I september 2014 släppte jag GENERATION 64, en maffig bok om de unga som växte upp med hemdatorn Commodore 64! Du läser mer om den här.

Generation 64 är tyvärr slutsåld sedan en tid tillbaka, och det är tveksamt om den kommer att tryckas i en tredje upplaga. Om så ändå blir fallet hör jag givetvis av mig.
 

Min C64-bok – alla hade en

23 juli, 2010 av: Jimmy Wilhelmsson  

Hamnar jag i trubbel för att jag visar det här och avslöjar mig som den pirat jag egentligen är? :) Under flyttstädningen som så smått påbörjat hittade jag både mina gamla kassettband och den anteckningsbok alla C64-bandstationägare förde över sina spel och program. Det är ganska kul läsning och för en tillbaka till den tid då lördagsmorgnar ofta startade med att gå igenom de nya band man lånat till sig för att kolla innehåll och anteckna varvantal för spelens start och slut.

Det första som är rätt kul är att boken heter ”Program 64” – trots att den inte innehåller annat än spel. Antar att det var för att hålla morsan nöjd och i tron att jag gjorde något vettigt.

Morsan…jag spelade – i timmar.

En annan rolig grej är alla stavfel och andra missar man lyckades få med trots att man tålmodigt knåpade ner bokstav för bokstav i de ofta ganska svåra namnen på spelen. Berk the Servent antar jag är klassiska Trap Door. Antiraider antar jag är The Secret Armor of Antiriad. Inte så lätt att hålla reda på allt.

Och för er som fattar nada; detta var 1986. Man kopierade och sparade sina spel på kassettband om man inte hade råd med diskettstation. Eftersom en kassett inte kan läsas under spelets gång måste hela spelkoden läsas in i minnet på en gång innan du kör igång det – en Commodore 64 hade just 64 KB i läsminnet, vilket motsvarar ungefär en enda av bilderna nedan. Fantastiskt, om du frågar mig.

Alla spelen på kassetterna är piratkopierade och komprimerade. De måste alltså först packas upp och det gjordes genom att man körde ett så kallat turboprogram och därefter letade upp rätt ställe på spelkassetten genom att först spola tillbaka hela kassetten, nollställa räknaren och därefter spola fram till det varvtal det önskade spelet finns på, vilket då står i denna bok. För enkelhetens skull hade man därför ofta turboprogrammet på en egen kassett eller i början av varje kassett så att det alltid fanns till hands.

Så var det på den tiden. Känns som stenåldern. Nu hör jag mamman klaga på att det inte finns nåt att äta i huset. Gotta go.

UPDATE: Haha, missade att det på baksidan är nedklottrade lite programrader – tydligen försökte jag koda egna spel. Och så säger de att man inte lärde sig något, haha.

2070 gosub 625: print c$(z); ” casts the”: print ” spell of ”; mg$(y): gosub 3400

 






Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Jag har även gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur. Jag driver även förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.


I september 2014 släppte jag GENERATION 64, en maffig bok om de unga som växte upp med hemdatorn Commodore 64! Du läser mer om den här.

Generation 64 är tyvärr slutsåld sedan en tid tillbaka, och det är tveksamt om den kommer att tryckas i en tredje upplaga. Om så ändå blir fallet hör jag givetvis av mig.
Kategori: Spel & Data
Etiketter:

Kommentera