, Roger Undhagen och många fler.
Läs mer om BOKEN OM ÄVENTYRSSPEL.
SERIETIDNINGSREKLAM!
Boken som blev känd genom radioprogrammet Snedtänkt!
Följ med oss på en resa tillbaka till en tid då dina lyckligaste barndomsminnen skapades – och det mesta i livet var enkelt.
Låt oss presentera en sprängfylld kavalkad av det tuffaste, ballaste och godaste en tjej eller grabb på 70- och 80-talet kunde tänka sig. Du hade gott om tid, men alltid ont om pengar.
SERIETIDNINGSREKLAM! är den stora boken om lockelserna du hittade i serietidningar som Kalle Anka, Fantomen, Buster, Knasen och många fler. På somrarna frestades vi med Vira Blåtira och Hubba Bubba – om vintrarna gällde Commodore 64, Barbie och He-Man.
Läs mer om SERIETIDNINGSREKLAM!.
BOKEN OM MUTANT
Rollspelet Mutant är en av Sveriges mest framgångsrika populärkulturexporter med flertalet rollspels- och datorspelsprodukter – och till och med en Hollywood-film – i bagaget.
År 1984 innebar det definitiva genombrottet för rollspelshobbyn i Sverige. Ett helt nytt spel förflyttade tusentals unga svenskar till framtiden efter katastrofen, och blandade intryck från filmer som Mad Max och Flykten från New York med en genuint skandinavisk atmosfär.
Mutant – Minnen från den förbjudna zonen är hela berättelsen om en av Sveriges märkligaste och mest framgångsrika populärkulturexporter, från det hemsnickrade rollspelet till dagens internationella franchise. Det är en djupdykning i det unika Mutant-fenomenet, från landhajar och rubbitar till cybersurfare och nefariter.
Läs mer om BOKEN OM MUTANT.
BOKEN OM ALGA
BOKEN OM ALGA är sprängfylld med fantastiska berättelser om de mest kända, mest galna, mest sålda och mest okända spelen från ALGA, Sveriges ledande tillverkare av sällskapsspel.
Författarna Ika Johannesson, Jimmy Wilhelmsson och Orvar Säfström har haft unik tillgång till alla kända arkiv och pratat med ALGA-medarbetare, spelkonstruktörer och formgivare för att ta reda på alla hemligheter kring spelen som trollbundit flera generationer svenskar.
BOKEN OM ALGA är det definitiva referensverket om både svenskarnas favoritspel samt mer udda och särpräglade titlar. Det mest heltäckande och rikligt illustrerade verk om ALGA-spel som någonsin getts ut i Sverige – fullt med foton, prototyper, original och aldrig tidigare berättade stories om spelen och deras skapare.
Läs mer om BOKEN OM ALGA.