Min C64-bok – alla hade en

23 juli, 2010 av: Jimmy Wilhelmsson  

Hamnar jag i trubbel för att jag visar det här och avslöjar mig som den pirat jag egentligen är? :) Under flyttstädningen som så smått påbörjat hittade jag både mina gamla kassettband och den anteckningsbok alla C64-bandstationägare förde över sina spel och program. Det är ganska kul läsning och för en tillbaka till den tid då lördagsmorgnar ofta startade med att gå igenom de nya band man lånat till sig för att kolla innehåll och anteckna varvantal för spelens start och slut.

Det första som är rätt kul är att boken heter ”Program 64” – trots att den inte innehåller annat än spel. Antar att det var för att hålla morsan nöjd och i tron att jag gjorde något vettigt.

Morsan…jag spelade – i timmar.

En annan rolig grej är alla stavfel och andra missar man lyckades få med trots att man tålmodigt knåpade ner bokstav för bokstav i de ofta ganska svåra namnen på spelen. Berk the Servent antar jag är klassiska Trap Door. Antiraider antar jag är The Secret Armor of Antiriad. Inte så lätt att hålla reda på allt.



ANNONS

GENERATION 64 är en maffig bok om de unga svenskar som växte upp med hemdatorn Commodore 64 spå 80-talet. Detta är en bok för dig som satt med en Commodore 64 som ung och kände dig delaktig i något större men kanske inte visste exakt vad. Den kommer att få dig att skratta, minnas och skaka på huvudet.

Pris: 299:-
Inbunden, 180 sidor, utgiven 2014

Läs mer om boken hos Fandrake.



Och för er som fattar nada; detta var 1986. Man kopierade och sparade sina spel på kassettband om man inte hade råd med diskettstation. Eftersom en kassett inte kan läsas under spelets gång måste hela spelkoden läsas in i minnet på en gång innan du kör igång det – en Commodore 64 hade just 64 KB i läsminnet, vilket motsvarar ungefär en enda av bilderna nedan. Fantastiskt, om du frågar mig.

Alla spelen på kassetterna är piratkopierade och komprimerade. De måste alltså först packas upp och det gjordes genom att man körde ett så kallat turboprogram och därefter letade upp rätt ställe på spelkassetten genom att först spola tillbaka hela kassetten, nollställa räknaren och därefter spola fram till det varvtal det önskade spelet finns på, vilket då står i denna bok. För enkelhetens skull hade man därför ofta turboprogrammet på en egen kassett eller i början av varje kassett så att det alltid fanns till hands.

Så var det på den tiden. Känns som stenåldern. Nu hör jag mamman klaga på att det inte finns nåt att äta i huset. Gotta go.

UPDATE: Haha, missade att det på baksidan är nedklottrade lite programrader – tydligen försökte jag koda egna spel. Och så säger de att man inte lärde sig något, haha.

2070 gosub 625: print c$(z); ” casts the”: print ” spell of ”; mg$(y): gosub 3400

 


Vill du stötta Spelpappan?

jimmy@spelpappan.se

123-3758166

patreon.com/spelpappan




Jimmy "Spelpappan" Wilhelmsson har lång erfarenhet av Commodore, datorspel, tv-spel och rollspel - och går att boka som föreläsare.
Han har gett ut ett flertal böcker om spel, nördigheter och populärkultur - och driver sedan 2017 förlaget Fandrake tillsammans med Orvar Säfström.



Kategori: Spel & Data
Etiketter:

Kommentera